efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Som jeg forstår det er der et overskud af elektroner ved minus, og et underskud ved plus.
Så som jeg forstår det, er det nødvendigt at der kommer elektroner ind i den positive ende af elementet, for at den kemiske proces kan holdes i gang, og fortsat levere elektroner ud af den negative ende (?)
Mortens lange ion-forklaringer er nok i princippet rigtige, men de giver da ikke svar på det fundamentale spørgsmål om strøm fa en en pol på en spændingsgenerator til en anden pol, på en anden generator.
Endelig vil jeg da minde om at batterierne kan være af en type, hvor ion forklaringer ikke gælder. Det kunne foreksempel være solcellebatteri ,eller atombatteri.
Det kan være at Morten undsiger NaCl molekulet , men så må han være konsekvent og også undsige brintioner , kulsyren i øllet og mange andre af de sædvanlige kemiske navne.
Problemet er kun at vi åbenbart taler hvert sit fagsprog.
Men al den ionsnak giver ikke svar på Aggerholms fornuftige spørgsmål, som jeg har opfattet det.
I øvrigt er ionerne slet ikke nødvendige i et element. Man får også potentialforskel, blot ved at lade metallisk zink røre ved metallisk kobber.
Man kan da godt trække en kontinuert strøm fra sådanne kontaktsteder mellem metaller uden at det involverer ioner eller dyr. Der skal blot være en temperaturforskel mellem kontaktstederne i kredsløbet.
Jeg annerkender at du har påvist at den almindelige brug af ordet batteri, betyder en elektrokemisk celle, der kan virke som strømgenerator. Så må vi vel også bruge de almindelige misvisende kemiske benævnelser.
Den slags celle med kobber og Zink er da vist bedre kendt som et Daniel element.
a, selvfølgelig - solceller er heller ikke batterier, men kan levere strøm så længe solen skinner.Det var bare ikke hvad Mads Aggerholm spurgte efter.
"Batteriet" uden ioner som jeg omtalte , har ikke med solceller ( burde hedde solbatterier) men bygger på Seebeckeffekten som han opdagede i 1821.
Jeg tror at man inden for en overskuelig tid vil gå helt over til batterier uden væske. De findes på udviklingsstadiet i dag.