efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Ep = m g hEnergien = massen x gravitationen x højden
Det er lang tid siden jeg læste til student, men lad mig alligevel prøve og hitte rede i begreberne:Potentiel energi også kaldet beliggenheds-energi.Et lod som ligger på et bord har større Potentiel energi end, hvis det samme lod ligger på gulvet.Kinetisk energi også kaldet bevægelses-energi.Et lod der bevæger sig har større energi end et lod der ligger stille.Mekanisk energi = Potentiel energi + Kinetisk EnergiHæng et lod i en tynd snor og og du har et pendul.Lad pendulet svinge frem og tilbage.Loddet har nu en konstant mekanisk energi.Når lod-snoren er lodret (loddet i nederste position), er hastigheden størst, og den kinetiske energi størst.Lige når pendulet skifter retning i øverste position er hastigheden nul og den Kinetiske energi er nul.Måleenhederne i SI systemet er:længde måles i meter (m)tid måles i sekunder (s)vægt måles i kg kilogram (det burde vel være g)af disse kan afledes enheder såsom:Energi = kg * m² / s² enheden er Joule (J)Effekt = kg * m² / s³ enheden er Watt (W)og hvad var så spørgsmålet?
Den potentielle energi i et gravitationsfelt kan beregnes som:Ep = - G*M*m/rHvor G naturligvis er gravitationskonstanten, M og m masserne af hhv. centrallegemet og den påvirkede masse og r afstanden imellem dem.
Så det vil sige at siger vi nu 1 ton falder fra 1 meters højde = 1000 *9,8 * 1 = 9800 Watt ( Joule) (?)
Citat fra: HVH efter 12, Juni 2014 - 09:58Så det vil sige at siger vi nu 1 ton falder fra 1 meters højde = 1000 *9,8 * 1 = 9800 Watt ( Joule) (?)Først nu - efter at hovedspørgsmålet er besvaret i stor detalje - kom jeg til ordentligt at læse HVHs indlæg og hans indirekte spørgsmål om enheden.Det giver mig anledning til endnu en gang at ride min kæphest: En fysisk størrelse består af en talværdi OG en enhed, som er uløseligt sammenknyttet!JVHs problem opstår, fordi han begår den (desværre almindelige) fejl at regne med udelukkende talværdier og så koble enheden på til sidst.Beregningen skal i stedet lyde:1000 kg *9,8 m/s2 * 1 m = 9800 kg*m2/s2Enheden kg*m2/s2 kaldes i SI-systemet også J (Joule) og er en energienhed.Enheden W (Watt) er derimod en enhed for effekt = energi/tid.Da W bruges som afledt SI-enhed hænger den naturligvis fint sammen med de øvrige, herunder J: 1 W = 1 J/sAt foreslå denne enhed for arbejde eller energi er en ret stor fadæse!Hvis man regner med enheder integreret i størrelserne, ender beregningen op med et facit, der kan dobbelttjekkes:Talværdien kan tjekkes ved gentagelse på lommeregneren, enheden i en tabel over grundlæggende og afledte SI-enheder.Hvis enheden ikke har den rette dimension, er beregningen forkert!.Du kan fx have sat ind i en formel, der ikke passer til den ønskede beregning. Det kan lommeregneren ikke afsløre.Visse CAS-lommeregnere og matematikprogrammer til computeren vil dog bon'e ud med en korrekt beregnet forkert enhed i dette tilfælde - og så er det den menneskelige beregners opgave at se på, om enheden har den rette dimension.Jeg kan anbefale både JVH og andre med tilsvarende svagheder at læse dette link:http://www.kuhr.person.aau.dk/digitalAssets/27/27414_fysiskestr-enheder.pdfSide 1 gør rede for grundlæggende principper, side 2-3 for hhv. grundlæggende og afledede SI-enheder, side 4-5 gennemgår nogle andre basale ting, det er godt at vide, hvis man vil kaste sig ud i fysiske (herunder kosmologiske) beregninger.
Efter den lange smøre kan jeg kun gentage, at den vigtige information i mit indlæg er, at talværdi OG enhed hører sammen i enhver fysisk beregning - og ved beregninger i SI-enheder kommer den rette enhed automatisk ud i resultatet - hvis beregningen ellers er rigtig! Det var formuleringen "Watt ( Joule) (?)" der provokerede mig, idet den første af disse enheder simpelthen har forkert dimension som energienhed.
Vi er uenige om tolkning af tyngekraften på universplan, men det er jeg holdt op med at diskutere med dig.
Det lille arbejdspapir fra AAU jeg linkede til, er da også en helt generel indføring i regning med fysiske størrelser - det er uafhængigt af klassisk/relativistisk/"en helt tredje" beregningsmetode. Det omhandler alene den måde, hvorpå matematikken tilpasses regning med fysiske størrelser - og så SI-systemet.Det finder jeg er ret basal viden for enhver, der vil lave fysiske beregninger af enhver art.
Ja ja jeg ved det godt, vaskemaskinen kan ses på strømregningen (K)Watt per tid
... en misforståelse - som du desværre langtfra er ene om ...