ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig.
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Ingeniøruddannelserne
»
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 479
Sidste:
PTRasmussen
Statistik
Total antal indlæg: 16021
Total antal emner: 1413
Flest online idag: 43
Flest på samme tid: 2687
(03, April 2026 - 11:51)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 25
I alt: 25
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start (Læst 18332 gange)
madswp
Debattør
«
Dato:
18, Juni 2014 - 21:54 »
Hej Ingeniører
Jeg er en ung mand på 29 der kraftigt ønsker at starte på ingeniør uddannelsen. Enten elektronik eller maskin linjen.
Jeg er uddannet maskin mekaniker på 8'ende år, og alt fritiden går til reparation af styrbokse/controllere, programering/software justeringer af styrenheder til bilbranchen og landbrugsbranchen. Det har altid været teorien bag alle ting der har fascineret mig frem for selve mekaniker/diagnose arbejdet.
Jeg tog turen til Aalborg universitet (Esbjerg) til åbent hus og fik snakket meget med alle vejledere og studerende, angående min situation (hus, børn, Su osv) men kunne godt bruge lidt mere feedback fra jer som har taget uddannelsen (gerne i esbjerg) og er kommet i arbejde bagefter. Så jeg har et par spørgsmål:
Økonomi: hvordan fik i hverdagen til at hænge sammen økonomisk? jeg har en datter, kone og hus. Sidder ikke specielt hårdt i det men ender dog med en gæld på omkring 250.000kr (incl SU lån) efter 4.5år. Jeg har snakket med banken, og har fået et ja til at kunne gå i gang med uddannelsen. Er der noget hjælp at hente udover SU? jeg kan få knap 1500 ekstra om måneden grundet min datter. Tænker lidt på kørselspenge? Umiddelbart er svaret nej, fra vejlederen derovre. Dog har jeg kunne læse mig til andet på diverse fora.
Der er selvfølgelig mulighed for at tage ekstra arbejde i ferierne.
Jeg har 100 km hver vej. Og offentlig transport er ikke en mulighed! (over 3 timer hver vej med massere af ventetid)
Aalborg universitet Esbjerg: Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt feedback fra folk der har taget uddannelsen derovre. Var i glade for skolen? hvorfor? hvordan lagde niveauet for undervisningen? var der tid til at tage sig af elever der eksempelvis havde svært ved et fag?
Selvfølgelig også angående adgangskurset med dansk, engelsk, matematik, fysik og kemi. Kunne i følge med på trods det var 10 år siden i sidst havde haft undervisning inden for dette (i mit tilfælde, har dog altid været glad for engelsk, matematik og fysik)
Odense universitet kunne dog også være en mulighed da jeg bor lige midt imellem.
Arbejdet: Hvad siger i til arbejdet bag efter? Er i tilfredse med det i laver? Hvordan forløber hverdagen for dig? Med henhold til hvordan tiden er fordelt på de forskellige arbejdsopgaver?
Kunne I få arbejde efter uddannelsen?
Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at høre fra maskin og elektronik ingeniører, men alt feedback er meget værdsat.
Mads
Logget
Morten Jødal
Senior
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #1 Dato:
19, Juni 2014 - 09:58 »
Jeg kan kun svare på et enkelt af dine spørgsmål, nemlig om kørselsgodtgørelse:
Der er (dybt urimeligt, men sandt!) ikke politisk vilje til at anse videregående uddannelse som arbejde, og SKAT godkender konsekvent ikke kørselsfradrag til uddannelse. Spørgsmålet om uddannelse-arbejde har i flere varianter været rejst nogle gange i Folketinget med samme resultat, så du vil helt klart tabe en skattesag, hvis du forsøger på dette område.
Jeg kan ikke afvise, at andre i din situation er sluppet afsted med det, men så er det fordi SKAT ikke har opdaget deres ændrede status - kontrollen er ikke 100%.
Løsningen kunne være et studiejob - helst et lille et, som til gengæld skal passes dagligt - eller gå med aviser om morgenen i Esbjerg inden du møder på Uni. Det er ARBEJDE og giver fuldt kørselsfradrag for de dage du udfører arbejdet!
Mine studieerfaringer er for gamle og for anderledes til at have interesse for dig, men skattespørgsmål er for alle aldre
Logget
Mvh. Morten Jødal
madswp
Debattør
«
Svar #2 Dato:
08, Juli 2014 - 21:16 »
Mange tak for svaret Morten Jødal.
Jeg har dog undersøgt sagen nærmere angående økonomien under uddannelse, og er blevet godtkendt til kørselspenge (ikke fradrag). Har man sammenlagt over 2 timers ventetid med offentlig transport dagligt har man mulighed for at søge. Jeg er netop godkendt til at kunne få kørselspenge.
Hvis andre overvejer det samme kan jeg fortælle at man pt. får 13.83 kr pr. km kørsel om dagen udbetalt pr måned. dvs i mit tilfælde 200km/dag * 13.83 = 2766 kr pr måned hvoraf man skal trække 598 fra (egenbetaling). dvs. 2168kr udbetalt. Disse skal dog indberettes og betales B skat af.
Derudover er der en smule at hente ved tilskud til dagpleje af småbørn.
Ingen der har lyst til at fortælle en smule om deres hverdag som ingeniør? hvad med dig morten, hvordan oplever du din hverdag som ingeniør?
Logget
Morten Jødal
Senior
«
Svar #3 Dato:
09, Juli 2014 - 12:41 »
Hej Mads.
Tillykke med dit kørselstilskud.
Den ordning kendte jeg ikke.
Din hverdag som ingeniør vil blive meget forskellig alt efter om du skal arbejde med salg, produktion, planlægning eller (som jeg selv) udvikling. Men fælles for retningerne er, at ingeniører almindeligvis har en høj grad af ansvar for deres job og derfor ofte en betydelig selvbestemmelse. Når du har mod på det, er jeg sikker på du vil synes om forandringen.
Mine uddannelsesoplevelser kommer fra hhv. AU og DTU, og de er så gamle, at jeg nu er gået på pension. Dertil blev jeg så glad for undervisning, at det kom til at fylde mere af min karriere end egentligt ingeniørarbejde. Og selv om jeg for få år siden var medlem af censorkorpset på AAU og mødte en del af de studerende der, kender jeg kun afdelingen i Esbjerg af løs omtale.
Så jeg må fastholde, at mine erfaringer er værdiløse for dig - håber du får andre til at bide på.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Ingeniøruddannelserne
»
Seneste Debatindlæg
Supersygehus i Aalborg
af
jj-
[28, Maj 2026 - 19:42]
Nitrit i drikkevand.
af
jj-
[08, Maj 2026 - 19:46]
Undgå kollisioner med tog
af
jj-
[02, Maj 2026 - 20:17]
Pyrolyse luftfourening.
af
jj-
[22, April 2026 - 20:14]
Store bedeDags afskaffels...
af
jj-
[17, Marts 2026 - 20:42]
Mørk chokolade
af
jj-
[12, Marts 2026 - 20:22]
De moderater
af
jj-
[11, Marts 2026 - 20:20]
Folkeafstemning i Grønlan...
af
clausn
[24, Februar 2026 - 10:07]
Let my Greenland go.
af
jj-
[15, Februar 2026 - 20:17]
Ingeiørdebat lukker snart...
af
jj-
[07, Februar 2026 - 18:08]
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
Google ads:
DR-Nyheder
Fem nye medlemmer af FN's sikkerhedsråd valgt
Frankrig anholder russisk kaptajn på beslaglagt olietankskib
Svensk valgløfte: Vil lade 18-årige købe vin
Landbrugsformand om manglende landbrugsminister: 'Helt mærkværdigt'
Australien oversvømmes af ulovlige cigaretter - nikotinforbruget stiger 40 procent
18-årig varetægtsfængslet i sag om eksplosion på Amager
Tre mænd varetægtsfængslet for drabsforsøg i bandekonflikt
Fire mænd varetægtsfængslet efter knivstikkeri
Slut med ud til navlen! Opdaterede baderåd skal redde flere liv
Flere betjente skadet i demonstrationer i Storbritannien
Kvinde slipper for straf i sag om misbrug af ministerbil
21 omkommet i hotelbrand i Delhi
Kvinde erklæret død efter drukneulykke ved Bornholm
OECD forventer lavere vækst i Danmark i år
Ny anholdelse i sag om eksplosion på Amager
Sidste bil har nu passeret den gamle Storstrømsbro
Tre mænd anholdt som del af bandekonflikt i Herning-området
Politi efterforsker skudepisode i Aarhus
51-årig mand tiltalt for kvindedrab sidste år
Norsk prinsesse er også rejst hjem på grund af Mette-Marits sygdom
Nyt fra ing.dk
Ny regering lufter kontroversiel løsning for el-nettet: Det lugter af ekspropriation
Fra helt til mistillid: Lars Aagaard har taget sin sidste tur i ministerbilen
Sidste bil kørte over klokken 10. Se, hvordan Storstrømsbroen blev bygget
It-bøvl spænder ben for nyt momssystem: Billigere mad kan være flere år væk
Ekspert tvivler på AltID: Hvem skal overhovedet bruge appen?
Ny regering har store, grønne ambitioner – men afgørende detaljer mangler
Hun har gentagne gange trukket Aagard ned i den varme stol: Nu overtager Nawa hans gamle kontor
AltID er landet: Mobilen kan fra i dag bevise din alder
Mystisk it-fejl satte alarm ud af spil under voldsomt overfald: »Fra selve senderen har den virket«
Efter adskillige nedture: Microsoft klar med skalerbar kvantecomputer om tre år
Firkløverregeringen åbner efter årtiers modstand døren for atomkraft
Matematikere ellevilde over gennembrud: AI knækker 80 år gammel hovedpine
Dødsensfarlige data: Iran køber informationer om amerikanske soldater på frit marked
Bluetooth-højttaler udløste alarm: Fly måtte vende om og evakueres
Nyt afsnit af Bagsiden af BIG: Kysset, befamlet, fyret
Rejsekort politianmeldt for kampagne om billet-app
Trods »god« dialog: Nu stævner Norfors staten for milliardbeløb
Skal du købe en brugt elbil? Her er eksperternes bedste tips og råd
»Nogle sager er så vilde, at det er svært at sætte ord på«: Nye afsløringer om datalæk i Skat chokerer førende ekspert
Jon satser stort på open source: »Der er egentlig ikke noget at være bange for«
Kunne du forestille dig dit hus som et mini-datacenter? Lille boks vækker opsigt
'Kiste' med atomaffald slår revner: »Vi er bekymrede for, at kuplen ikke holder«
'Hangarskibsdræber' kan tvinge USA væk fra Hormuzstrædet: »Det flyver meget lavt og hurtigt«
»Bullshit«: Tesla får hug for vilde påstande om førerløse biler
Elprisen banker i vejret: Tendens spottet for første gang siden energikrisen
Alarm svigtede under overfald på supersygehus: »Det er meget alvorligt«
It-branchen buldrer afsted igen – men ansætter med håndbremsen trukket
Togkrise i DSB: IC4 kan ikke køre, IC5 mangler strøm og IC3 er opbrugt
City-plan i 1969: Motorvejsknudepunkt på Vesterbro
10.000 kWh 'i kælderen': Norsk virksomhed vil lagre sommerens solenergi til vinteren
Stigende brug af AI-værktøjer presser salget af cyberforsikringer
Energibranchen skifter gear: Væksten fortsætter – men bemandingen justeres
Rasmus-modsat på Fyn: Her planter de hadet nåletræ for at reddet truet art
Her er hans hjemmelavede atombatteri – bygget af solceller og aluminiumstape
Tjeklister og praktisk rutine: Sådan bliver du fuldbefaren dronepilot
Det drikker cykelrytterne efter målstregen – og her er, hvad det gør ved kroppen
Han er blandt de førende robot-udviklere: »Vi står ved en overgang, hvor AI bliver en del af den fysiske verden«
Skoler eller natur? Statsnøl efterlader kommuner i stort dilemma med Grøn Trepart
Den afgående regering har taget kampen op mod EU-planer: Truer med at svække drikkevandsbeskyttelsen
Find elbilen for dig: Ung iværksætter bygger bilguide med AI
Vestas skrotter fabrik i Jylland: »Nacellerne til moderne møller er blevet for store«
Her er Skats nye it-strategi: Gør klar til stort opgør med dyre legacy-systemer
NATO tester beredskab med miniubåde på 600 meters dybde
Blue Origin-raket i kæmpe eksplosion på rampen: »En meget hård dag«
Hvis krigen kommer: Her er planen for genoplivning af færgehavnene ved Storebælt
Leder: Vi drukner i svinekød, men importerer 90 procent af vores frugt
Reddet på 600 meters dybde: Nato tester Rolls-Royce ubåd
Den digitale gartner: Sådan overvåger AI alle byens træer
Top-hacker revser dansk it-sikkerhedsfirma: »Det ligner et amatørprojekt med et AI-abonnement«
Forsøg med tovejsladning skydes i gang: Din elbil bliver powerbank for hjemmet og elnettet