ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Ingeniøruddannelserne
»
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15982
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 119
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 42
I alt: 42
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start (Læst 11710 gange)
madswp
Debattør
Indlæg: 3
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Dato:
18, Juni 2014 - 21:54 »
Hej Ingeniører
Jeg er en ung mand på 29 der kraftigt ønsker at starte på ingeniør uddannelsen. Enten elektronik eller maskin linjen.
Jeg er uddannet maskin mekaniker på 8'ende år, og alt fritiden går til reparation af styrbokse/controllere, programering/software justeringer af styrenheder til bilbranchen og landbrugsbranchen. Det har altid været teorien bag alle ting der har fascineret mig frem for selve mekaniker/diagnose arbejdet.
Jeg tog turen til Aalborg universitet (Esbjerg) til åbent hus og fik snakket meget med alle vejledere og studerende, angående min situation (hus, børn, Su osv) men kunne godt bruge lidt mere feedback fra jer som har taget uddannelsen (gerne i esbjerg) og er kommet i arbejde bagefter. Så jeg har et par spørgsmål:
Økonomi: hvordan fik i hverdagen til at hænge sammen økonomisk? jeg har en datter, kone og hus. Sidder ikke specielt hårdt i det men ender dog med en gæld på omkring 250.000kr (incl SU lån) efter 4.5år. Jeg har snakket med banken, og har fået et ja til at kunne gå i gang med uddannelsen. Er der noget hjælp at hente udover SU? jeg kan få knap 1500 ekstra om måneden grundet min datter. Tænker lidt på kørselspenge? Umiddelbart er svaret nej, fra vejlederen derovre. Dog har jeg kunne læse mig til andet på diverse fora.
Der er selvfølgelig mulighed for at tage ekstra arbejde i ferierne.
Jeg har 100 km hver vej. Og offentlig transport er ikke en mulighed! (over 3 timer hver vej med massere af ventetid)
Aalborg universitet Esbjerg: Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt feedback fra folk der har taget uddannelsen derovre. Var i glade for skolen? hvorfor? hvordan lagde niveauet for undervisningen? var der tid til at tage sig af elever der eksempelvis havde svært ved et fag?
Selvfølgelig også angående adgangskurset med dansk, engelsk, matematik, fysik og kemi. Kunne i følge med på trods det var 10 år siden i sidst havde haft undervisning inden for dette (i mit tilfælde, har dog altid været glad for engelsk, matematik og fysik)
Odense universitet kunne dog også være en mulighed da jeg bor lige midt imellem.
Arbejdet: Hvad siger i til arbejdet bag efter? Er i tilfredse med det i laver? Hvordan forløber hverdagen for dig? Med henhold til hvordan tiden er fordelt på de forskellige arbejdsopgaver?
Kunne I få arbejde efter uddannelsen?
Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at høre fra maskin og elektronik ingeniører, men alt feedback er meget værdsat.
Mads
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #1 Dato:
19, Juni 2014 - 09:58 »
Jeg kan kun svare på et enkelt af dine spørgsmål, nemlig om kørselsgodtgørelse:
Der er (dybt urimeligt, men sandt!) ikke politisk vilje til at anse videregående uddannelse som arbejde, og SKAT godkender konsekvent ikke kørselsfradrag til uddannelse. Spørgsmålet om uddannelse-arbejde har i flere varianter været rejst nogle gange i Folketinget med samme resultat, så du vil helt klart tabe en skattesag, hvis du forsøger på dette område.
Jeg kan ikke afvise, at andre i din situation er sluppet afsted med det, men så er det fordi SKAT ikke har opdaget deres ændrede status - kontrollen er ikke 100%.
Løsningen kunne være et studiejob - helst et lille et, som til gengæld skal passes dagligt - eller gå med aviser om morgenen i Esbjerg inden du møder på Uni. Det er ARBEJDE og giver fuldt kørselsfradrag for de dage du udfører arbejdet!
Mine studieerfaringer er for gamle og for anderledes til at have interesse for dig, men skattespørgsmål er for alle aldre
Logget
Mvh. Morten Jødal
madswp
Debattør
Indlæg: 3
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #2 Dato:
08, Juli 2014 - 21:16 »
Mange tak for svaret Morten Jødal.
Jeg har dog undersøgt sagen nærmere angående økonomien under uddannelse, og er blevet godtkendt til kørselspenge (ikke fradrag). Har man sammenlagt over 2 timers ventetid med offentlig transport dagligt har man mulighed for at søge. Jeg er netop godkendt til at kunne få kørselspenge.
Hvis andre overvejer det samme kan jeg fortælle at man pt. får 13.83 kr pr. km kørsel om dagen udbetalt pr måned. dvs i mit tilfælde 200km/dag * 13.83 = 2766 kr pr måned hvoraf man skal trække 598 fra (egenbetaling). dvs. 2168kr udbetalt. Disse skal dog indberettes og betales B skat af.
Derudover er der en smule at hente ved tilskud til dagpleje af småbørn.
Ingen der har lyst til at fortælle en smule om deres hverdag som ingeniør? hvad med dig morten, hvordan oplever du din hverdag som ingeniør?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #3 Dato:
09, Juli 2014 - 12:41 »
Hej Mads.
Tillykke med dit kørselstilskud.
Den ordning kendte jeg ikke.
Din hverdag som ingeniør vil blive meget forskellig alt efter om du skal arbejde med salg, produktion, planlægning eller (som jeg selv) udvikling. Men fælles for retningerne er, at ingeniører almindeligvis har en høj grad af ansvar for deres job og derfor ofte en betydelig selvbestemmelse. Når du har mod på det, er jeg sikker på du vil synes om forandringen.
Mine uddannelsesoplevelser kommer fra hhv. AU og DTU, og de er så gamle, at jeg nu er gået på pension. Dertil blev jeg så glad for undervisning, at det kom til at fylde mere af min karriere end egentligt ingeniørarbejde. Og selv om jeg for få år siden var medlem af censorkorpset på AAU og mødte en del af de studerende der, kender jeg kun afdelingen i Esbjerg af løs omtale.
Så jeg må fastholde, at mine erfaringer er værdiløse for dig - håber du får andre til at bide på.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Ingeniøruddannelserne
»
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
harbst
[22, November 2024 - 13:45]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Danske curlingherrer sikrer oprykning og EM-finaleplads
Herberger har ikke plads til alle og må trække lod om sengepladser
Mindst 11 dræbt og 63 såret efter israelsk luftangreb i Libanon
Politi forlader park efter jagt på muligt begravet spædbarn
Mindst 18 døde i Pakistan efter sekterisk drab
Lufthavnsforsker om ny investor til Aarhus Lufthavn: Kan være sidste skud i bøssen for rutefly
EU-parlamentarikere vil undersøge, om Elon Musk har udbredt egne indlæg på X
Over 300 ngo'er i fælles opråb: Smut fra COP-forhandlinger, hvis ikke der kommer flere penge på bordet
Slut med bratwurst og glühwein: Flere julemarkeder i København skal være mere lokale
Briterne må købe frugter andre steder fra efter spanske oversvømmelser
Angela Merkel er bekymret for Trumps tætte forbindelser til Elon Musk
Nato-generalsekretær har mødtes med Donald Trump
Hver tredje elev bliver forstyrret af telefoner og computere i undervisningen
Staten New York ophæver en over 100 år gammel lov mod utroskab
Israelsk angreb rammer boligblok i Beirut
Empire State Building i New York lyste op i rødt og hvidt til ære for danske Victoria
Vejdirektoratet melder om rolig nat og kun pletvis glatte veje
Regeringen i Laos påbegynder efterforskning efter dødsfald blandt turister
2024 er det mest dødelige år for nødhjælpsarbejdere nogensinde målt
"Diddy" skal fortsat blive bag tremmer, imens dommer overvejer kaution
Nyt fra ing.dk
Voldsom oprustning på en uge: Her er missilerne, der har eskaleret krigen i Ukraine
Ugens debat: Hvorfor kørte han gennem muren?
Unik teknologi bag danske højtemperatur-superledere: Sådan løser de udfordring med vekselstrøm
Spørg Fagfolket: Hvorfor ligger sneen så ujævnt på fliserne?
Nye anbefalinger for AI på ungdomsuddannelser
Superleder-svindelforsker får sparket
Podcast: Missiler over Ukraine, Musk raketter til Månen og Bluesky til alle
Ny finanslov gør det billigere at reparere hårde hvidevarer
Efter Ingeniøren-afsløring: Derfor skal danskerne drikke giftig PFAS
Saudi-Arabien nægter aftale om stop for olie og gas
The New York Times vs. OpenAI: ChatGPT-skaberen har slettet data i retssag, hævder avisen
Ingeniøren beklager uberettigede udsagn i leder om By & Havn
Komplicerede krumspring for vandmiljøet: Nu er vejen banet for Aarhus’ store renseanlæg
Synspunkt: Grøn aftale er historisk – dårlig – for Bornholm
Amazon gav op: Sådan virker Danmarks første Føtex uden ansatte
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt