efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg er ikke interesseret i Einsteins beregninger, for dem er der intet i vejen med.Det jeg spørger ind til, det er om hvor større eller mindre Solens masse skal være, for at der ikke skal forekomme en baneanomali hos Merkur, når Newtons formelberegning bruges, men den fundamentale gravitationskonstant.B. Mønnike, du skriver at massefordelingen på Merkur og Solen kan være årsagen til der er obseverings og beregningsforskelle.Hvad mener du med det, helt konkret?
Hvor meget større eller mindre skal Solens masse være, for at Merkurs banebeskrivelse bliver i overens med de observerede data om Merkurs bane, når Newtons tyngdeformler bruges med den accepterede gravitationskonstant?
Spørgsmålet er forkert stillet , fordi en eventuelt større masse af Solen end generel accepteret ikke vil / kan løse denne anomali.
F er her tiltrækningskraften mellem et centrallegeme med massen M og et mindre legeme massen m -
Mortens formel er selvfølgelig god nok men den er gal med gyldigheden.
Citat fra: harbst efter 26, Februar 2015 - 23:27Mortens formel er selvfølgelig god nok men den er gal med gyldigheden. Jeg må derimod medgive HVH, at mit forsøg på at afvise fejl i antagelserne af Solens masse eller G ikke faldt heldigt ud. Pointen er jo, at anomalien netop opstår, fordi beregningerne af Merkurs bane - og kun Merkurs - afviger lidt fra det målte, Hvis der var en generel fejl ville det ikke være en anomali.
Med til alt dette hører at Einstein egentligt afskaffede tyngdekraften som værende en kraft, og erstattede dens årsag med - "at rummet krummer". Merkurs baneanomali er det eneste "bevis" på at den Generelle Relativitetsteori (GR) berettiget skal erstatte Newtons påstand om at tyngdekraften er en kraft.
Citat fra: HVH efter 27, Februar 2015 - 13:07Med til alt dette hører at Einstein egentligt afskaffede tyngdekraften som værende en kraft, og erstattede dens årsag med - "at rummet krummer". Merkurs baneanomali er det eneste "bevis" på at den Generelle Relativitetsteori (GR) berettiget skal erstatte Newtons påstand om at tyngdekraften er en kraft.Jeg er ikke enig i, at Einstein "afskaffede" kraftbegrebet, men han forsøgte sig med en alternativ matematisk beskrivelse.
Jeg er i min fysikuddannelse opdraget til at se tilsyneladende helt modstridende beskrivelser af samme begreb give de samme fysiske resultater, og det er også hvad der er på spil her. Så uanset hvad fundamentalister i en af retningerne siger, så er hverken tyngdekraften eller andre kræfter "afskaffet". Der er blot visse områder, hvor Newtons beskrivelse ikke er velegnet, og den kosmologiske frontforskning bevæger sig p.t. meget i disse områder.
Det vil være dumt at påstå, at et forskningsområde nogenside kommer "helt i mål"
Men forøvrigt skiftede min egen uddannelse jo fokus til kemi, så jeg har ikke fulgt med i alle detaljer af kosmologien og ved ikke hvadopfattelse er. Jeg kender naturligvis manden og hans generelle teorier; men hverken han eller Einstein er guruer, hvis teorier nødvendigvis har evighedsværd, omend vi for begges vedkommende må anerkende, at de har ydet massive bidrag til forskningen.
Ja det har du ret i, men det ændrer jo ikke ved at Newtonisk forståelse forudsætter en kraft, - helt stik imod Einsteins model.