efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Citat fra: HVH efter 28, Februar 2015 - 12:02Ja det har du ret i, men det ændrer jo ikke ved at Newtonisk forståelse forudsætter en kraft, - helt stik imod Einsteins model. Jeg vil en sidste gang forsøge at gentage min pointe fra tidligere: at to helt forskellige og på overfladen modstridende fysiske modeller/matematiske beskrivelser godt begge kan sige noget sandt om virkeligheden. Og at ingen model i sig selv er Sandheden (med stort S).
Ja det har du ret i, men det ændrer jo ikke ved at Newtonisk forståelse forudsætter en kraft, - helt stik imod Einsteins model.
Citat fra: Lars Kristensen efter 20, Februar 2015 - 22:41Jeg er ikke interesseret i Einsteins beregninger, for dem er der intet i vejen med.Det jeg spørger ind til, det er om hvor større eller mindre Solens masse skal være, for at der ikke skal forekomme en baneanomali hos Merkur, når Newtons formelberegning bruges, men den fundamentale gravitationskonstant.B. Mønnike, du skriver at massefordelingen på Merkur og Solen kan være årsagen til der er obseverings og beregningsforskelle.Hvad mener du med det, helt konkret?Spørgsmålet er forkert stillet , fordi en eventuelt større masse af Solen end generel accepteret ikke vil / kan løse denne anomali.
Jeg er ikke interesseret i Einsteins beregninger, for dem er der intet i vejen med.Det jeg spørger ind til, det er om hvor større eller mindre Solens masse skal være, for at der ikke skal forekomme en baneanomali hos Merkur, når Newtons formelberegning bruges, men den fundamentale gravitationskonstant.B. Mønnike, du skriver at massefordelingen på Merkur og Solen kan være årsagen til der er obseverings og beregningsforskelle.Hvad mener du med det, helt konkret?
Nej, mit spørgsmål er ikke stillet forkert. Derimod er dit svar ikke godt nok, for dit svar forklarer ikke, hvorfor en øgning af Solens masse ikke læser anomali. Har du forsøgt at lave beregningen med en større eller mindre Solmasse?Normalt er det ikke nok blot at sige, at dette og hint ikke løser et problem, med mindre dette eller hint er forsøgt. Sådan som du svarer er beregningen ikke forsøgt med en øgning eller mindskelse af Solens massestørrelse.
HVH SkrevSpørgsmålet er forkert stillet , fordi en eventuelt større masse af Solen end generel accepteret ikke vil / kan løse denne anomali.
Lars SkrevNej, mit spørgsmål er ikke stillet forkert. Derimod er dit svar ikke godt nok, for dit svar forklarer ikke, hvorfor en øgning af Solens masse ikke læser anomali. Har du forsøgt at lave beregningen med en større eller mindre Solmasse?Normalt er det ikke nok blot at sige, at dette og hint ikke løser et problem, med mindre dette eller hint er forsøgt. Sådan som du svarer er beregningen ikke forsøgt med en øgning eller mindskelse af Solens massestørrelse. Det er faktisk derfor jeg spørger - indtil nogen laver en beregning og kan klargøre, at dit svar er rigtigt eller forkert, for uden en klar dokumentation for det ene eller det andet er dit svar ikke godt.
Da vi nu igen - som frygtet - er på vej ud i vidtløftige diskussioner om alt muligt uvedkommende, vil jeg lige gentage:1. Både Solens masse og gravitationskonstanten G er så velbestemte, ved flere uafhængige metoder, at det er overflødigt at spekulere på fejl i disse størrelser som årsag til den lidt afvigende perihelpræcession af Merkur - og jeg ved ikke af, at nogen har gidet lave beregningerne. Man kan godt sige, at "spørgsmålet er forkert stillet". Naturligvis kan der findes et præcist svar - men hvis svaret var en ændring i M eller G, ville det nødvendigvis føre til masser af fejl i alle andre målinger i solsystemet (for G's vedkommende også udenfor dette). Så det er bare ikke mulige løsninger på denne enlige klassiske fejl, der blev opklaret for snart 100 år siden.2. Merkurs anomali i perihelpræcessionen har mange forskellige årsager, herunder relativistiske effekter. Der er en grundig redegørelse her:http://en.wikipedia.org/wiki/Tests_of_general_relativity#Perihelion_precession_of_MercuryBåde 1. og 2. er gentagelser af noget jeg tidligere har skrevet - men her prøver jeg at skære ind til benet.Netop forklaringen på de uventede observationer af Merkurs bane har været en af de "store begivenheder", der gjorde den generelle relativitetsteori bredt accepteret. Der er kommet mange flere til siden, så det er egentlig helt overflødigt at beskæftige sig så meget med denne første bekræftelse.
HVH og enkelte andre gør meget ud af at påvise mangler ved relativitetsteorien. Det kan i princippet være et prisværdigt forskningsarbejde, men findes disse mangler, er jeg overbevist om, at de ikke i væsentlig grad vil ændre på forudsigelsen af Merkurs bane, så jeg synes det er helt overflødigt at bringe den debat - som jeg ikke længere deltager i - ind i denne tråd.