ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Fly der letter
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
olbmogcyvz@rambler.ru
Statistik
Total antal indlæg: 16002
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 79
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Fly der letter (Læst 7893 gange)
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Fly der letter
«
Dato:
24, Marts 2015 - 08:52 »
Indimellem kan man undre sig over hvad man hører som flypassager lige inden afgang.
Den sjoveste melding er denne, som jeg fik for en del år siden, da et lille dansk flyselskab forsøgte sig med en rute mellem Aalborg og Tune (med shuttlebus til og fra Roskilde station). Vi var en gruppe erfarne flyrejsende, der steg ombord, satte os til rette og naturligvis straks spændte selerne. Hvorpå stewardessen kom farende og sagde: "Vil I godt lige spænde jeres sikkerhedsbælter op - vi er nemlig ikke helt færdige med at tanke, og vi skal gerne kunne få jer hurtigt ud, hvis der sker noget!"
Den almindelige latter, der bredte sig i kabinen, bekræftede at ingen af passagererne var førstegangsflyvende ...
Men den nyeste - lidt chokerende - melding, som jeg fik for et par dage siden ved afrejse fra Longyearbyen, afføder også et spørgsmål.
Kaptajnen forklarede, at det blæste for meget til en normal start (jeg mener faktisk han sagde 30 m/s, men jeg må indrømme, at jeg ikke var koncentreret under den første del af meldingen; jeg kan dog bekræfte, at vi gik ombord i en virkelig strid blæst) - så han måtte køre flyet helt hen til vestenden af startbanen. Vinden var vel at mærke stik vest!
Og så kom den virkeligt sjove passagerbesked: "It's a little unusual - but we try!"
Vi holdt så ved vestenden og hørte motorerne blive gasset op til maksimal effekt, før vi satte af i stærk MEDvind og brugte HELE startbanen inden vi kom i luften på de sidste ca. 5 meter!
Jeg har altid lært, at et fly helst skal lette i modvind, og det var jo også tydeligt, at piloten ikke selv var glad for situationen. Men er det muligt, at en mere flyvekyndig i panelet kan give en dybere forklaring?
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Fly der letter
«
Svar #1 Dato:
24, Marts 2015 - 09:02 »
Et gæt kunne være at med modsat startretning komme til bjerge, hvor blæsten villee være en risiko.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Fly der letter
«
Svar #2 Dato:
24, Marts 2015 - 15:07 »
Hej Morten
Harbst er inde på sporet. Startbanen ligger for foden og nord for en klippeknold. Den ligger parallel med kysten og der er vand for begge ender. Startbanen er 4880 meter lang og banens position er 105-285grader.Hvis den vestlige vind havde. en hastighed på 30meter/sek og kom fra 240grader ville sidevinds komponenten have umuliggjort en start mod vest og ja fly bør starte i modvind.
Men piloten må have regnet på eller vidste at han kunne nå at accelerere til de ekstra 100km/t som starten ville kræve og så undgå at stige for voldsomt. Den mulighed havde han ved at flyve over Isdammen forbi Longyearbyen og stige langsomt op gennem Adventsdalen.
Det var antageligt derfo han brugte hele banen til få fart på. og først løftede til flyvevinkel der jo er modstandsgivende da han var sikker på hastigheden. Hvis han undervejs var kommet i tvivl havde han givet fået jer alle til at hænge i selerne
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Fly der letter
«
Svar #3 Dato:
24, Marts 2015 - 15:23 »
Rettelse 2480 meter og ikke 2880 meter!
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Fly der letter
«
Svar #4 Dato:
25, Marts 2015 - 01:21 »
Tak for info, Bjarke.
Da jeg nu vidste hvad jeg skulle kikke efter, kunne jeg fint følge din forklaring på Google Earth - inklusive længden af startbanen, som passer med din seneste angivelse, ikke de to tidligere.
Jeg må dog opponere mod udtrykket "klippeknold". Sydvest for startbanen begynder, ikke en knold, men en ca. 10 km lang bjergryg med højder op til knap 500 m, hvorimod østenden har en svag jævn stigning i baglandet og altså hav mod nord og øst. Selve startbanen ligger kun få meter over havet.
Det er dejligt at kunne få et præcist svar.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Fly der letter
Gå til:
=> Bil og båd, MC og alt andet transport
Seneste Debatindlæg
STORE og små tal.
af
jj-
[04, April 2025 - 20:09]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[09, Januar 2025 - 20:18]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
Netanyahu besøgte Gaza: 'Vi insisterer på at opnå alle vores mål for krigen'
Italiensk politi anholder 24 mafiamedlemmer for parkeringsfusk
Olympisk komité har valgt forlystelsespark som lokation ved OL i 2028
Troels Lund Poulsen vil have svenske regler mod problemulve
Tidligere præsident i Peru og hans hustru dømt for korruption
Sygehusene i Sisimiut og Qaqortoq lukker for fødsler resten af året
Cirkusdirektør siger, ulovligt ansatte blev behandlet godt
Redningshelikoptere i Grønland får bedre udstyr
EU-kandidatlande ventes at deltage i russisk militærparade
Den svenske regering beder om lov til at sælge overvågningsfly til Danmark
Kontrol afslører fejl i ni ud af ti sager om privates udlejning
I ugevis har der været stille, men i aften taler Biden offentligt
Storbritannien indfører sanktioner mod svensk bande
Smuglere anholdt med 5.000 eftertragtede kæmpemyrer i kufferterne
Fyns Politi efterlyser mand, der stak fra psykiatrisk afdeling - kan være farlig
Medina og Scarlet Pleasure skal optræde ved prinsesse Isabellas fødselsdagsforestilling
Obama bakker Harvard op: 'Lad os håbe, at andre institutioner følger trop'
EU og Storbritannien sender milliarder til Sudan
Tusindvis på hospitalet efter sandstorm i Irak
Højesteret: Virksomhed skal betale erstatning til fyret kvinde, der stod over for fertilitetsbehandling
Nyt fra ing.dk
Nyt datasystem på vej til sundhedsvæsnet: »Kan have kæmpe potentiale for Danmark«
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Spørg Scientariet: Skal smør virkelig stå i køleskabet?
Amerikansk journalist er ikke i tvivl: Tech-milliardærer vil bruge Grønland til deres drøm om at skabe »netværksstaten«
Cyberangreb koster danske universiteter millioner: Alligevel mangler flere afgørende våben
Tropenætter og dødsfald: »Europa er det kontinent, der opvarmes hurtigst«
Læge snagede i tusindvis af patientdata i Sjælland og Hovedstaden: Jyske regioner afviser lignende kan ske
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Kim har tjekket sikkerheden i Temu-skrammel: Massivt snyd med CE-mærkning
Er din virksomhed omfattet af NIS2-loven? Nyt værktøj giver dig svar
Ligesom på film: Storbritannien udvikler værktøj til at forudsige mord
Spørg Fagfolket: Hvorfor skummer minimælk bedre end sødmælk?
Lyssignaler i Jylland mister radarstyring: Fører til »fuldstændig kaos«
Danmark tøver: Svensk kystby opgiver nu et helt lavtliggende boligområde
Helikopterfirma lukker efter dødsulykke i New York
Netcompany-chef om big tech-afhængighed: Èn ting spænder ben for løsningen
Økonom har regnet på dansk atomkraft i et år. Nu er han klar med en kontroversiel konklusion
Virksomheder nøler med AI: Sådan kommer man bedst i gang
Håndlavede mikrofoner fra Asnæs bruges på verdens største scener
Midt i toldkrigen: »Særregler for amerikansk Big Tech vil ødelægge EU's indre marked totalt«
T=tu/L: Sådan laver du den største vandbombe i svømmehallen
Spørg Fagfolket: Findes der en grænse for rotationshastighed?
Ekspert kalder det »noget pladder«: Hvorfor bliver biotek-firma ved med at ville genskabe uddøde dyr?
1896: Den blev aldrig til noget: Den rullende båd
Forskere i skænderi over Microsofts påstand om kvantebit
Trods ny ministermelding om exitplaner: DFDS holder fast i amerikansk tech
På Københavns højeste punkt præsenterede minister de værste trusler mod danskerne. Men det vigtigste svar manglede
Nasa fjerner tegneserie, der inspirerer piger til at blive astronauter
Synspunkt: Civilingeniør: Dansk industri har ikke rykket sig siden 2013
Advokat med 30 års erfaring i miljøret slår fast: Odense Kommune skal gribe ind over for letbanestøj
Mere fjernkøling sendes i kredsløb: »Bæredygtighed og energieffektivitet er øverst på dagsordenen«
Seks personer dræbt i helikopterstyrt i New York
Leder: Vi er teknologisk dybt afhængige af USA: Trusler og alternativer skal på bordet nu
»Intet realistisk alternativ«: Dansk topchef advarer mod haste-exit fra Microsoft og co
Partier klar til at overveje tysk open-source alternativ til Microsoft 365
Fra Sputnik til SpaceX - tag med på rumfartshistorie
Snagelæge efterlader kritisk log på 300.000 linjer: »Det er bestemt ikke godt nok«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles
Flere sager om mærkelig dyreadfærd: Især heste vil ikke drikke vand
Udviklingschef for Banedanmark: Det skal du forberede dig på, hvis du er togpendler
Erfaren konsulent rådgiver om omdannelse til natur: En særlig type vådområde har den største effekt på kvælstof
Sundhedsvæsenet vil have dansk kæmpe-cloud: »Vi har et åbenlyst behov«
Nu gør København klar til at åbne skjulte åer: Én er lige til at gå i gang med
Danskerne flygter fra big tech: Så mange er på vej til tysk Microsoft-alternativ
Brandsikkerhed halter på Njals Tårns søsterhuse: »Alvorlige og potentielt personfarlige«
EU klar med AI-plan: Gigafabrikker og dataadgang skal sikre lederskab på kunstig intelligens
Droner i kloakker skal langtidssikre et af landets ældste ledningsnet
Kommentar: »Lad os affyre handelsbazookaen mod tech-giganterne. Hvis vi først bøjer os, så holder det aldrig op«