ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1408
Flest online idag: 155
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 101
I alt: 101
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Undervandsbåde, dykketid (Læst 13661 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Dato:
13, Marts 2015 - 14:37 »
Fornylig erfarede jeg at moderne undervandsbåde har langt større dykketid end tidligere.
Ubådene man brugte under 2. verdenskrig kunne dykke nogle få timer, men så måtte de op for at forny luften.
Moderne u-både, som f.eks Sælen kan derimod være neddykkede i op til flere uger.
Jeg kan forstå at atomubåde, hvis maskineri ikke forbruger ilt, er i stand til være neddykkede i lang tid og endda generere ilt til mandskabet. men hvordan går det til at ikke-atomdrevne u-både som drivers af dieselelektrisk maskineri, kan have ilt med til rigtig langvarig neddykning?
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #1 Dato:
14, Marts 2015 - 10:21 »
Undervandsbåde er ikke min spidskompetence, men Wikipedias artikel om emnet er ret dybtgående:
http://en.wikipedia.org/wiki/Submarine#Electric_transmission
Linket her går direkte til afsnittet om fremdrift under vandet.
Det fremgår, at der er flere muligheder: elektrisk drift - fra batterier - under dykning er oplagt. En anden mulighed er at medbringe flydende ilt til drift af dieselmotoren og en tredje en brændselscelle.
Jeg vil tillade mig at pege på et helt andet problem: for at mandskabet kan overleve i længere tid må der også fjernes CO
2
fra luften i ubåden. Teknikker til dette var en væsentlig del af rumfartsprogrammet, så de er utvivlsomt blevet meget forfinede siden. Teknologien kan jo let omstilles til andre formål også, og jeg tror bestemt den indgår i langtidsdykning.
Logget
Mvh. Morten Jødal
j_skib
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #2 Dato:
14, Marts 2015 - 19:54 »
Jeg har en svag erindring om, at nogle ubåde bruger stirling motorer til fremdrift under vandet. Ubåden skulle selv medbringe ilt i en eller anden form, til stirlingmotorerne (stadig ud fra hukommelsen).
Stirlinmotorerne er formentlig valgt pga den næsten lydløse drift.
Dette var ikke trådstarters spørgsmål, men dog lidt i samme boldgade (ubåden skal medbringe ilt til fremdrift under vandet). Prøv evt at søge på teksten "stirling motorer ubåde norden", og der dukker lidt op om ubåde.
//Jørgen.
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #3 Dato:
14, Marts 2015 - 22:49 »
Tak for gode links.Jeg ser at man bruger stirlingmotorer der kører på dieselolie og ilt som medbringes flydende, og man har endog brugt brintoverilte - og der har også været ulykker med dette.
Det er rigtigt at CO
2
også skal bortskaffes.
I filmen Das Boot om en tysk U-båd under krigen kan man se at ved langvarig dykning sendes mandskabet til køjs og skal trække vejret gennem såkaldte kalipatroner som opsuger CO
2
.
Hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #4 Dato:
15, Marts 2015 - 12:04 »
Hvis vi nøjes med de traditionelle ubåde fra 2 verdenskrig og årene efter , havde man under vandet to muligheder for fremdrift, Man kunne bruge en snorkel når båden ikke dykkede ret dybt . Sejlads under vandet var hurtigere , mere komfortabelt og med mindre brændstofforbrug.
Den anden mulighed var med batterier. Komprimeret luft på tanke og eventuelt kali til at absorbere "seoto".
Risikoen ved batterierne var bl.a. at lækager kunne få havvand i dem med udvikling af klor som resultat.
«
Senest Redigeret: 16, Marts 2015 - 00:33 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Undervandsbåde, dykketid
«
Svar #5 Dato:
16, Marts 2015 - 00:48 »
Hej Gerda
Man trækker ikke vejret gennem en kalipatron. Det er kun udåndingsluften som skal den vej.
Til redningsarbejde i kulminer havde tyskerne udviklet åndedrætsbeskyttelse med kredsløbsapparater. Der udånder man gennem en kalipatron ned i en gummisæk, hvorfra man igen trækker vejret. Når sækkens fyldning falder ,åbnes automatisk for efterfyldning fra en iltflaske. Den slags apparater er farlige for folk uden den tilstrækkelige træning. De skal være helt lufttomme, ellers risikerer man at indånde kvælstof med lille eller intet iltindhold. Enkelte brandvæsener bruger dem også til specialopgaver. Da man ikke skal slæbe rundt på store luftflasker, kan man få en meget længere indsatstid end med sædvanligt trykluftsapparat.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Undervandsbåde, dykketid
Seneste Debatindlæg
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Google ads:
DR-Nyheder
Brand i Køge: Advarselsområdet er nu blevet mindre
Se videoen: Protesterne mod krigen i Gaza fortsætter på amerikanske universiteter
Færgen fra Bornholm kan ikke sejle ind i Køge Havn
Politiet beder folk undlade at tage til Køge Sygehus uden en aftale
Antony Blinken har liste med krav til Gaza-nødhjælp med til Israel
Politiet advarer mod sundhedsskadelig røg i Køge
Brøndby indlemmer kvindeholdet i klubbens selskab
Venstre freder Nyborg-borgmester: Forslag om undersøgelse stemt ned efter heftig debat
Haiti får ny præsident og premierminister
Børn i daginstitution i Køge blev hentet af deres forældre - skal ikke evakueres af busser
Unge blev Danmarksmestre i kål
Sådan påvirker skibsbrand togtrafikken omkring Køge
Biden kritiserer 'antisemitisk retorik' og besættelsen af universitetsbygning i New York
Kritiske Nyborg-forældre til politikere: 'Vi bliver holdt for nar'
Mette Frederiksen starter 1. maj i Haderslev
Dommer giver Trump en bøde for at udtale sig om vidner i tys-tys-sag
De danske badmintonherrer vinder gruppefinale ved VM for hold
FN-domstol afviser at stoppe tysk våbeneksport til Israel
Brand i skib i Køge
Folketingets formand: Vi vil se på brugen af kunstig intelligens i politiske kampagner
Nyt fra ing.dk
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav
Ekspertgruppe foreslår omfattende eksamens-ændringer med ChatGPT: »Det var i forvejen på tide«
Cyberangreb koster danske virksomheder dyrt: Alligevel er hackerforsikring ikke slået igennem
Kviksølv fra Cheminova: »Det er umuligt at rense«
Nye CT-scannere i Københavns Lufthavn afslører eksplosiver og ser gennem elektronik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?
Ny beredskabsradio kan ikke sende video: Nu tester politiet det almindelige mobilnet
Eksperter efter AI-video af Mette Frederiksen: Strammere regler løser ikke problemet
Professor punkterer Klimarådets håb om at kombinere solceller og biodiversitet
Techtopia #325: Hybridkrigen truer vores demokrati
Driftsdirektøren skal levere elnet i femte gear, uden at trivslen vakler
Havskum er potentielt den største kilde til luftbåren PFAS
Dansk domæneboss melder pas på falske webshops: »Vi kan ikke vurdere, om de overtræder loven«
Datatyveri ryster skats it-styrelse: To sikkerhedschefer stopper
Mærsk opgiver at finde containere: »Der er et væld af miljøfremmede stoffer, metalmaling og ufatteligt mange dæk«
Her er myndighedernes hemmeligholdte AI-systemer: Så mange blev sat i drift uden konsekvensvurdering
Vidensindlæg: Fagligt talt: Mikrober, der giver os huller i tænderne, angriber også fjernvarmerør og vindmøller
Laura tjekker algoritmer i USA's største virksomheder: Danmark har en »grotesk« mangel på forståelse for dataetik
“Klimakolonialisme”: Oprindelige folks levesteder må vige pladsen for klimakreditter
Kan du finde fejlen i dette ur?
Er der liv under isen på fjerne måner? To rapporter slukker en del af håbet
Svensk elfly skal revolutionere korte ruter
Blogindlæg: Den første danske bit
1965: Computere fører til Elektronisk Dyb Bevidstløshed
Åbent brev: Politichefer på tværs af Europa kræver adgang til borgernes mest private kommunikation
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Totalovervågning udpeger den klimavenlige ko
Analyse: Interessen for chipdesign sprudler i lyset af AI-udviklingen
Danskerne dropper grøn omstilling: »Katastrofal kurs« for varmepumper
Grønt lys til EU’s udtrædelse af traktat, der bremser grøn omstilling
Spørg Fagfolket: Hvorfor fjernede beredskabet ikke stilladsafdækningen på Børsen?
Nu erkender også Big Tech problemet: Advarer om russisk trussel mod demokratiske valg
Kovending i Folketinget: Straffeloven brudt, da administrationen læste folkevalgtes mails
Emmanuel Macron slår fast: Atomkraft og grøn energi er afgørende for Europas energi-uafhængighed
Israelsk AI udpeger bombemål i Gaza: »Jeg brugte 20 sekunder på hver«
Ordfører kritiserer Marie Bjerres 'venlige reminder' til kommunerne: »Utroligt at ministeren overhovedet tør«
Leder: Novo er en givende kæmpe - men Danmark skal have flere heste i kapløbet
Kommunerne sender sorteper videre i Digital Post-fadæse: »Farligt at give leverandørerne magten«
Snekkersten-huse truet af kollaps: Kommune kendte til fejl for 40 år siden
Synspunkt: Concito: Arealeffektiv fødevareproduktion gavner klima, miljø og natur
Tusindvis af kilometer kabler bliver liggende: Sådan lukker TDC NET kobbernettet