efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg tror desværre vi to har haft en tendens til at skrive os længere fra hinanden end vi egentlig er uenige. Du skrev fx om en meget lav virkningsgrad, som triggede mig til at tænke i alternativer og på økonomi. Og jeg provokerer åbenbart dig ved at tænke "for dansk" - hvad der bestemt ikke forhindrer mig i også at glæde mig over udenlandske fremskridt! Men lad os prøve at stoppe misforståelserne her. Jeg tror faktisk vi er ret enige, selv om vi har hver sin "yndlingsteknologi".
Hvis du har en smart metode til at fremstille ethanol eller methanol fra strøm, super!
Og nu kommer så det nye: Et hold Stantonforskere har fundet en kobberbaseret katalysator, som ved elektrolyse kan omdanne CO og vand til ethanol. Se HER.De lover her en effektivitet på 57%.Holder dette, er vi nok på en samlet effektivitet omkring 30-35%, og det kræver jo en lav strømpris for at den procucerede ethanol kan sælges.Men kan anlægget placeres i et industriområde nær en større by, kan en del af spildvarmen nok udnyttes, og det vil hjælpe på totaløkonomien.