efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Der er ingen grund til at placere et Sabatier-anlæg tæt på vindmøllerne, tværtimod. Elektricitet er den energiform der er lettest at transportere, så anlægget kan placeres hvorsomhelst.
Citat fra: Bent Andersen efter 17, September 2016 - 13:50Der er ingen grund til at placere et Sabatier-anlæg tæt på vindmøllerne, tværtimod. Elektricitet er den energiform der er lettest at transportere, så anlægget kan placeres hvorsomhelst.OK, point taken!Mine øvrige indvendinger står derimod ved magt, så jeg er stadig ikke overbevist om, at denne teknologi er de øvrige så overlegen, at de bør skrottes.
Der en detalje som hele tiden overses....Bent bemærkede at teknisk er der ingen problemer....det der er problemet er de økonomiske sider for de involverede firmaer.Vind er gratis. Det er vindmøller dog ikke , men de får støtte (PSO)da man ønsker vindkraftens fremme. Achilleshælen for vindkraft (foruden vindstille) er opbevaring af "overskydende strøm" fra de dage hvor der er så megen vind, at mølleejerne nærmest må betale for, at blive af med strømmen.Her er det nok stort set lige meget hvad det koster, at lave brint og hvad virkningsgraden af sabattier processen til Methan er.
En helt anden energi detalje stødte jeg på i dag, hvor et arbejdshold var ved at grave en kanal i en ny asfalteret vej. Nysgerrigt spurgte jeg om hvad de havde gang i med at ødelægge de nye vej. Jeg skal undlade at gengive hvad de mente om ingeniører og planlæggere, men det korte og lange var, at folks strømforbrug var stigende til elektronik og varmepumper m.m. og derfor havde nogen glemt rettidigt omhu ved vejreparationen og have fået større kabler i jorden dengang. Det var det, de nu var ifærd med. Jeg indvendte, at mange havde fået solfangere på taget. Man så medlidende så på mig........solen skinner ikke altid, men når den gør det, så skal strømmen, der ikke kan forbruges i husstandene, den anden vej.
Og bemærk at almindelige biler sagtens kan køre på methan, der er meget lettere at håndtere end brint.
Blokaderne er politiske og økonomiske.Det er f.eks. 100% klart, at de firmaer/konsortier der lever af af hente naturgas op fra undergrunden vil kæmpe imod med alle midler for at undgå, at "fremmed" methan bliver injiceret i deres net. For så forsvinder en del af forretningsgrundlaget og investeringer i nye boringer falder måske væk.
Men vi har faktisk allerede fået adskilt udvindingen økonomisk fra forsyningsnettet. Hvilket betyder, at jeg har kunnet skifte leverandør til et selskab, som lover, at jeg ikke får nordsøgas, men (til en lidt lavere pris) opgraderet biogas. Biogas er groft sagt 50% methan og resten CO2, og membranteknologien har gjort det rentabelt at sende de to bestanddele hver sin vej.Hvordan leverandøren så sikrer sig, at kun jeg og ikke min nabo får de "grønne" molekyler er en anden sag ... De driftsøkonomiske argumenter mener jeg er valide, men dem vil jeg ikke gentage fra mit svar til Bjarke.
Jeg er noget skuffet.Jeg prøver at få beskrevet et energikredsløb, som måske kunne fungere, Sabatier eller ej, det er ligemeget.Og hvad kommer tilbage: at man nu kan skifte leverandør. Storslået!Min tilgang er netop at man skal tænke tingene sammen til en helhed, i stedet for at splitte energiforsyning op i molekyler (hvilket måske er økonomisk smart).
Det er nok for meget at foreslå at alle der kun er på overførselsindkomst skulle have de samme stemmerettigheder som førhen.Slet og ret ville man miste sin stemmeret når ens hovedindkomst alene var baseret på offentlig støtte. Rabiat bestemt men politikerne ville kunne træffe mere fornuftige belutninger
Efter dit indlæg fandt jeg dette:https://de.wikipedia.org/wiki/Power-to-GasJeg er sikker på at dit tysk er i orden, så artiklen bringer nok ingen problemer.Særlig interessant er Audis projekt i Werlte på 6 MW.