efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
The power of the autogyro comes from a powered propeller (or in later designs a jet engine) meaning most do require some takeoff runway, but normally only tens of feet. As they land in an equally small place, the autogyro had destinct advantages over airplanes as they are much more maneuverable and stable flying at low speeds, but can also fly faster than helicpoters. The autogyro is also unable to "stall" in mid-air, making it considerably safer than other aircraft.
Personligt har jeg ikke lyst til at flyve hverken autogyro eller helikopter, hvis jeg kan finde anden transport. Jeg er også af den formening at grunden for et sådant apparat kan flyve skyldes, at de er så grimme at Jorden frastøder dem
Har du prøvet at sammenligne dette tal 12 l/100 km med en bils forbrug. Det svarer til 8km på literen.
Det mest økonomiske passager fly var Dash 8 400 med en pris på 26 øre per sædekilometer i 2010.Hvad tallet er i dag for hvilket fly ved jeg ikke.
Men hvor mange kilometer et fly flyver per liter giver ingen mening, hvorimod forbruget per time er det tal der interesserer piloten og hvorfor så det.
Endeligt er der ikke to fly der er ens og de fleste er konstrueret specielle opgaver, men for ikke militære fly gælder det jo dyrere de er, jo bedre er deres brændstof økonomi for den samme distance og vejrforhold. Derfor kan man se at fly der bruges sjældent lægges der vægt på pris, fremfor et lavt brændstofforbrug.