ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Rengøring af vandflasker
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 87
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 61
I alt: 61
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Rengøring af vandflasker (Læst 24063 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Rengøring af vandflasker
«
Dato:
31, August 2017 - 13:35 »
Jeg har investeret i 2 glasflasker med patent-prop til opbevaring af postevand i køleskabet. Når en flaske er tom genfylder jeg flasken, lægger i køleskabet og bruger fra den anden. Min kone og jeg skifter derved vand på flaskerne dagligt.
Vi drikker ikke af flaskerne, men hælder altid i et glas.
Flaskerne bliver fedtet på udvendig side af håndteringen, men egentlig er der vel ikke noget der forurener indvendigt? Rengøring er derfor let: aftørring med en hårdt opvredet klud.
Men, hvad med det indvendige? skal de rengøres? og hvor ofte?
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
PJB
Senior
Sv: Rengøring af vandflasker
«
Svar #1 Dato:
31, August 2017 - 16:19 »
Selv om der næsten ikke er noget næring i postevand, kan du komme ud for alger. De lever faktisk også i vandrørene. Hvis de ikke for ret meget lys, vil det gå meget langsomt, før der er der. Ikke giftige men alligevel. Giv dem en gang klorin og skyl godt efter.
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
«
Svar #2 Dato:
01, September 2017 - 08:04 »
Klorin? Det bryder jeg mig ikke om.
Jeg tænkte nærmere: Et par skefulde salt lidt vand og ryst kraftigt. En gang om måneden.
Lyspåvirkning er begrænset. Flaskerne står i køleskab, hvor lyset er slukket når døren er lukket (har dog ikke tjekket)
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Morten Jødal
Senior
«
Svar #3 Dato:
01, September 2017 - 11:32 »
Jeg vil støtte PJB.
Almindeligt salt er ikke algedræbende - mange alger trives fint i saltvand.
Klorin er "næsten" det samme - og nedbrydes til almindeligt saltvand i dit afløb. Men Cl i et højere oxidationstrin end i natriumchlorid er en kraftig gift for både alger og mikroorganismer.
Du skal selvfølgelig ikke bruge det koncentreret, men tag en lille sjat, fyld så flasken op med rent vand og lad den stå en times tid i stuetemperatur. Derpå en grundig afskylning, så er du klar til igen at drikke af den.
Til gengæld synes jeg fint du kan nøjes med hver tredje måned med den beskrevne opbevaring.
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
«
Svar #4 Dato:
02, September 2017 - 16:48 »
Professionelle flaske renserier (bryggerier) anvender en varm NAOH opløsning som efterlader flasken ren , da denne opløsning fjerner bakterier og svampeogså fjerner kakkerlakker og muselig ( dog ikke knoglerne
)
Nu er varm Natriumhydoxyd noget man ikke skal spøge med så man kan istedet anvende soda og varmt vand som man gjorde tidligere med syltetøjsglas og så kom man en sjat Atamon i sylte tøjet.
Men først soda og varmt vand , siden Vand med en teske Atamon pr liter i flasken.
Eller I kan gøre som min kone. Hun køber en danskvand på en plastflaske. Drikker danskvanden og bruger derefter flasken med postevand i et par uger, hvorefter flasken kommer i pantautomaten, hvorefter hun køber en ny flaske danskvand
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
«
Svar #5 Dato:
02, September 2017 - 17:39 »
Selv om jeg stadig selv ville vælge klorinløsningen - som ikke efterlader rester i flasken, men som jeg ikke selv bruger, fordi jeg elsker danskvand MED brus, og derfor køber en ny flaske til hver portion, må jeg anerkende en sodaopløsning som absolut brugbar.
Til gengæld er jeg fanatiker med hensyn til, at postevand skal være kemikaliefrit, så jeg kan bestemt ikke gå ind for atamon! Det hører kun hjemme i syltetøj (i ét ord, Bjarke!).
P.S. Når jeg nu snart skal fremstille brombærmarmelade af høsten fra min sommerhusgrund, bliver glassene skoldet i kogende vand. Det kan også bruges til vandflaskerne, men er lidt besværligere, da de har smal hals.
Konserveringsmidlet kommer jeg i selve marmeladen.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Leeberg
Senior
«
Svar #6 Dato:
03, September 2017 - 02:36 »
Jeg har et opfølgende spørgsmål. Jeg har altid to flasker liggende i køleskabet som jeg bruger til danskvand (sodastreamer). Disse flasker bliver nærmest aldrig gjort rent ... måske hver 3-6 måneder med opvaskevand, men bliver aldrig "snasket". Hvor godt virker danskvand som "rengøringsmiddel"? Tænker her på kulsyre/CO2?
Logget
Med venlig hilsen
Casper Leeberg
Morten Jødal
Senior
«
Svar #7 Dato:
03, September 2017 - 12:07 »
Det virker ret godt, da næsten alle alger og bakterier er pH-afhængige i deres vækst - og pH er for lav i danskvand.
Jeg må også gentage, at jeg ikke anser problemet for stort, når flaskerne opbevares i køleskab - kulde og intet lys. Postevand i Danmark er faktisk meget rent, selv om det ikke er sterilt.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Thomas Berenth
Debattør
«
Svar #8 Dato:
16, September 2017 - 07:01 »
Jeg bruger selv natriumhydroxid til vanskelige indvendige belægninger. Lad flasken stå natten over med ca .10% NaOH. Det tager alt organisk. bagefter kan flasken skylles med saltsyre til at tage kalkrester. Evt. vanskelige misfarvninger er ofte uorganiske, og kan tit fjernes med brintoverilte - så er flasken så fin som ny.
Logget
harbst
Senior
«
Svar #9 Dato:
18, September 2017 - 11:05 »
Man renser da ikke husinsstallationens vandrør nogensinde. Det er nok at vandet regelmæssigt skiftes ven aftapning. Det samme må da gælde flaskerne i køleskabet.
Lad være med at gøre noget. Hvis der engang skulle vise sig en algebelægning, kan flaskerne renses med en flaskerenser , eller udskiftes.
Skulle der endelig kemikalier til er der fortyndet eddikesyre , for at fjerne kalk. Evt kaliumdikriomat med svovlsyre, det kan rense alt-næsten.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
«
Svar #10 Dato:
18, September 2017 - 16:12 »
Det er rigtigt, at "chromsvovlsyre", som vi kaldte det dengang jeg kom i berøring med så skrappe kemikalier, kan rense alle glasvarer.
Men det bliver da vildere og vildere!
Chromater og dichromater er nu om dage stort set udfaset overalt - de er kræftfremkaldende og stærke allergener - og det drejer sig jo bare om at fjerne lidt grøn belægning af alger i en vandflaske!
Den første del af dit indlæg er fornuftig, harbst. Men når det kommer til at bekæmpe alger, skal der altså bruges base, ikke syre. Kalk er næppe noget problem i koldt vand.
NaOH vil virke - men jeg mener fortsat det mildeste effektive middel er en lille sjat klorin (som også er en basisk opløsning) - roteret i flasken, så det kommer i berøring med hele indersiden. Derpå fyldes flasken op med rent vand, og efter nogle minutters forløb hældes det hele ud og flasken skylles. Gerne med lidt husholdningseddike, hvis der også skulle være kalk.
Så bliver der udelukkende anvendt ugiftige kemikalier (i den fortynding), og eventuelle spor i vandet bagefter er velkendte for den menneskelige organisme.
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
«
Svar #11 Dato:
18, September 2017 - 21:34 »
kaliumdikromaten var nu kun ment som en spøg.
Men der er dog nogen ide i at bruge syre, for kalk kan udfældes af vand også ved lav temperatur, selv om det går langsomt.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
«
Svar #12 Dato:
18, September 2017 - 21:38 »
Chromsvovlsyre må ikke hældes i kloakken!
I i forbindelse med et forskningsprojekt brugteman chromsvovlsyre til at pickle (rense) aluminiumplader før end man limede dem til vinger i Polyteknisk Flyvegruppe. Man havde væsken (vædsken Morten
) opbevaret i et blykar i mange år før end man fandt ud af at blive af med den....jeg skal på onsdag spise frokost med lederen af projektet og vil spørge ind til forløbet.....vingerne kan ses på Kalundborg Flyveplads, men de kommer aldrig ud flyve
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
«
Svar #13 Dato:
19, September 2017 - 11:16 »
Spøg eller ikke spøg - Mikaels oprindelige spørgsmål er blevet til en stor sag om noget helt andet end den lille portion ugiftig algerens, der (måske) kan være nødvendig med måneders mellemrum, når flaskerne opbevares i køleskab.
Min fornemmelse er, at så længe der ikke kan ses noget på dem, behøver de heller ikke rengøres.
Når det bliver nødvendigt, har tråden bragt mindst tre brugbare metoder - plus flere, som er overkill.
Men harbsts bemærkning om, at "kalk kan også udskilles af koldt vand, bare langsommere", trigger mig. Så her kommer en lille forklaring på, hvornår der er og ikke er kalk i vand.
Naturens vandkredsløb starter i en sky - deroppe er der IKKE kalk i vandet!
På vej ned gennem atmosfæren optager regndråberne lidt CO
2
fra luften - denne gas er vandopløselig.
I Danmark drikker vi mest grundvand, som yderligere har passeret gennem de øvre jordlag i 10-200 år inden det samles i vandårer, der er tilstrækkeligt porøse til at vi kan pumpe vandet op.
Under denne passage reagerer vandet med jordens mineraler.
CO
2
reagerer i nogen grad kemisk med vandet til "kulsyre", som ikke kan renfremstilles, men består af brintioner og hydrogencarbonationer. På vej ned gennem jorden udskiftes en del af brintionerne med metalioner fra jordmineralerne, bl.a. - og i dansk jordbund især - calciumioner.
D.v.s. vandet rummer (for folk, der helst vil se alle kemikalier skrevet på stofform) en opløsning af calciumhydrogencarbonat, hvis formel er Ca(HCO
3
)
2
.
Bemærk her, at der er 2 hydrogencarbonatgrupper for hver calciumion.
Når vandet igen kommer ud til en fri overflade, kan CO
2
dampe af.
Det sker især af to grunde:
1. Hvis vandet opvarmes - idet alle gasser er mindre opløselige i varm væske end i kold.
2. Hvis noget af vandet også fordamper.
Herved sker der en forskydning, så der er "for lidt" carbonat i forhold til calcium, og der kan udfældes calciumcarbonat, CaCO
3
, som er næsten uopløseligt i vand (bemærk, her er der kun 1 carbonatgruppe pr. calciumion). Det er de kalkaflejringer, vi ser.
Mikaels flasker indeholder vand fra den kolde hane i tilproppede flasker i køleskab. Køleskabet er koldere (ikke varmere) end vandledningen, og propperne i flaskerne forhindrer fordampning. Der er således ingen af de to ovennævnte betingelser for kalkaflejring, der er opfyldt, hvorfor det må være yderst beskedent, hvad der kommer af kalk i flaskerne.
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
«
Svar #14 Dato:
20, September 2017 - 01:37 »
Hej Morten
Din ellers udmærkede forklaring om kalk i vandet mangler to elementer.
Når nedbøren passerer de øverste jordlag optages yderligere kulsyre fra henrådnet organisk materiale, planterøddernes ånding osv. kulsyretrykket i jorden er større end i atmosfæren. Grundvandet er ikke kulsyremæssigt i ligevægt med atmosfæren.
Kulsyre i jorden er et kendt faremoment i traditionelle brønde ved faldende barometerstand.
Opløseligheden af gassen i vandet afhænger både af tryk og temperatur. Når vandets tryk falder ved aftapningen giver det alene en kalkudfældning.Det gælder også koldt vand i flasker. Hvis der til stadighed skiftes vand i samme flasker kan kalkudfældningen efterhånden blive mærkbar. Den var tydeligere da man brugte klare mælkeflasker til samme formål.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Rengøring af vandflasker
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
jj-
[17, November 2024 - 07:39]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Mexico gør klar til at modtage deporterede mexicanere fra USA
Trine Østergaard er ny anfører for håndboldlandsholdet
Politiet advarer om glat føre efter flere trafikuheld i Nordjylland
Nogle boligejere med F3- og F5-lån får højere renteudgifter næste år
Kvinde dømt for at voldtage sin retarderede søn
Alternativet smidt ud af finanslovsforhandlinger
Ansøgningsfristen er slut: Rekordmange har søgt julehjælp i år
Ti personer fra hvidvasknetværk anholdt
Silkeborg IF-fans i protest over salg
Nye portrætter af kong Frederik og dronning Mary offentliggjort
Kattegat slipper for dumping fra nyt kæmpe rensningsanlæg i Aarhus
Sveriges forsvar har afgivet første rapport om kabelbrud i Østersøen
Randers Kommune politianmelder søsterselskab til Nordic Waste
Politisk aftale om life science-industrien på plads
Republikanerne vil forbyde transkvinder at bruge Kongressens dametoiletter
Marius Borg Høiby anker ikke varetægtsfængsling
Maleri af P.S. Krøyer til salg på auktion
Rusland: Vores luftforsvar har skudt to Storm Shadow-missiler ned
Politi advarer bilister: Fynske Motorvej er meget glat
Aflønnet med tommestok og 'symbolsk beløb': DMI søger snemålere
Nyt fra ing.dk
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt
Se med LIVE: Starship vil gentage landing i tårn – og fartøj på havet
De største danske it-projekter går voldsomt over budget - i Norge bliver de fleste billigere
Eksperter giver aftale lun modtagelse: Vi risikerer stadig år med massivt iltsvind
Massiv kritik af danske myndigheder: Farlig trafikstøj koster danskere livet
Danmark fordobler bidrag til ESA ...alligevel ærgrer dansk astronaut sig
1000 forskere slog i bordet: Nu er nobel-belønnet AI-system åbent for alle
Svenske ingeniører sniger teknologi ind i briller: »Om fem år er det slut med almindelige modeller«
Branchefolk reagerer med latter og skuffelse på ny afvisning af havmølleprojekter
Grønt lys til hoppesikring af Parken: Nationalarenaen skal forstærkes
74 folketingsmedlemmer har lækkede passwords og mails på Dark Web
Overblik: Stor 'landbrugsaftale' ser ud til at blive algegrøn
Rigspolitiets centrale it-systemer bryder loven: »Det er uheldigt«
Verdens storbyer bliver mindre grønne - I Europa skiller én by sig ud
Hvor er de resterende ti skibskronometre?
På færten af japansk pileurt og Bilag IV-arter: Hundesnuder bruges i naturovervågning
Hvad har Tinder og skak tilfælles? Vi dykker ned i algoritmerne bag moderne dating