ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15996
Total antal emner: 1406
Flest online idag: 23
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 16
I alt: 16
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motor, Varmespild (Læst 13728 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Motor, Varmespild
«
Dato:
20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?
Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .
Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.
Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #1 Dato:
20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!
Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.
Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været
forbudt
at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159
Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #2 Dato:
20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?
Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.
Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.
Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.
PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #3 Dato:
20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.
Til venstre TEC, til højre TEG.
Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.
Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.
https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0
Marek.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #4 Dato:
20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:
TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element
At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.
Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #5 Dato:
20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.
De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.
Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.
Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).
Tæt på 4 Watt.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #6 Dato:
21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.
Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #7 Dato:
21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.
Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.462
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #8 Dato:
01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Seneste Debatindlæg
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[09, Januar 2025 - 20:18]
Novo Nordisk
af
harbst
[05, Januar 2025 - 14:28]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Google ads:
DR-Nyheder
Vupti! Gidsels lob snyder fuldstændig tysk forsvar
Gidsel og Pytlick holder håndboldopvisning mod Tyskland
Folketingsmedlem vil eksportere ulve fra Oksbøl til Fyn og Sjælland
Hundredvis af lastbiler med nødhjælp er kørt ind i Gaza
Sne i New Orleans for første gang siden 2009
Dødstal stiger efter brand i Tyrkisk skihotel
To varetægtsfængslet for knivoverfald i kiosk i Viby J
IT-ekspert: 57.000 patienter hos Alles Lægehus er ramt af hackerangreb
Grønbæk skifter til engelsk bundprop
Filminstruktør forsvarer brug af kunstig intelligens i Golden Globe-vinder
Skjelmose skal køre Tour de France, men ville hellere køre andet løb
Rockere får igen adgang til rockerborg
Sund & Bælt lagt ned i kundeservice: 'Der lugter af sved på gangene'
Målmandsdrop i sidste sekund sender Nordmakedonien i syvende himmel
Passagerer bliver efterladt på perronen: Nu skal metro-tog indrettes anderledes
Ørsteds aktie faldt 10,7 procent efter nedskrivning
Norsk fodboldpræsident jagter kvoteplads i Uefa
Djokovic' duel mod Alcaraz var så episk, at han ville ønske, det var finalen
Mistænkt anholdt i sag, hvor chauffør blev stukket med kniv
Mystiske vragrester på strande i Sydney indeholdt afføringsbakterier
Nyt fra ing.dk
Hackerangreb på Alles Lægehus får politiet til at sende advarsel
Trump skruer op for truslerne mod vindmøller: »Hvis du siger det i Texas, bliver du jaget ud«
Blogindlæg: Fra Synstab til Synlighed: Hvordan kan innovation forandre øjensundhed
Til sin fest skabte Biden en farlig fjende: Sådan blev Elon Musk Trumps bedste ven
Danske forskere sender mikroalger i rummet: Astronauter skal dyrke protein
Ørsteds pionerprojekt skuffer og koster milliarder: »Det er rigtig skidt«
Millionregning til oprydning af radioaktiv bunker skaber kritik: »Det er helt urimeligt«
AI og sværme er fremtiden for droner: Alligevel vinder kabel-drone terræn i Ukraine
Hospitalernes sundhedsdata er ikke godt nok beskyttet mod cyberangreb: »Alle regioner kan forbedre deres beskyttelse«
Trump trækker USA ud af Paris-aftale og WHO: »Ærgerligt,« siger dansk minister
I Norge frygter man 'en tsunami af ændringer': Dansk it-branche ser to scenarier forud for Trump-indsættelse
»Brintøkonomien er den sindssygeste boble, og den er ved at briste. Det er rigtig gode nyheder«
Efter stort angreb: Hackere lækker patientdata fra Alles Lægehus
Kæmpe Ozempic-studie afslører flere udfordringer som gigt og søvnforstyrrelse
Et simpelt regnestykke har gjort dansk forsker skeptisk overfor liv i rummet
Grønlandsk iskerne afslører: Blyforgiftning gav romerne lavere IQ
Broligarchs har indtaget første parket hos Trump: Spørgsmålet er hvem og hvad vi skal frygte
Minimalt stål og særlig ventilation: IKEA-huse banker klimabelastning helt i bund
Amerikansk avis: Kabelbrud i Østersøen var tilfældige uheld
Udsigt til toldkrig får Vestas-leverandør til at reagere: »USA er vores største marked«
Afklaring efter fem år: Region skal betale 23 millioner for nedrivning af radioaktiv hospitalsbunker
TikTok gik i sort for alle amerikanere: Garanti fra Trump åbner for adgangen igen
Konkurrenter opgav at byde på lukrativt lønsystem til 375.000 statsansatte: Årsagen er millioner af kodelinjer
Historisk flop afslører regeringens frås med danskernes penge: Stop milliardstøtten, siger økonomer
Håb for patienter med knoglekræft: Gallium og glas slår syge celler ihjel
Med smeltet salt skal naturgassen fordrives fra Arlas mælkepulverproduktion
Spørg Læserne: Er der lys i lampen?
Norsk forsvar slår verdensrekord for biobrændsel i tanken på F-35
Dansk forsvarsindustri tjener milliarder på USA: Sådan forbereder virksomhederne sig på Trump 2.0
1957: Russiske Sputnik’er har sat USA bagud i rumkapløbet
Myndigheder overvejer at bekæmpe naturbrande med kæmpe vandspand fra helikopter
Grønlandsk grafit kan produceres mere skånsomt end kinesisk
Golfstrømmen har været stabil i 50 år: Men pumpen bag er i nedgang
Du får aldrig muligheden igen: Se alle planeter på himlen samtidig
Se Ingeniøren Update: Hvordan forsvarer vi Danmark mod missiler?
Krisemøde på rådhuse: Lov vil stoppe nye gågader og fartgrænser
'Mest brandsikre museum i USA': Derfor overlevede Rembrandt og Van Gogh flammehavet i Los Angeles
‘Alle procedurer skal gennemgås’: Carlsberg sætter togfragt på pause efter container-bommert
Løbeapp afslører atomubådes missioner
Podcast: Får vi 3D printede huse og vindmøller i 2025?
Vragrester faldt fra himlen: SpaceX-eksplosion lukkede luftrum for fly
Klapsalver fra eksperter efter raket-opsendelse: »Kredsløb i første hug. Det er godt gået«
Atomenergi i comeback: Kinesiske og russiske teknologier står bag vækst
Leder: Hvor er opfinderne, videnskabsfolkene og erhvervslederne? Vi har en pinlig blind vinkel
Spritnye tog må ikke bruges: Pendlere får flere ture i haltende 80’er-vogne
Smitsom dyrevirus fundet nær Berlin: Truslen mod Danmark kan ændres med kort varsel
Frivillige danske ingeniører reparerer sønderbombet infrastruktur i Ukraine
Kabelgigant efterlyser hjælp til at sikre søkabler: »Det er langt ud over hvad vi kan håndtere«
Kun 6 ud af 40 offentlige AI-satsninger bliver til noget. Nu vil minister stramme grebet
Gasregningen for et parcelhus kan stige til mange tusinder: Derfor kan det ske