ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1399
Flest online idag: 48
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 15
I alt: 15
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Motor, Varmespild (Læst 16010 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Motor, Varmespild
«
Dato:
20, Januar 2018 - 11:22 »
Har nogen en ide om hvor meget varme der spildes der til køler henholdvis udstødning ?
Edit;
Har fundet tal; udstødning 40% , køl 30% .
Grunden til jeg spurgte er, at jeg eksperimenter med TEG dvs. Termo Electric Generator. Jeg har 8 TEG på en 13 x 40 cm. aluplade. Ovenpå har jeg lavet vandkøling. Indtil nu kan jeg lave ca. 5-6 Watt ved 100 / 20 Celcius. Jeg bygger det til min campingvogn der har gasopvarmning. Målet er nok ca. 20Watt.
Nu er det lov cost elementer jeg bruger, men det ku være sjovt og lave noget til bilen. Siden EU har forbudt tændte baglygter om dagen, må det være nationalinteresse og spare den ene watt som et par Led bruger.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 16:24 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #1 Dato:
20, Januar 2018 - 16:25 »
.Spændende projekt, Chrismark!
Dine tal lyder fornuftige i forhold til, hvad jeg forventede, dog i den lave ende . da jeg som tommelfingerregel altid har regnet med 25% virkningsgrad for en benzinmotor, og med dine tal er der 30% tilovers til det nyttige.
Det kan måske godt passe, da der er sket en udvikling i motorernes effektivitet i de senere år.
Men du kan nok allerede se, at jeg ikke kan bidrage med nogen specialviden.
Derimod vil jeg gerne korrigere din påstand om, hvad "EU har forbudt". Det har aldrig været
forbudt
at have lys i baglygterne om dagen - men i nogle år fik man det kun, når man aktivt slog lyset til! De kloge hoveder i EU har dog forlængst erkendt, at det var en fadæse at påbyde kørelys foran, men ikke bagi, så nye bilmodeller har faktisk baglygter, der tænder automatisk sammen med kørelyset:
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nye-regler-nu-skal-dit-baglys-taende-af-sig-selv/6301159
Det er klart en sikkerhedsfordel med lys i begge bilens ender i "mørke" lande som Danmark, men også i bjergrige områder med mange tunneler.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 17:27 af Morten Jødal
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #2 Dato:
20, Januar 2018 - 18:02 »
Er det TEG baseret På Seebeck-effekten?
Jeg var for et par år siden del af et projekt, der gik ud på at levere strøm til sensorer placeret på f.eks. varmerør. Trådløs kommunikation til en central. Hovedformålet var at undgå kabler og batterier.
Virkningsgraden var skræmmende lav, for at kunne høste 1 mW elektrisk effekt krævedes ca. 500 mW termisk effekt.
Og dét endda med ægte Seebeck-elementer. Til hobbybrug er det almindeligst at bruge Peltier-elementer som TEG. Forskellen er ikke uden betydning, Seebeck elementer bruger meget små geometrier for at opnå den bedste virkningsgrad, Peltier-elementer er meget grovere af hensyn til den høje effekt.
Dit projekt er sjovt, men du vil ikke kunne se bare en brøkdel af en øres forskel på dit brændstofforbrug.
Så økonomisk er du nødt til at skrive det på hobbykontoen, hvilket kan give WAF-problemer.
PS: hvis du skal have rigtig "bang for the bucks" skal TEG monteres på udstødningsmanifolden, hvor du let får 500...600 C. Men jeg kender ingen Seebeck-elementer der klarer den temperatur, i det mindste ikke tilgængelige for enhver. Og pladsen i motorrummet er også begrænset.
«
Senest Redigeret: 20, Januar 2018 - 18:06 af Bent Andersen
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #3 Dato:
20, Januar 2018 - 18:17 »
Jeg er efterhånden ikke sikker på noget som helst med de elementer ! Jeg har TEC og TEG.
Til venstre TEC, til højre TEG.
Har vel 18 af dem her og lige bestilt 25 mere;
https://www.ebay.com/itm/TEC1-27145-SP1848-TEC-Thermoelectric-Heatsink-Cooler-Peltier-Plate-Module/331762618541?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
På nettet er der total begrebs forvirring med de navne.
Jeg beskriver projectet med billeder på en polsk side for campister. Prøv google translate, eller bare se billeder.
https://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=29148&start=0
Marek.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 08:51 af chrismark
»
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #4 Dato:
20, Januar 2018 - 20:52 »
Jamen du skriver det jo selv:
TEC = thermoelectric cooler = Peltier element
TEG = thermoelectric generator = Seebeck element
At så TEC bliver solgt som TEG er vel et spørgsmål om at udvide kundekredsen. Begge er teoretisk to sider af samme sag, men i praksis temmelig forskellige.
Firmaet vi arbejdede sammen med den gang havde nogle rigtig gode white-papers, men de er desværre forsvundet fra deres webside.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #5 Dato:
20, Januar 2018 - 21:19 »
@ Bent.
De elementer jeg har er max 150 C, til ca 14,-Kr, stk. mens dem der kan mere er prisen pludselig omkring 150$ stk. Men til min pris kan det være ganske sjovt og lave forsøg.
Først proppede jeg 18 elementer i, men nu har jeg 8 efter jeg fandudaf hvor voldsom termisk kortslutning jeg laver. Hvis det var vand/vand vil det være fint, men luft/ vand NOGOD.
Nu skal jeg lave en ny varm bagplade med "køleriber" til gasvarmeren (Truma).
Tæt på 4 Watt.
«
Senest Redigeret: 21, Januar 2018 - 09:42 af chrismark
»
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #6 Dato:
21, Januar 2018 - 08:43 »
Oprindelig var det tanken og lave en slags modul som jeg kunne bruge til camping og derefter i brændeovnen. Men med de priser kan jeg tillade og lave det dedikeret og glemme hvad det koster.
Til gasen skal jeg åbenbart bruge en køleplade på 18 x 40 cm. med 8mm. ribeafstand. Her er kun en vej; lav det selv. Men med aluprisen på 20,-/kg kan det ikke koste alverden, men noget arbejde og skrue det sammen. Lodning / svejsning har jeg udelukket.
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #7 Dato:
21, Januar 2018 - 18:01 »
Nu er jeg småt ved og lave en ny varmebagplade til luft. Hvis man regner med π x træskolængde giver det 8 gange større varmeflade.
Der bliver 38 riber som denne. Det giver cirka 0,5 m2 varmeflade.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Motor, Varmespild
«
Svar #8 Dato:
01, April 2018 - 17:59 »
Hej Marek fordi noget er tilladt kan de ikke også være forbudt
Det er korrekt at EU har tilladt baglysene ikke behøver at være tændte om dagen, fordi en eller anden juristtosse i Bruxelles har fundet ud af, at de 2x5 watt vil give en energi besparelse....hvilket jo er korrekt i teorien.....men ambulancekørsel, operationslys, jernlunge og ligvogskørsel med billister der om natten i tåge kører op i en foran stoppet bil der har glemt at tænde sit baglys, giver antageligt langt flere energiudgifter end automattændte baglys
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Motor, Varmespild
Seneste Debatindlæg
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Google ads:
DR-Nyheder
Flere betjente ramt af skud i Pennsylvania
Vilde chimpanser indtager alkohol svarende til to cocktails om dagen uden at blive fulde
Tusindvis af PostNord-pakker sidder fast i Sverige
Taliban forbyder internet i nordlige Afghanistan
Den Amerikanske Centralbank sænker renten for første gang i år
Nordmænd opfordres til at øve sig på kort og kompas
Lille italiensk ø vil omdøbe lufthavn til ære for Armani
Ingen tog mellem Struer og Herning før tidligst torsdag formiddag
Russisk ambassadør kalder dansk våbenindkøb 'ren galskab'
Otte med familierelation varetægtsfængslet i sag om hvidvask
Dumaen støtter Putins forslag om at trække Rusland ud af torturkonvention
3.000 år gammelt armbånd forsvundet fra museum i Egypten
Putin-dokumentar udvalgt som dansk Oscar-håb
Droner og små fly må ikke flyve over København under EU-topmøder
17.920 puff bars beslaglagt i Fredericia
Fermern Bælt-forbindelsen bliver formentlig forsinket
Sikkerhedstjeneste i Norge: Rusland og Kina har ændret adfærd på Svalbard
Samsø skal undvære færgen til Aarhus de næste uger
Dansk mindretal skal fremover til kongelig nytårskur: 'Det er vi meget glade og beærede over'
Nyt fra ing.dk
Spørg Fagfolket: Hvorfor er vinduerne i fly så små?
★★★★☆☆ Økonom advarer: Teknologisk førerskab ender som regel i stagnation eller økonomisk kollaps
Tomme tog skræmmer ikke: Regeringen smider milliarder af kroner efter IC5 til Vestjylland
Et »paradigmeskift«: Danmark skal for første gang have langtrækkende våben som missiler og droner
Leder: Microsoft-chefs arrogance skriger til himlen: Hold hendes videns-foragt ude af vores skoler
Flammerne fanget på video: Flyvende elbiler kolliderer før luftshow i Kina
Spørg Fagfolket: Hvorfor har en vindmølle netop tre vinger?
Mens Trump går i flæsket på EU's techlove, gambler Europa med meget mere
Softwaren dør før elektronikken: 400 millioner computere i fare for at blive forældede
VW's udviklingschef: Elbiler vil se helt anderledes ud i 2030
Stålkapper på Njals Tårn er ikke nok: Kæmpe søjle skal op gennem syv etager
Nationalbanken efter kaos på Storebæltsbroen: »Betalingskort kan mere end kontanter i krisetider«
Spørg Fagfolket: Hvordan kan dåsemad blive for gammel?
Blogindlæg: Bestseller kan lære af Lego
Nyt Nature-studie: Oliegiganter skyld i én ud af fire hedebølger siden årtusindeskiftet
Efter togkaos: Utilfreds minister vil skille sig af med togoperatør
Chatkontrol i modvind: Regeringens digitale masseovervågning vakler tæt på mål
Energinet advarer: Dunkelflaute er et voksende problem - især i én del af Danmark
Kampen om Nordsøen er skudt i gang: Sådan 'stjæler' vindmøller fra hinanden
Studie: Elcykler er otte gange farligere end el-løbehjul
Nvidias AI-chips dominerer: Kina anklager techgiganten for monopol
Komiker med 25 års erfaring i webdesign har taget ny trend til sig: »Det var lækkert og hurtigt«
Regeringen vil købe overvågningsfly til Grønland for tocifret milliardbeløb
Energikæmpe frygter for vindtyveri i Nordsøen: »For os er det vigtigste forudsigelighed«
Grønne bioposer er bøvlede og forhadte: Nu fælder ingeniørfirma dom over dem
»Et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt« lokkede radioreklame: Flyselskab politianmeldt i bølge af greenwashing-sager
Milliardprojekt over Femern Bælt forsinket fra tysk side: Togtrafik udskudt tre år
Smuttur til Hamborg med DSB’s nye Eurocity-tog på 209 meter? Kom med indenfor
Larmende vandrør plager mange danskere: Hjælp på vej mod »kæmpe problem«
Microsofts nye pris-forsvar falder til jorden: »Vi har ingen reel forhandlingsposition«
Andre har opgivet, men nu vil DTU genoplive brintmotoren
Spørg Læserne: En af de nemme
Batteribrande udgør et stigende problem: Ny løsning advarer før branden tager fart
Beboere i lejligheder sorterer affald dårligere end i huse
»Det kommer nok til at tage årtier, før vi enes om, at der er liv på Mars«
Dansk fysiker: Teoretisk fysik er havnet i en dødsspiral
Synspunkt: Københavns Universitet skal straffes for andres fejltagelser – det vil gå ud over os allesammen
Verdens ældste opfinder: »Når jeg får en ide, tænker jeg ikke på andet og lytter ikke til min kone«
Disse lande bygger klodens giftigste spyware: Står for 64 procent af sårbarheder i software og browsere
Det største våbenindkøb i danmarkshistorien: Anskaffer europæisk luftforsvar for 58 mia. kr.
Genstart af Njals Tårn kræver kraftig forstærkning
»Hvad djævlen er det?«: Sådan lød det da Mars-forskere fandt liv - læs detaljerne om opdagelsen
Kunstig intelligens skuffer i jagten på ny medicin
Synspunkt: Barberer regeringen GDPR ned i jagten på AI, går det ud over vores største force til effektivisering: Tillid
Golf og Polo genopstår fra de døde: Kan patriotisme redde Europas bilindustri?
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Skraldekaos i Grønland – miljøskadelig løsning opfattes som eneste udvej
Minister reagerer på dansk virksomheds salg af lastbilkomponenter i Rusland
Efter Ingeniørens afsløringer: Dansk it-sikkerhedsstjerne dømt for falsk markedsføring
Historisk indkøb på trapperne: Ekspert har klar holdning til Danmarks nye luftforsvar