* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 77
I alt: 77

Forfatter Emne: Lydbøger  (Læst 15122 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #15 Dato: 16, November 2019 - 13:21 »
Mon ikke opponenterne mod aflytning af lydbøger under fremførsel af motorkørertøj forveksler lydbøger med E-bøger, som læses på en skærm?

Denne tråd fra Reddit bakker mine egne erfaringer om "driving while under influence of audiobooks" op.

https://www.reddit.com/r/audiobooks/comments/8ah3oz/listening_to_audiobooks_while_driving/
« Senest Redigeret: 16, November 2019 - 13:29 af E. Tranberg »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #16 Dato: 16, November 2019 - 13:57 »
Folk har masser af problemer med at bevare fokus, når de lytter til lydbøger samtidig med at de foretager sig noget andet.

Med at følge med i lydbogen, vel at mærke!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #17 Dato: 16, November 2019 - 14:11 »
Tranberg, nu postede du lige et ekstra svar, der foregreb mit:

Ja, jeg er holdt op med at læse lydbøger under kørsel, fordi min hjerne prioriterer sådan, at hvis der er problemer med at følge med i begge dele, går kørselen godt, men læseoplevelsen forringes - og det er da synd!

Flere af denne tråds debattører refererer PERSONLIGE erfaringer, og jeg tror ingen er så dumme at forveksle lydbøger med e-bøger!

Men værdsætter msn god litteratur, skal den helst nydes (på papir, skærm eller via højttalere) uden forstyrrelser fra andre aktiviteter.
Triviallitteratur kan derimod sagtens forenes med støvsugning, plæneklipning eller bilkørsel,.hvis inputtet er til ørerne.
Mvh. Morten Jødal

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #18 Dato: 18, November 2019 - 21:18 »
Min væsentligste årsag til at opgive at høre lydbøger under bilkørsel - og undgå tidsspildet efter køreturen - var netop, at jeg ikke var tilfreds med ventetiden før et kapitel var færdigt, mens jeg blot sad og kiggede ud af vinduet til de ankommende kolleger.
Andet end "let" litteratur forstyrrede desuden den opmærksomhedskrævende trafik for meget, synes jeg.
Apparaturet er nu nedtaget!

Venlig hilsen
HP
p

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #19 Dato: 20, November 2019 - 16:05 »
Med øvelse lærer man at fange tråden igen.

Kapitler begynder og slutter alligevel ofte mere eller mindre tilfældige steder i forhold til fortællingens fremdrift.

I perioden mellem kassettebånd, som i sagens natur genoptager afspilningen præcis hvor man standsede den, og nutidens mediefiler og medieafspillere, som ligeledes konstant registrerer fremdriften, måtte jeg slås med CD'er og MP3-CD'er, som i bedste fald var opdelt i 4-minutters bidder, som jeg skulle bladre igennem for at finde stedet som jeg var nået til.

I værste fald var det en lang fil på 70 minutter eller værre, og kun hjemme på computeren, hvor jeg alligevel aldrig hører lydbøger, kunne jeg genoptage lytningen hvor jeg sluttede.

Det er mere sådanne tekniske benspænd end selve lytningen, der kan være forstyrrende på kørslen


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lydbøger
« Svar #20 Dato: 20, November 2019 - 16:12 »
En sidebemærkning: Hvor mon jeg kan finde en stråmand med adgang til blindebiblioteket Nota, som ligger inde med mange flere lydbogstitler end folkebibliotekerne?

De ældre indtalinger skulle dog være en særdeles tør affære, da blindeinstituttets direktør var af den overbevisning at bøgerne skulle indtales med samme indlevelse som fiskenoteringerne, således at den blinde selv kunne danne sine billeder.

Vedr. ophavsrettigheder og honorar, så mener jeg også i dette tilfælde at rettighedshaverne skal spises af med et mindre beløb, Til fuld og endelig dækning, som de skal prise sig lykkelige for, i stedet for 10 fugle på taget, som aldrig kommer ned i hånden.
Dette gælder også DR's kæmpe arkiv, som allerede er blevet betalt adskillige gange via tvangslicensen.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk