* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 87
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: remanent spænding  (Læst 5583 gange)

migselv

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
remanent spænding
« Dato: 21, Februar 2020 - 10:50 »
Hey med jer, jeg har lavet et forsøg hvor en DC-motor magnetiserer en generator, inden dette har jeg målt den remanente spænding.
Jeg skal forklare denne samt hvorfor den er interessant.
Er det korrekt forstået at den remanente spænding i virkeligheden er tilbageværende magnetisk flux i polhjulet på generatoren og at denne gør at den er interessant da den remanente spænding vil gøre det lettere for motoren at magnetisere generatorens polhjul igen?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: remanent spænding
« Svar #1 Dato: 02, Marts 2020 - 13:05 »
Du må være mere præcis i din formulering , specielt med hvilken slags generator du har med at gøre.
Hvis det er en syncrongenerator med viklet rotor og kul til magnetiseringviklingen.
 Så bruger man på kraftværkerne en dc maskine på samme aksel til magnetiseringen.
Men til den lille generator i en bil har man bare et sæt ekstra dioder til at give magnetiseringsstrømmen via en elektronisk regulator.
I det sidste tilfælde forudsætter det en remanens, for at man overhovedet kan komme i gang.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk