* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 63
I alt: 64

Forfatter Emne: Wi-Fi - Mesh Contra AP  (Læst 3907 gange)

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Wi-Fi - Mesh Contra AP
« Dato: 29, Juli 2020 - 11:49 »
Wi-Fi dækning er altid et kildent problem - især når man har teenager der har et (nok som alle andre) stort forbrug af data til streaming tjenester, video chat mm.

Vi bor i et 275 m² hus med 2 længer (gammel gård) og 2 etager. Pt har jeg løst problemet ved at opsætte to AP'er der er kablet fra routeren.
Problemet er så at hvis man bevæger sig rundt i huset, er de fleste telefoner mm, ikke gode til at "hoppe" over på det næste AP.

Jeg har så overvejet om et MESH netværk kan være løsningen.

Det skulle forhåbentligt give en bedre forbindelse når man bevæger sig rundt i huset - Nogen der har erfarng med dette contra AP'er?

Jeg vil gerne beholde de 2 AP'er jeg har idag, som teknisk netværk, da jeg har en del kontakter og temperaturfølere tilkboblet, hvis bare de bliver slettet på telefoner og tablets skulle det vel ikke give forstyrelser af Mesh netværket?

/Ole M D

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Wi-Fi - Mesh Contra AP
« Svar #1 Dato: 30, Juli 2020 - 13:31 »
Det er ikke noget jeg ikke har hørt om, blot ikke i nyere tid.

Herhjemme har vi to WIFI-punkter i huset, og der er aldrig problemer for hverken iPads eller telefoner. De hægter sig op på det som har det stærkeste signal, og så kører det egentlig af sig selv (undtagen for min kone, se længere nede).

Jeg tænker på om du i egentlig stiller det rigtige spørgsmål?

Når jeg har haft et problem af programmeringsmæssig karakter eller lignende, så plejer jeg at søge på nettet efter svar. Og en gang imellem er der intet. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at jeg er den første i verdenshistorien som har netop dét her problem, så der er noget galt. Og det 'gale' er faktisk at problemet er et helt andet, jeg observerer blot symptomerne - som kan være fuldstændig tilfældige og derfor ikke nødvendigvis  noget nogen har haft før.

Nu skriver du ikke noget om hvilke telefoner der er tale om, men jeg kan fortælle at min egen android-telefon har ingen problemer herhjemme, mens min kones iPhone(*) dårligt nok kan finde det WIFI-punkt hun står lige nedenunder. Underligt nok, for børnene har begge to også iPhones, og det fungerer upåklageligt.

(*) Og det gælder faktisk for alle de iPhones hun har haft i tidens løb. Min personlige (og subjektive) teori er, at den høje pris for iPhones egentlig ikke har noget med kvalitet at gøre, kun hype. Og at iPhones faktisk er temmelig middelmådige apparater når det kommer til stykket. Men det forklarer jo ikke hvorfor børnenes telefoner fungerer fint på vores WIFI.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Wi-Fi - Mesh Contra AP
« Svar #2 Dato: 30, Juli 2020 - 15:21 »
Jeg tror helt givet at et MESH netværk er løsningen, netop fordi det løser dine problemer:
  • wifi-dækning i døde områder af dit hus (der kan installeres flere punkter)
  • samme tilslutning - brugernavn/kode - uanset hvor du er og om du bevæger dig rundt eller ej.

Du kan godt etablere flere netværk. Problemet er blot, hvordan de overlapper
Jeg bruger inSSIDer til at undersøge hvordan mit netværk ligger i forhold til naboernes wifi: https://www.metageek.com/products/inssider/
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Wi-Fi - Mesh Contra AP
« Svar #3 Dato: 02, August 2020 - 08:54 »
Jeg har en overgang på et feriested måtte bruge en wifi repeater  sat op hos naboen, for at få dækning,hvor vi boede.
erfaringen var at det alternative  access-punkt bare skulle have samme navn og kode som det oprindelige. så sprang både telefon og bærbar computer automatisk over på det stærkeste signal.
Jørgen Harbst

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Wi-Fi - Mesh Contra AP
« Svar #4 Dato: 18, August 2020 - 10:41 »
Tak for jeres input

Jeg har besluttet at teste et Mesh netværk, og se om det giver en bedere dækning, og jeg bibeholder mine eksisterende AP som "teknisk netværk" og sletter dem fra de forskellige enheder så de kun har adgang til Mesh.

Så må vise hvordan det virker

/Ole

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk