* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 32
I alt: 33

Forfatter Emne: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?  (Læst 9425 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #15 Dato: 09, April 2021 - 17:23 »
Næh Claus

Men gentagne opgraderinger af window gennem de sidste 30 år gør at mine gamle "dokumenter" ikke kan læses af mit nuværende Word der meddeles lakonisk når jeg henter backup filer:"The direktory name is not valid :'(
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

JPM

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #16 Dato: 10, April 2021 - 18:44 »
Hvis jeg lige må sige noget, så pas godt på jeres "gamle" laptops, som eks. T430, den hører til en af de sidste Lenovo Thinkpad laptops som kan opgrades og for den skyld repareres, jeg har selv et par stykker som er i fuld funktion.
Den "gamle" kan fornyes med hensyn til en ny CPU og RAM, og kvaliteten af konstruktionen er noget bedre end de NYE thinkpad, Ja, jeg ved godt at med hensyn til vægten ja så er de måske ikke i Letvægt udgaven, men deres "konstruktions" kvalitet er langt mere holdbarhed,  Tro mig, jeg har prøvet de nye og der er en verden til forskel, plus at de nye kan man ikke Upgradere da CPU og Ram er lodet på system kortet .
Hvis I som jeg, kun bruger jeres laptop på hjemme kontoret, så bliv ved den gamle. den kan sagtens klare WIN10, og med LINUX virker den som en ny... Tro mig, jeg taler fra erfaring.
hilsen jj

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #17 Dato: 10, April 2021 - 19:15 »
Nå, muldvarpen kom frem i lyset og nu har jeg bestilt en laptop. Det blev denne Lenovo ThinkBook 15 G2 efter anbefaling fra svigersønnen.

Så nu er det så bare, hvordan jeg lettest får "ravl og krat"med over fra den gamle.
Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #18 Dato: 10, April 2021 - 21:41 »
Boldt:
Tillykke med den lille ny. Håber du bliver glad for den og den holder i mange år.


Mønnike:
Hvor gammel er dine backup? Jeg har lige prøvet at åbne word dokumenter fra midt 90'erne (fra min backup) og Word brokker sig slet ikke.
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #19 Dato: 11, April 2021 - 11:59 »
Det er svært at svare på Claus, for det virker tilfældigt hvilke filer der rammes. Lige som dig har jeg filer fra min første 486 med Windows 3 (1991), der kan læses.

Hovedparten af dem der rammes, er filer hentet fra mine backup diske ( Western Digital 500 og 1000 GB) og fra min stationære med Windows XP og 465 GB og 72GB diske uden netadgang

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #20 Dato: 13, April 2021 - 11:52 »
Hvis jeg lige må sige noget, så pas godt på jeres "gamle" laptops, som eks. T430
Jeg har faktisk 2-3 T430'er i gemmerne. Den der er p.t. er i brug, har fået en SSD-disk og Win10, og kører ganske fint :-)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #21 Dato: 15, April 2021 - 13:13 »
Så er den nye laptop i sving.

At overføre tekst, billeder og andre filer var intet problem.
Lenovo har udviklet en Migration Assistent som via husets WiFi har brugt hele natten på at få flyttet filerne.

I løbet af natten blev netværksprinteren også fundet og installeret.
Officepakken og andre MS betalte programpakker blev installeret blot ved at besøge sin konto og trykke installer.

Til gengæld er MS ikke glad for at man ønsker en browser og mailprogram.

Men Mozilla firefox og thunderbird har en god vejledning i at kopiere indstillinger, mail og kodeord videre. (samme metode for begge)

Det er blot noget møj at skulle manuelt gen-installere Adobe Reader, Notepad++, Stones Webwriter, IrfanView, Subtitle editor, Filezilla, libre office, FirePDF, Google Chrome ...
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #22 Dato: 15, April 2021 - 22:23 »
Jeg kan som kobbernagel sige at jeg også er tilfreds mes min T 430 fra Lenovo . Gammel, men lynhurtig med Linux ( og Firefox)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: kan jeg flytte hardisk fra gammel pc til ny?
« Svar #23 Dato: 16, April 2021 - 19:05 »
...
Det er blot noget møj at skulle manuelt gen-installere Adobe Reader, Notepad++, Stones Webwriter, IrfanView, Subtitle editor, Filezilla, libre office, FirePDF, Google Chrome ...

Ninite.com(Tak til IT Nørden Steven Snedker) kan gøre det for dig

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk