* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 82
I alt: 83

Forfatter Emne: Vækster på betontagsten  (Læst 3802 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Vækster på betontagsten
« Dato: 22, August 2021 - 21:24 »
Jeg bor i et kvarter hvor alle huse har samme type betontagsten, men i 4 forskellige nuancer fra mørkebrun til rød.
Mit tag er mørkebrunt og har mange vækster (mos) vilket jeg ikke synes er pænt.

Andre tage med mere rødlige farver har slet ingen grimme vækster, selv med samme alder og kompasretning som mit, og det er ikke fordi de har renset tagene.

Jeg har forsøgt med et firma som sprøjtede noget på, men det hjalp intet somhelst. Selv har jeg for nogle år siden skrabet væksterne af (enormt arbejde). Jeg siger skrabet, for væksterne gror fast i betonen! Men ak to år senere det samme.

Min teori er at der må være en forskel i kemien på farverne - er der nogen her med et bedre bud?

Jan

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vækster på betontagsten
« Svar #1 Dato: 23, August 2021 - 08:29 »
Jeg vil dog nok prøve at gætte lidt, uden at have konkret viden om emnet.
Farven på betonen må skyldes forskellige tilsætninger til betonen, De røde farver kunne være kobberforbindelser , eller andet som væksterne ikke kan lide. brune kan være jernforbindelser, som væksterne trives fint med.

De røde bliver måske så varme i solvarmen, så det hæmmer vækster. 

Lysets sammensætning kan også have indflydelse på grønne planter. Rødt lys er ikke godt for den slags.

Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Vækster på betontagsten
« Svar #2 Dato: 27, August 2021 - 15:27 »
Mit tag med betontagsten har også en rødbrun overflade - under belægningerne ;D
Det ligner efterhånden mere et sedum-tag, men det er selvfølgelig også så moderne og klimavenligt.
Jeg har valgt ikke at gøre noget ved det - så længe det er tæt! (Men tagets levetid er nok snart nået. Undertaget er nærmest smuldret væk...)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk