* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 56
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 47
I alt: 48

Forfatter Emne: Opbevaring af batterier  (Læst 4102 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Opbevaring af batterier
« Dato: 04, September 2021 - 14:30 »
Jeg har til sommerhuset købt en ny maskin-park: plæneklipper, kratrydder og hækkeklipper som alle bruger samme batteripakke. 20V 4ah Litium.
Nu skal sommerhuset snart lukkes ned og batterierne skal hvile til næste forår.

Hvordan opbevarer jeg dem bedst?
Jeg har tænkt at smide dem i en luft-tæt pose, så de opbevares tørt.
Men, skal de være fuldt opladet eller blot 50% eller helt i bund?

« Senest Redigeret: 04, September 2021 - 14:45 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Opbevaring af batterier
« Svar #1 Dato: 04, September 2021 - 19:21 »
Min nysgerrighed blev vagt.
Om der findes bedre måder at langtids-opbevare Lithiumbatterier ved jeg ikke, men jeg kunne (i min naivitet) måske lade mig inspirere af nedenstående:
https://www.groovypost.com/howto/store-lithium-ion-laptop-battery/
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Opbevaring af batterier
« Svar #2 Dato: 05, September 2021 - 22:51 »
Hej Mikael

Jeg tror teorien siger oplad til 50% (ca.) og frostfrit.

Min egen praktisk erfaring. Makita original 18V-4Ah batterier. Bruges sjældent men ofte til længere opgaver (hækkeklipper og kantklipper), oplades altid til 100% efter brug. Opbevares i skur der ikke er isoleret = frost når det er koldt om vinteren. Har 2 af disse batterier og de holder stadig mere strøm end jeg skal bruge efter ca. 10år.
Et Metabo batteri har ca. samme forudsætning og egenskab efter endnu flere år.

4 andre batterier der har måtte give op. 2xDewalt NiMH og 2xLithium fra noget Aldi haveredskaber (el-sav og hækkeklipper). Til de sidste kunne man ikke få nye batterier, så maskinerne er kørt til genbrug! 


vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Opbevaring af batterier
« Svar #3 Dato: 06, September 2021 - 12:26 »
Dette er min erfaring:
Oplad det helt.
Tag batteri og oplader med hjem. Gemt det hjemme gerne tørt og køligt; men ikke i plastpose.  Lad op hjemme en gang mere i løbet af vinteren.  kan godt opbevares inde ved stuetemperatur, så går selvafladningen dog lidt hurto
igere og du oplader så hver 3. måned.
 
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Opbevaring af batterier
« Svar #4 Dato: 13, September 2021 - 23:17 »
I dag er "Batteri" ikke Batteri. Det er en enhed bestående af batteri samt BMS  Battery Management System.
Ved og tage batteriet ud af "værktøjet" slukkes der ikke for batteriet. Det liver sit eget liv med BMS der langsomt dræner den for strøm og for til sidst tage livet af batteriet. Nok er det kun nogle microampere, men med tiden er vejen kun mod dens død. Derfor skal de oplades jævnligt  for og beholde det der er tilbage af kapacitet. Man kan ikke slukke for BMS-en.
I Laptops  (nogle), at hvis BMS opdager unormal afladning laver den en kortslutning på printet / komponenter og kan ikke genopleves. D.V.S. selvdestruktion.

Har i dag redet et par boremaskiner med nye 18650 og det virker, men perfekt bliver det aldrig.
Derfor mener jeg, at diverse litium akku-er skal oplades med mellemrum 3-6 md. ikke pga. selvafladning , men pga. BMS.

3-6 år siden hackede jeg min laptopbatteri li-ion (15 min. tilbage) ved og lodde live udtag til li-po. Virkede perfekt med 5 Ah lipo.
Har glemt den, nu er den helt nyopladet død.

BMS-er kan nogle gange genopleves, andre ikke, nogle skal have koder fra russiske sider......


ALTSÅ genoplad skidtet med mellemrum selv om i ikke bruger det.
Gæt selv hvad programmet i BMS-en laver.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk