* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60

Forfatter Emne: Atomkraft no-go  (Læst 10059 gange)

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Atomkraft no-go
« Dato: 15, Februar 2023 - 19:36 »
Klimaministeren får ros for at feje dansk atomkraft af banen.
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE15008189/klimaministeren-faar-ros-for-at-feje-dansk-atomkraft-af-banen/

Bekymret borgmester med opsang om atomaffald “Vi er udsat for et svigt” TV 2 Lorry.
https://www.tv2lorry.dk/roskilde/bekymret-borgmester-med-opsang-om-atomaffald-vi-er-udsat-for-et-svigt

Ny dansk atomkraft-rapport - For dyrt! – Ekstra Bladet.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ny-dansk-atomkraft-rapport-for-dyrt/9487694

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #1 Dato: 04, April 2023 - 21:18 »
Klimaministeren Dan jørgensen er en der giver de fleste ( de dummeste ) ret, for at bevare sit sæde i folketinget .  han har som kejseren..i ved...!

I efteråret er der imidlertid en forfatter  Hans Jørgen Nielsen der har skrevet en bog som har titlen " Alt det ingen har fortalt os om Atomkraft.

Jeg fik den i julegave og det er en fantastisk veldokumenteret bog, let læst og forståeligt skrevet ogargumenteret på 276 sider med 20 sider noter.

Læs de forfra og oplev forfatterens betragtninger fra sit ophold i Nicuragua og sammenligningen med Danmark




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

clausn

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 21
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #2 Dato: 21, Maj 2023 - 13:17 »
Hej Bjarke
Tak for en god anmeldelse, den gav mig inspiration til at købe og læse bogen. Det har virkelig været en fornøjelse.
MVH
Claus Nielsen
Claus Nielsen

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #3 Dato: 21, Maj 2023 - 22:33 »
Tak Klaus for rosen :)

Det er alletiders bog, men jeg har nogle personlige overvejelser, angående global warming som jeg beder alle tage med i overvejelserne

For hvis man kun ser på CO2 og andre gasser indflydelse på den globale opvarmning så er Vind Sol og Akraft unikke.....Men som der står som en reminder på min CAD skærm er følgende: The Wrong Way Always Seems The More Resonable.

Eller en Uffe Elleman betragtning: "Ingenting kommer af ingenting...undtagen lommeuld".

For anvendelsen af Akraft virker ved, at man fordamper vand til vanddamp og sænker temperaturen og trykket gennem dampturbiner ved at køle efter turbinen for tilsidst at køle dampen så lavt, ved at køle den i kæmpe køletåne, for at få et trykfald til at tappe den sidste energi ud af dampen.

Undskyld mig, men den kølevarme der udleveres  til atmosfæren medvirker altså ikke til atmosfærens opvarmning og dermed til  global warming....eller hvad ?????

Ligeledes er det med Sol og Vind? Den energi der anvendes fra disse energikilder omsættes jo også til varme der afkøles af atmotsfæren, med resultatet  at atmosfæren opvarmes.

Ligelede medvirker skibstrafikken med varmeudledninger og CO2 til atmosfæren, men også varme til havet via kølevand fra deres motorer.

Alle her på jorden ønsker en levestandard som vor, men ingen kan give en ædruelig forklaring på hvorledes det kan ske og blive muligt.....selv med Akraft.....for energi behovet  vil vokse enormt og afkølingen af energiforbruget ......ligger langt uden for selv Dan Jørgensens fatte og fysisk svage politikeres fatte evne.

Men Akraft vil dog hurtigere sænke CO2 udledningen til atmosfæren sammen med ammoniak, sol og vind end anvendelsen af biobrændstoffer og andre "snake oil " løsninger.

Vi skal til at rejse med tog og sejle med vind igen....træls men nødvendigt ;D








Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #4 Dato: 22, Maj 2023 - 20:09 »
Citat fra: B Mønnike
Undskyld mig, men den kølevarme der udleveres  til atmosfæren medvirker altså ikke til atmosfærens opvarmning og dermed til  global warming....eller hvad ?????
Alle varme stoffer udsender langbølget infrarød stråling, som delvis kan måles med en infrarød termometer eller en Flir-camera. 😊
Men påvirkningen er nok meget lille sammenlignet med solstråling på stillehavet?

Citat fra: B Mønnike
Ligeledes er det med Sol og Vind? Den energi der anvendes fra disse energikilder omsættes jo også til varme der afkøles af atmotsfæren, med resultatet  at atmosfæren opvarmes.
Noget af energien går tabt som varme og desværre har man tilsyneladende ikke formået at bruge spildvarme fra datacenter til opvarning af boliger?
Diabatisk afkøling af atmosfæren ved at varm- tør/fugtig luft bevæge sig op (Termik).
Citat fra: B Mønnike
Ligelede medvirker skibstrafikken med varmeudledninger og CO2 til atmosfæren, men også varme til havet via kølevand fra deres motorer.
Hvis CO2 er skadelig? -Burde man måske begrænse brugen af skibsSkruer fordi de måske får vandet til at afgive mere CO2 til atmosfæren?

Elimination of CO2 is a suicide pact – Professor William Happer on climate change misconceptions
https://www.youtube.com/watch?v=KGn-6kGoD0c

Citat fra: B Mønnike
Alle her på jorden ønsker en levestandard som vor, men ingen kan give en ædruelig forklaring på hvorledes det kan ske og blive muligt.....selv med Akraft.....for energi behovet  vil vokse enormt og afkølingen af energiforbruget ......ligger langt uden for selv Dan Jørgensens fatte og fysisk svage politikeres fatte evne.
Det vil antageligt første blive muligt efter ∞ mange flere slaveOprør?

Særlig handicappet er muligvis dem, som i skole har lært, at man altid kan stole på autoriteter?
Særlig svindel efterlader godtroende ældre borgere med støvsugede konti.
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE14746256/saerlig-svindel-efterlader-godtroende-aeldre-borgere-med-stoevsugede-konti/
Når de så bliver snydt af en falsk autoritet får de ingen erstatning 🙁

Jeg har endnu ikke læst bogen:
Alt det ingen har fortalt os om ATOMKRAFT
af:
Direktør for konsulenthuset Slotsholm ApS
Hans Jørgen Nielsen.

Mvh jj

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #5 Dato: 26, Maj 2023 - 10:07 »
Korrekt betragning om solens indflydelse JJ

Men man skal erindre, at det er det sidste strå, der knækker ryggen på kamelen!!

Anvendelse af fossile og biologiske energifrembringere, er at sammeligne, med at tømme en bankkonto.....her i dette tilfælde opsparet solenergi  :(
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #6 Dato: 27, Maj 2023 - 20:37 »
Citat fra: B Mønnike
Men man skal erindre, at det er det sidste strå, der knækker ryggen på kamelen!!
Det skal man faktisk ikke 😊
Hvilket er heldig for alle dementer 😊
Et strå vil næppe belaste kamelens ryg selv om det placeres meget forsigtig eller gives en faldHøjde på en meter❓
Og vi har ingen kameler😊

Men den store produktion af konkurser og taber kunne måske skyldes at CrackdUP kapapitalisme lægge de største byrder på de svageste skulder/rygge❓
Citat fra: B Mønnike
Anvendelse af fossile og biologiske energifrembringere, er at sammeligne, med at tømme en bankkonto.....her i dette tilfælde opsparet solenergi  :(
Dårlig sammenligning, da solen antages at fungere i mindst 5 milliarder år 😊
Til den tid vil alle biologiske livsformer muligvis være erstatte med robotter ❓
Jeg har ikke undersøgt, hvor lang tid eksperterne forvente at jordvarme vil fungere❓
Bogtitlen:
Alt det ingen har fortalt os om ATOMKRAFT
Er måske bare en smart konservativ jounalist krog
Hvem er os og ingen
Måske er ingen fejlfri❓
Bogen vil muligs blive rost af alle der lever i den koservative bubbel❓
Kan du nævne en påstand/oplysning fra bogen, som du ikke havde kendskab til før du læste bogen❓

Atomkraftbog er underholdende, men den falder for sine egne præmisser - Altinget - Alt om politik altinget.dk
https://www.altinget.dk/artikel/atomkraftbog-er-underholdende-men-den-falder-for-sine-egne-praemisser

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #7 Dato: 28, Maj 2023 - 14:43 »
Altinget er domineret af systembevarende meninger.

They all support the current thing

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #8 Dato: 29, Maj 2023 - 19:20 »
Citat fra: E. Tranberg
Altinget er domineret af systembevarende meninger.

They all support the current thing

How to Think about the Current Thing .
https://www.richardhanania.com/p/how-to-think-about-the-current-thing

Mvh jj

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Atomkraft no-go
« Svar #9 Dato: 30, Maj 2023 - 09:14 »
Ingeniører bør være skeptiske af natur.

Når jeg tænker på hvad visse af mine fysiske venner har flaget med på deres Facebookprofil, så undres jeg.

Je suis Charlie - men lad dog være med at gøre noget som helst som tirrer muslimerne.
Følg videnskaben - men tro på at et trådhegn kan standse en flue (masker)

Jeg finder heldigvis aldrig ud af om den eksperimentelle vaccine giver blodpropper.
Træk underbukserne ned, så skal jeg fortælle dig om du er mand eller kvinde.
MeToo - jeg har aldrig haft en stilling, hvor kvinder har budt sig til for at opnå fordele på bekostning af deres tilbageholdende medsøstre.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk