* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 62
I alt: 62

Forfatter Emne: Alkylatbenzin  (Læst 11762 gange)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Alkylatbenzin
« Dato: 14, Maj 2023 - 11:26 »
Hvilke erfaringer har du?

Jeg har i flere år brugt Alkylatbenzin til mine små forbrændingsmotorer som plæneklipper, havefræser, motorsav, samt to påhængsmotorer.
Jeg har konsekvent brugt ét af de nedenfor nævnte fabrikater og mine motorer har altid startet, selv efter lang tids henstand.

Da det er svært at finde oplysninger om de forskellige produkter er mit spørgsmål:
Der er stor forskel på prisen. – men, er der også forskel på kvaliteten (lang-tids-effekt på motoren)?

Der findes sikkert flere end de nedenfor, hurtigt, søgte produkter:
1.   Aspen (den mest omtalte, eller opreklamerede?)
2.   Reliant (Fra Linds)
3.   Basta (fra Jem og Fix)
4.   Borup Alkylatbenzin (Borup Kemi)
5.   Best Fuel (Harald Nyborg)
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #1 Dato: 14, Maj 2023 - 12:24 »
Alkylatbenziner er vel osse blandt de, som kaldes kulbrinter, altså  brændstoffer, som består af kul og brint.
Brint siges at være et rent brændstof, som ved afbrænding efterlader vand. Kul som afbrændes efterlader alverdens farlige stoffer.
For at et benzinbrændstof/kulbrinte skal være "renere", må det vel skulle indeholde mest muligt brint og mindst muligt kul, -formoder jeg.
Er det sådan alkylatbenzin er konstrueret, -med mest mulig brint og mindst mulig kul og så få tilsætningsstoffer som muligt?

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #2 Dato: 14, Maj 2023 - 13:06 »
Aspen, som i sin tid startede produktionen af alkylatbenzin giver her sin forklaring på fremstillingen af produktetet:
https://www.aspen.dk/viden/vidensbank/hvad-er-alkylatbenzin/

Er der forskel på fremstillingen af og indholdet i de nævnte produkter?

1.   Aspen (den mest omtalte, eller opreklamerede?)
2.   Reliant (Fra Linds)
3.   Basta (fra Jem og Fix)
4.   Borup Alkylatbenzin (Borup Kemi)
5.   Best Fuel (Harald Nyborg)
« Senest Redigeret: 14, Maj 2023 - 13:08 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #3 Dato: 19, Maj 2023 - 18:18 »
Det med at motoren er er renere efter brug af acrylatbenzin skyldes antageligt at der er vand i acrylat benzin  tror jeg. Vandet er formodentligt bundet af en procentdel sprit som en egenskab der kendes ved anvendelsen af karburatorsprit.

Prøv at at hælde en sjat danskvand på karburatorfiltret  på en varm motor og vupti så er de fleste sodaflejringer forsvundet ud af udstødningsrøret.

Når jeg kigger ned i mine motorer der anvender 95E10 er de ret rene hvilket jeg tillægger spritten i bezinens vaddrivning.



Når man kigger ned i en motor hvor en af cylindrene er renere end de andre så er årsagen normalt en læk i toppakningen.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #4 Dato: 28, Maj 2023 - 22:10 »
Jeg har god erfaring med Aspen benzin. Der er ikke alkohol eller vand i alkylatbenzin!

Motorsav, plæneklipper og div. andet starter og kører bare bedre med alkylatbenzin, også efter lang tids stilstand.

Jeg har netop købt en dunk Basta i stedet for Aspen bare for at prøve om der er forskel, men jeg er ikke nået til den sidste dråbe i den sidste dunk Aspen endnu så jeg har ikke nogen resultater endnu.
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #5 Dato: 29, Maj 2023 - 09:35 »
Der sker ingen forbrændig uden ilt!

Som  Knudr er inde på at jo mere brint der i et "brændstof" jo renere vil en eventuel forbrænding være.

Brint og ammoniak eftelader jo ikke sod aflejringer da sod er uforbændt
kulstof.

Brint omdannes til vand H2O og Ammoniak NH2 til vand H2O og N2

Kulbrinterne anvendelse skyldes at de er lettere at håndtere, samt at kul også svært gerne vil forbindes med ilt til CO2 og en afbrænding af kulbrinter giver som bekendt H2O  og CO2
(og sod) ;)


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #6 Dato: 07, Juni 2023 - 22:38 »
@Mønnike

Jeg er ikke helt med på hvad dit indlæg skal forsøge at forklare eller hvorfor du henviser til knudr's formodninger?

Alkylatbenzin har ikke tilsat alkohol som ellers kendes fra alm. benzin fra tankstationen.

I folkeskolen lærer man at alkohol er hydrofilt og at 100% ren alkohol (ethanol vel at mærke!) ikke findes ved alm. tryk og temperatur.
Så når du tanker benzin E5 eller E10, så får du også en sjat vand med i købet. Det undgår du med akylatbenzin!

E5 og E10 benzin gør ikke noget dårligt for en motor der er beregnet til det, men ved længere tids stilstand, kan det give ir på dyser og strålespidser. Det kan dog fixes (har god erfaring med det!) med noget motorrens/benzinadditiv. Eller man kan nemt skifte dyser så længe man arbejder med direkte indsprøjtning og ikke har karburatorer!

At der dannes vand og andet godt og skidt ved forbrændingen har ikke noget med det oprindelige spørgsmål at gøre. Det ryger ud af udstødningen og ikke tilbage i benzintanken!
vh.
Claus

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #7 Dato: 08, Juni 2023 - 10:46 »
Jeg har god erfaring med Aspen benzin. Der er ikke alkohol eller vand i alkylatbenzin!

Motorsav, plæneklipper og div. andet starter og kører bare bedre med alkylatbenzin, også efter lang tids stilstand.

Jeg har netop købt en dunk Basta i stedet for Aspen bare for at prøve om der er forskel, men jeg er ikke nået til den sidste dråbe i den sidste dunk Aspen endnu så jeg har ikke nogen resultater endnu.

Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor.
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #8 Dato: 11, Juni 2023 - 00:43 »
Citér

Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor



Skriv endelig hvordan det kører.

Det bliver nok sent efterår før jeg har nogen resultat på Basta-benzin. Jordvarme nedsætter forbruget af motorsav meget...
vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #9 Dato: 13, Juni 2023 - 08:51 »
Når man læser Aspens vidunderlige begrundelse for, at fremstille en ren benzin, glemmer de behændigt, at fortælle hvilken olie de anvender i deres totakts benzin  8)

For olie er normalt et sodende element hvor ricinusolie (amerikansk olie) er det mindst sodedende, men også det giftigste!

Ricinusolie, også kendt under navnet amerikansk olie, udvindes ved presning af de modne frø af Olieplanten også kaldet Ricinus (Ricinus communis). Olien har voldsom laksativ virkning og har af samme grund været brugt til "renselse" af tarmsystemet.

Ricinusolie bruges bl.a til motorolie, og har mere end tusind patenterede anvendelsesmuligheder i industrien.

Hvorfor sidde inde, når håbet er ude
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #10 Dato: 14, Juni 2023 - 22:28 »
Så du mistænker Aspen for at bruge "giftig" 2-taktsolie i deres 2-taktsbenzin og henviser til hvad google lige spytter ud om "Amerikansk olie" der bruges flittigt til hårbehandling og mod forstoppelse.....?   

Eller hvordan skal dit indlæg forstås?

Du kunne også ha' tjekket Aspens egen hjemmeside og fundet dette:
https://www.aspen.dk/produkter/alle/aspen-2-stroke-engine-oil/

En fuldsyntetisk olie. Ikke at jeg tænker den er sund at indtage, men mon dog den har noget med ricinusolie at gøre?
Pyt - man skal ikke drikke benzin, heller ikke 2-takts! 

vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #11 Dato: 15, Juni 2023 - 10:13 »
Der var engang østtysk bilmærke ved navn Trabant der havde totakts motor.
Trabanten  blev fortalt som et osende eksempel på DDR's elendighed.
Der var ingen der undersøgte hvorfor den osede.

Gunden herfor var faktisk ret enkel. Der var 15 års ventetid, efter man havde betalt den fuldt ud, på at få den leveret. I instruktionsbogen stod at der maks måtte være 2% olie i benzinen. Men for at "passe på køretøjet" var 5% mere almindeligt, med en tydelig osende udstødning tilfølge.

Lige inden muren blev væltet i 1989, blev den forsynet med en VW Polo firetakts motor. Disse biler overaskede de følgende somre alle, da østtyskerne fik lov til at køre ud i Europa. Jeg blev overhalet af en i Frankrig, hvor min hastighed var 110 km/h.

I 1960erne kunne man få "en tiger i tanken" hvis man tankede hos ESSO. Idag kan man få to forskellige oktan 95  E10 brændstoffer hos cirkel K. Den "bedste" koster en del mere end den "normale". ;)

Så længe et firma ikke fremkommer med det eksakte indhold i deres produkt men anpriser det i høje toner, er deres produkt i samme klasse som receptfri medicin efter min opfattelse.

Jeg mistænker ikke Aspen for noget som helst andet end, at  have fundet en måde, som de tjener godt på ;)




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #12 Dato: 15, Juni 2023 - 22:08 »
Citér
Jeg mistænker ikke Aspen for noget som helst andet end, at  have fundet en måde, som de tjener godt på ;)


Nårh - så du tror ikke der er en fordel ved at anvende syntetisk benzin i små haveredskaber og lign., men du har ingen erfaringer at bidrage med og kommer i stedet med din "tro" og formodninger pakket ind i diverse irrelevante historier!

Prøv at læse Uffe's første linje i det første indlæg!



vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #13 Dato: 16, Juni 2023 - 08:48 »
OK Super Claus....og undskyld at jeg træder på din barne tro, men jeg har ikke mine egne facts byggende på naivitet og tro på alt hvad reklamerne fortæller.

Jeg har beskæftiget mig med motorer i 65 år og har set adskillige fup produkter der der ikke har levet op til deres påstede fordele sammenholdt med deres priser. Almindelig apollonaris, danskvand, er det bedst virkende til prisen, anvendt med fornuft, hvis det er rene forbrændingsrum der ønskes.

Gå ind på Ing.dk's debat og læs:

"Miljøbenzin er en narresut

Energi22. marts 2004 kl. 00:00
Kun marginale fordele for miljøet ved brug af dyr miljøbenzin til mindre fritidsmotorer, konkluderer Teknologisk Institut.

Sanne Wittrup"


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Alkylatbenzin
« Svar #14 Dato: 16, Juni 2023 - 08:57 »
Ing.dk artiklen findes lettest med

Ing.dk Alkylatbenzin på google
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk