Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Kusco

Sider: 1 ... 3 [4]
46
Aktuelt / Adskille kirke og stat.
« Dato: 13, Februar 2008 - 17:42 »
Har lige læst flg. artikel:

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1264899.ece

Jeg er personligt HELT enig med Pia og Khader her. Jeg ville endda gå et pænt skridt videre og adskille kirke og stat.

Hvad synes DU om tanken ?

47
Miljøteknik / Bilers co2 belastning.
« Dato: 04, Februar 2008 - 09:38 »
Når man taler om bilers co2 belastning, tager man så også højde for "omkostningerne" ved produktion og skrotning af køretøjet ?

Jeg ville selv have svaret "ja", som en selvfølgelighed da vi jo sædvanligvis gør det iforbindelse med energi produktion som fx. fx. vindmøller.

Men jeg kommer lidt i tvivl efter at have læst en artikel fornylig om de fantastiske co2 neutrale brintbiler der er lige om hjørnet som de iøvrigt også var det for 20 år siden.

Fx. Toyota lancerer pt. et reklame fremstød hvor i det bekendtgøres at de har et mål der hedder:"Aiming at zero emissions".
Når man studerer reklamen får man klart det indtryk at det handler -udelukkende- om brændstoffet.

Jeg har ikke noget at have det i men jeg ville ikke blive overrasket hvis en bils brændstofforbrug i dens levetid kun er procentdele i co2 belastning, af hvad  det koster at producere/skrotte den.

48
Miljøteknik / NOx ?
« Dato: 24, Januar 2008 - 18:22 »
Jeg er klar over jeg nok kan finde svaret på nettet om dette.
Men jeg drister mig ud i at starte en tråd, hvem ved måske kommer der en hel spændende debat ud af det.

Jeg har kigget lidt om emnet brændstof til bil. Her altså kuns diesel typer som biodiesel og rapsolie.
Jeg forstår nox er en dårligdom og har fået forklaringen en gang, men længe glemt den.

Subsidiært:
Hvorfor er det at det ikke er brændstoffet men motortypen vs. indholdet i indsugningsluften (til motoren) der afgør mængden af nox i udstødningen ?

49
Jeg har fortiden en diskuttion i gang på en tysk side for motor/bil snak.

Her er der en der hævder at et gammelt (tysk?) husråd til at puste lidt liv i en slidt diesel motor, med deraf følgende start problemer, skulle være at tilsætte isopropylalcohol til dieselolien.
Der skulle ske det at Cetantallet skulle sænkes og dermed brændstoffets selvtændings evne hævet.

Kan der være noget om det ?

50
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi / Ilt er syre ?
« Dato: 13, Januar 2008 - 15:18 »
Jeg har givetvis glemt noget fra min skolelærdom men...

Jeg lever for tiden noget "embeded software" til t produkt der også henvender sig til udenlandske bruger.
Derfor kan brugerfladen vælges i flere sprog, jeg har været ved at lægge div. sprog ind hvor noget fanger opmærksomheden.
Udstyret har med ilt måling at gøre og det ser ud til at flere sprog kalder ilt direkte for "syre" som fx Svensk.
Men også Tysk bruger noget i den retning og bruger vendinger med "Saur stof".

Jeg mener aldrig at have hørt Danske udtryk der forbinder Ilt med "sur" eller "syre".

51
Alt det andet, diverse / Mobning vs. bullied
« Dato: 09, Januar 2008 - 22:20 »
Jeg stiller spørgsmålet i dette forum pga. der åbenbart husere en del lærer her. Jeg mener også at udtrykket kommer fra skole verdenen.

Det hedder sig at vi bruger ordet "mobning" på dansk for ondsindet drilleri. Ordet skulle være lånt fra det engelske.
Jeg set flere artikler i tidens løb omhandlende "mobning" hvor journalisten belærer om ordets betydning og afstamning.

Problemet er bare at ordet ikke findes på engelsk og når man kender lidt til Engelsk så ved man at det hedder "Bully" og slet ikke "Mob -(et eller andet).

Ved nogen hvordan det er gået til at vi bruger ordet "mobning" og tilmed hævder det er engelsk ?

52
Bil og båd, MC og alt andet transport / Kasko på gammel bil.
« Dato: 07, Januar 2008 - 18:50 »
Jeg har pr. 1/1-08 ændret forsikringen fra kasko til ansvar på min nu 9 år gamle 300.000km bil iflg. bilpriser.dk kan oppebære salgs/købpris af ca. 35.000kr

Jeg har altid vurderet mine bilers salgsværdi op imod værdien ved at have kasko forsikring på dem.
Jeg røg straks i en heftig debat blandt kolleger der altid har kasko ligegyldigt hvor lille en værdi vognen måtte have.

"Så får du noget hvis..." lyder det igen igen.
Jeg mener at jeg har betalt for meget for det "noget"...

Det skal siges at jeg sparer 5500kr/årligt på skiftet.

Hvad mener det ærede forum ?

53
Bil og båd, MC og alt andet transport / GPS med elendig kort.
« Dato: 29, December 2007 - 11:50 »
Jeg har kasseret den gamle Garmin Streetpilot3 og købt en ny nüvi 250W.
Langt mere fiks og bekvem og til 1/5 af streetpilot'ens pris  ::)

Hvad jeg var træt af ved den var hovedsageligt at kortet iden var mangelfuldt noget forståeligt da vejene simpelt var ændret efter den kom til.
Men den nye er ærgerligt nok ikke stort bedre.
Den er bedre. Der er rettet flere ting men stadig findes flere veje i mit lokal område (det kender jeg jo bedst) ikke, en adresse på en bekendt findes ikke. En af konens veninder findes dog men når man følger anvisningerne havner man i ingenmandsland ca. 1,5km ved siden af.

Det er oplagt at spekulere i opdatering af kortet men risikoen for at få det samme igen er vel egentlig ganske stor.

Har I nogle erfaringer at dele ud af mht. andre mærkers kort nøjagtighed ?

Jeg har dem alle mistænkt for at bruge samme kort data der reelt er leveret af en anden "kort data producent".

54
Alt det andet, diverse / Flysikkerhed ?
« Dato: 02, December 2007 - 12:34 »
Jeg har en noget sær interesse (synes konen) at følge med de "Crash investigation" som NatGeo sender og vist også producerer.
Flytekniske emner har haft et særligt hjørne i min bevidsthed.

Der er et spørgsmål jeg så inderligt gerne kunne tænke mig at stille til de folk fra bla. NTSB fx. Greg Feith der mindst 2 gange har fortalt ved uheld over havet: "Airplanes are simply not designed to land on water". En anden sagde en gang at "Airliners will disintegrate when meeting the ocean surface"

OK. Men hvorfor er det så at man har redningsveste under stolene baseret på at holde brugeren oven vande ?

55
Aktuelt / WTC fup (?)
« Dato: 25, Oktober 2007 - 17:39 »
Jeg er lidt ny her, og ved ikke om dette emne har været i debatten tidligere.

Det handler om WTC konspirations teorien der jo gå ud på at det ikke var flyene der fældede tårnene.

Jeg har selv taget historien med et gran salt. Men nu læser jeg i gratis avisen:" Nyheds avisen" (www.avisen.dk siden er nede i skrivende stund) at en dansker, ikke Frank Åen el.lign. men en lektor i kemi ved KBH's universitet Niels Harrit der nu også melder sig banen af skeptikere.

Han hævder det ikke kan lade sig at lægge tårnene ned med flyene og deres brændstof.
Han fremfører at det aldrig før, eller siden, er sket at en bygning i stålkonstruktion er faldet pga. en brand. Hvad jeg nu mener er ganske forkert efter som selv brandmænd har stor respekt for brand i stålkonstuktioner.
Derudover hæfter han sig også ved WTC 7 der også faldt selvom det ikke blev ramt af hverken fly eller ild.

Hvad mener i ?

Sider: 1 ... 3 [4]