Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Faurbye

Sider: 1 [2] 3
16
Alt det andet, diverse / Sv: Tidligere statsminister.
« Dato: 15, September 2011 - 08:45 »

17
Aktuelt / Sv: Hvorfor flyve i asken?
« Dato: 23, April 2010 - 09:48 »
Det bliver vi så ikke enige om ;D

Nej ikke når man ikke accepterer disse facts ;D

Accident description
Status: Final
Date: 26 JUN 1988
Time: 14:45
Type: Airbus A320-111
Operator: Air France
Registration: F-GFKC
C/n / msn: 009
First flight: 1988-01-06 (6 months)
Total airframe hrs: 22
Cycles: 18
Engines: 2 CFMI CFM56-5A1
Crew: Fatalities: 0 / Occupants: 6
Passengers: Fatalities: 3 / Occupants: 130
Total: Fatalities: 3 / Occupants: 136 
Airplane damage: Written off
Airplane fate: Written off (damaged beyond repair)
Location: Mulhouse-Habsheim (France) 
Phase: Initial climb (ICL)
Nature: Demonstration
Departure airport: Basel/Mulhouse-EuroAirport (BSL/LFSB), France
Destination airport: Basel/Mulhouse Airport (BSL/LFSB), France
Flightnumber: 296Q

18
Aktuelt / Sv: Hvorfor flyve i asken?
« Dato: 23, April 2010 - 00:13 »
"skovturen " var uden passagerer!


"Skovturen" på videoen var MED passagerer, læs og forstå venligst mine tidligere links til bl.a. havarirapport! Se evt. også
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4040971/

A330-styrtet derimod var uden passagerer...men det er altså stadig ikke det havari "din" video viser...

Beklager igen igen sidespring fra det egentlige emne...


19
Aktuelt / Sv: Hvorfor flyve i asken?
« Dato: 22, April 2010 - 09:37 »
Nej det var ikke en flyvning med passagerer


Jo flyvningen, som din video viser, var med passagerer. Det er som nævnt en A320 og IKKE en A330.
Du tænker i virkeligheden nok på et helt andet styrt...men det er altså IKKE det din video viser. Det er nok det her du tænker på:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19940630-0
Den tror jeg ikke der er video af, det var en testflyvning og ikke en offentlig demoflyvning.

Men dette er stadig et sidespring fra asken ;)

20
Aktuelt / Sv: Hvorfor flyve i asken?
« Dato: 21, April 2010 - 21:30 »
... Ligeledes var airbusserne de første der fik lov til at flyve passagerflyvning uden direkte mekaniske rorforbindelser, det såkaldte  "fly by wire".
Det kostede i øvrigt Airbus !ndustrie et fly og deres to dygtigste piloter livet ved den første demoflyvning af A330.

http://www.youtube.com/watch?v=a5NXpar4Ouw&feature=related



Lille korrektion: Videoklippet er af den meget mindre (og ældre) A320. I øvrigt overlevede hele 6 mands besætningen, mens 3 af 130 passagerer omkom. Piloterne, der fløj flyet overlevede altså, så de 2 Airbus Industrie-piloter Bjarke omtaler må have været passagerer?
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19880626-0

A330 kan fx. ses her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330

Dette var et sidespring fra asken ;)

21
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Zenon lys
« Dato: 03, Marts 2010 - 11:01 »
Vedr. XENON lys, så har "nogen" (gæt selv hvem ;) ) i 2007 spurgt om ca. det samme. Jeg tror nogen af svarene kan du finde her:
http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=1607.0

Xenon lys virker ved gasudladning og er altså ikke en glødepære som "alm." forlygter er. Da lyset er meget skarpt og derfor blænder ekstra kraftigt ved forkert indstilling, er det mig bekendt lovkrav, at biler med xenon lys samtidig skal have automatisk lygteniveauregulering samt lygtevaskeanlæg.

Du kan også læse lidt her og se film om emnet:
http://www.hella.com/hella-de-de/317.html
http://www.kfztech.de/kfztechnik/elo/licht/xenon.htm
http://www1.adac.de/Tests/fahrerassistenzsysteme/scheinwerfertest_2009/default.asp#
Håber du kan forstå tysk ;)

Lidt mere her (ikke altsammen om xenon lys):
http://de.wikipedia.org/wiki/Xenonlicht
http://da.wikipedia.org/wiki/Xenon
http://en.wikipedia.org/wiki/Xenon

;o)
Jens


22
Aktuelt / Sv: Radon
« Dato: 03, November 2009 - 10:57 »
Endnu en fysiklærer der ikke kan sine ting.
1 kwh er 3.6 Mj = 3.600.000 j hvilket medfører at resultatet bliver 25000 år.

Du mener jo nok 1 kWh = 3,6 MJ = 3.600.000 J?
Bemærk forskel på "." og "," samt store og små bogstaver  ;) ;) ;)

23
Computer / Sv: Printproblemer i explorer
« Dato: 04, Juni 2009 - 08:36 »
Jeg faldt lige over denne historie:
http://www.pcworld.dk/art/10838?page=1

Jeg har ikke selv testet de omtalte programmer, men det lyder som om de kunne være brugbare ;)

Mvh
Jens

24
Computer / Sv: Printproblemer i explorer
« Dato: 01, Juni 2009 - 23:57 »
Hej Bjarke!

Ja absolut underligt, at det skal være så svært at printe fra en hjemmeside. Jeg kan mindes problemet med diverse IE-versioner i al den tid jeg har "færdes" på nettet.
Jeg tror ikke altid det er Microsofts skyld (men jeg er med på at gi' dem skylden ;)). Det kan godt lade sig gøre at skabe printbare hjemmesider, men MS har ikke gjort det nemt :(.
Jeg ved ikke om en lille del af problemet skyldes det amerikanske "letter" papirformat, som netop er en anelse bredere end A4? Bare en tanke...
For en del år siden (nok ca. 10 år) havde jeg ligefrem installeret et gratis Internet-print-manager-program fra HP for at løse problemet. Det var nu ikke ubetinget en succes, men bedre end ingenting. Jeg tvivler på at programmet stadig findes.

Morten: Jeg synes nu logikken i, at "Internet Explorer" er den man surfer på Internettet med, er ret...hmmm...logisk ;D

Nå det var dagens sidste spøg ;)

Off 2 bed
Jens




25
Computer / Sv: Printproblemer i explorer
« Dato: 01, Juni 2009 - 09:20 »
Bare lige for at vi taler samme sprog:
Når i siger "Explorer", så mener i vel i virkeligheden "Internet Explorer"? ;) De to ting er nemlig ikke det samme.
Førstnævnte er en nødvendig komponent for at Windows overhovedet kører, sidstnævnte er et tillægsprogram (eller nødvendigt onde, hvis ikke man installerer alternativt produkt ;D).
Hvis man synes det er lidt langt at skrive "Internet Explorer", så forkortes det ofte "IE", fx. "IE6" for version 6.

Tilbage til topic, så løser jeg ofte mit problem ved enten
 1) At gøre som Morten Jødal og ændre til A4 landskab
eller
 2) Ændre sideopsætning til A3 og printe til pdf-fil...som så fysisk printes på A4 bagefter. Teksten bliver så lidt mindre, men ofte absolut brugbart.

Mvh
Jens




26
Hvad angår maskiner, så kan man i "biblen"
DS/EN 60204-1:2006 "Maskinsikkerhed - Elektrisk udstyr på maskiner - Del 1: Generelle krav", §13.2.2 læse følgende:

"13.2.2 Identifikation af beskyttelseslederen
Beskyttelseslederen skal være let genkendelig ved form, placering, mærkning eller farve. Når identifikation er ved farve alene, skal den to-farvede kombination GRØN/GUL bruges i hele lederens længde. Denne identifikation er reserveret udelukkende til beskyttelseslederen.
(...)
Hvor beskyttelseslederen let kan identificeres ved dens form, placering eller konstruktion (f.eks. en flettet leder eller uisolerede flerkordet leder), eller hvor den isolerede leder ikke er let tilgængelig, er farvekodning i hele dens længde ikke nødvendig, men enderne eller tilgængelige steder skal være identificeret med det grafiske symbol IEC 60417-5019 (DB:2002-10) eller med den to-farvede kombination GRØN/GUL"


Hvad angår nul, så siger §13.2.3 bl.a.:

"13.2.3 Identifikation af neutrallederen
Hvor en kreds indeholder en neutralleder, der alene er identificeret med farve, skal farven, der bruges til denne leder, være BLÅ. For at undgå forveksling med andre ledere anbefales det, at en ikke fuldt pigmenteret blå benyttes, herunder betegnet "lyseblå" (se 3.2.2 i IEC 60446). Hvor den valgte farve er den eneste identifikation af neutrallederen, må farven ikke benyttes til at identificere nogen anden leder, hvor forveksling er mulig.
(...)"


I ovenstående er det mine farvemarkeringer.

Så jeg vil give Kusco helt ret vedr. at bruge andre ledere til jord, blot de så bliver mærket korrekt.
I hvert fald så længe vi taler maskiner...

Jeg kender ikke lige reglerne for bygningsinstallation, men vil tro der er en del lighedspunkter med ovenstående  ;)


Mvh
Jens

27
Computer / Sv: USB til COM port
« Dato: 18, Februar 2009 - 10:28 »
Tak for svaret Eigil...det var jo noget helt andet end jeg troede, men det ser spændende ud ;)

28
Computer / Sv: USB til COM port
« Dato: 17, Februar 2009 - 10:40 »
Hej Eigil!

Godt Arne fik det til at virke, så var det åbenbart en Windows-ting (gætter på manglende driver) ;o)

Jeg er stadig nysgerrig efter at høre, om det nu var sådan et RIKA-apparat jeg troede det var eller om det var noget helt andet. Ku' du måske skaffe et svar på det? ;)

Mvsh
Jens

29
Computer / Sv: USB til COM port
« Dato: 13, Februar 2009 - 09:56 »
Jeg har med laptops oplevet lidt noget lignende som Tommy.
Jeg har oplevet ikke at få forbindelse via COM port til PLC'er/servodrev og lign., hvis laptoppen kørte udelukkende på batteri. Straks laptoppen blev tilsluttet elnettet, så kom der nok spænding på COM-porten til kommunikation. Det var altså før tiden med USB<>RS232-konvertere.
Vedr. USB, så ligger der jo også en max. grænse for hvad man kan forsyne uden ekstern forsyning...husker ikke lige hvad grænsen er :-\. Det foresvæver mig, at det er i omegnen af 150 mA man kan trække...der er sikkert nogen her, der har svaret ;).

Så googlede lige selv ;D. Hvis ellers man kan stole på Wiki i dette tilfælde, så er det med USB-spec. 2.0 100 mA pr. enhed og max 5 enheder, dvs. 500 mA pr. port. I 3.0 er det hævet til 150 mA pr. enh.:
http://en.wikipedia.org/wiki/USB

Eigil har du hørt noget fra Arne? Nysgerrigheden vil ingen ende tage :D.
Den før omtalte Rika-maskine har i øvrigt TO serielle porte, begge 9 pol SUB-D. Set fra bagsiden af maskinen, så skulle den venstre være en RS232 og den højre RS485. Det er altså den venstre man skal bruge til kommunikation med PC. Den højre port er beregnet til at lave netværk med andre RIKA-maskiner.

Mvh
Jens

30
Computer / Sv: USB til COM port
« Dato: 11, Februar 2009 - 13:50 »
Harbst: Helt OK, er sikker på den er slået rigtigt næste gang  :D :D :D

Tilbage til topic, kan jeg i øvrigt anbefale denne side med forklaring til benforbindelser i diverse EDB-kabler/stik:
http://www.hardwarebook.info/


Sider: 1 [2] 3