* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 244
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 78
I alt: 78

Forfatter Emne: Klimaanlæg i bilen.  (Læst 21488 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Klimaanlæg i bilen.
« Dato: 09, December 2008 - 08:05 »
Jeg lod endelig den gamle Mazda 626, 1999 med 345.000km på bagen sende med en pram til Rusland.
Den bedste pris jeg kunne få bla. var hvis jeg købte en ny Mazda 3 1,6diesel Inclusive.

Den er/skal selvfølgelig studeres, med alle de nye ting jeg kun har hørt om.
Det første der undrer mig er at det automatiskeklimaanlæg tilsyneladende regulerer kabine temp. ved at regulere på ventilator hastigheden.
Lidt usmart efter min mening, den burde regulere på mængden af varmt vand tilført radiatoren.
Det første problem jeg kunne forudse er også blevet bekræftet. Når det er koldt derude, og man har kørt en tid "tror" kabineføleren der strategisk usmart er sat under/ved tændingsnøglen at temp er OK, regulereringen skruer ventilatoren helt ned.
Men da det er koldt ude giver de kolde sideruder og div. små utætheder anledning til en følelse af træk, og "kolde områder".

Er der andre der har erfaringer med klimaanlæg.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #1 Dato: 09, December 2008 - 16:21 »
For mig lyder det ikke som et "automatisk" klimaanlæg, men en normal "køler".
Automatiske anlæg vælger selv hvilke åbninger der skal blæses ud af, blæserhastighed etc.

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #2 Dato: 09, December 2008 - 17:59 »
de automatiske anlæg kan være af meget varieret kvalitet.

Det bedste jeg har haft var på en gammel galant. Der var en føler under loftet, og i indtagsluften. En rigtig  servomotor  drejede spjæld og vandventil til varmen. Blæseren blev styret af relæer , og kunne på flere trin.
Eminent præcis varmeregiulering. Bedre end i nyere biler med dårlige computerprogrammer til styring og med termofølere på forkerte steder. 
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #3 Dato: 10, December 2008 - 07:16 »
Jeg har en kollega med en ½år gammel Citroen C5, han nikker genkendende til observationen. Han siger at man bare skal lade setpunktet være nogle grader højere om vinteren og modsat om sommeren.
Den drejer godt rundt på luftspjæld, det kan ret hurtigt fornemme for ved kold styrer den alt luft op mod forruden efter en tid (eller kabinetemp. ?) styrer den luften til min indstilling (forrude+fødder).

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #4 Dato: 11, December 2008 - 10:58 »
Jeg er ejer af en Skoda fabia fra maj måned i år med klimaanlæg. Det har også en autofunktion og det er mit umiddelbare indtryk at den faktisk formår at styre det fornuftigt.
I min model stiller man temperaturen og herefter styrer den selv hvorhen den sender luften og ligeledes hvor meget der sendes ud. Om vinteren på korte ture skal man stille temperaturen lidt højere indtil kabinen er varmet igennem, jeg plejer at sætte den på omkring 23 grader til at starte med. Efter ca. 30-40 minutters kørsel sætter jeg den ned til 20-21 grader.
Om sommeren sættes den til helt koldt indtil kabinen er kølet ned og herefter kan den sættes til 20 grader.

Når først der er en stabil temperatur i kabinen og denne er kølet ned, så er min oplevelse at det fungerer helt fint !

MVH Tommy

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #5 Dato: 12, December 2008 - 08:53 »
Ja kan ikke sige det ikke virker. Jeg kan også se den skifter rundt med spjældene uden at dog helt forstår hvorfor.
Men det skulle jo netop ikke være nødvendigt at stille setpunktet op i kolde perioder, og omvendt i varme.
Der må vel lægge en PID regulering bagved der gør det for os.

Den stiller også på ventilen til radiatoren, men det er ventilatoren den bruger til at styre kabinetemp. og det mener jeg uhensigtsmæssigt.
Ventilatoren skal stå højt at der netop ikke opleves træk og støj, derefter skal vandgennemstrømingen i radiatoren bruges til at regulere temp.

Nokker:
Gør Skodaen noget i retning af dette:
Bilen nystartet og kold: Kun luft på forruden. Efter en tid stilles om til forrude+fødder
Bil og kabine varm, men så sætter vi setpunkt kraftigt ned: Ventilator kører kraftigt op og luften sættes ud til fødder+hoved (?!)

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #6 Dato: 12, December 2008 - 11:04 »
Nokker:
Gør Skodaen noget i retning af dette:
Bilen nystartet og kold: Kun luft på forruden. Efter en tid stilles om til forrude+fødder
Jeps, det fungerer fint
Bil og kabine varm, men så sætter vi setpunkt kraftigt ned: Ventilator kører kraftigt op og luften sættes ud til fødder+hoved (?!)
Nej, overhovedet ikke. Den justerer automatisk ned og lukker stadig luften ud på forrude og fødder

Hej Kusco,

Jeg skal se om jeg kan være mere opmærksom på hvordan den justerer. Det har umiddelbart fungeret uden problemer så derfor har jeg ikke gjort specielt meget ud af at ligge mærke til hvordan det egentlig fungerer :-)

MVH Tommy

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #7 Dato: 12, December 2008 - 12:01 »
Citér
Jeg skal se om jeg kan være mere opmærksom på hvordan den justerer. Det har umiddelbart fungeret uden problemer så derfor har jeg ikke gjort specielt meget ud af at ligge mærke til hvordan det egentlig fungerer :-)
Ja. Men man er vel en nørd. Konen undrer sig også over at jeg kan "grufle" rundt i det.

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #8 Dato: 12, December 2008 - 15:54 »
Klima anlæg i bilerne er meget upræcise, de skulle kunne sagsøges ved at kalde det fuldautomatisk. I min Ford Focus var temperaturen +/- 10 grader fra indstillet temperatur alt efter årstid. Jeg klagede og fik at vide at jeg bare skulle stille anlæget på 16 grader om sommeren og 26 om vinteren!!! I min nuværende Seat er det lidt bedre der svinger temp kun +/- 5 grader ??? Det er stadig alt for meget. Bilens klima er udstyret med udeføler/kabineføler, følere der måler indblæsningsluft temp. Hvis jeg kobler min vag-com på kan jeg se alle temperaturer, f.eks ude= 25, inde= 26 luft ind i kabinen= 18.
Selv om den indstillede værdi er 20, ændres disse målinger kun hvis jeg manuelt betjener anlæget. Så "fuldautomatisk" min bare r..  >:(

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #9 Dato: 12, December 2008 - 19:21 »
Ja Mikker , der er utvivlsomt meget af den slags.

Men der findes også dem , som virker.

du skal bare købe den rigtige slags bil.
Jørgen Harbst

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #10 Dato: 12, December 2008 - 20:10 »
"du skal bare købe den rigtige slags bil"

Ja men sjovt nok var min Ford Focus fra 2005, samtidig havde vi en Ford Mondeo fra 1996 og den stod på 22 grader året rundt og der var forskellen +/-1 grad, så de kan jo godt. Men som Ford jo undskylde det med: hvis der er så koldt som du har sat den til bliver du forkølet... :D

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #11 Dato: 13, December 2008 - 16:51 »
I min verden har ordet "fuldautomatisk" ikke noget med "præcision" at gøre.

Styringen må bygge på en PID regulering i en eller sikkert mere eller mindre ambuteret form. Bla. derfor er det ret intet sigende at bruge systemets egne sensorer til at checke funktionen fx. med dit VAG-com grej.

Der skal et eller helst flere særskilte termometre ind i kabinen, placeret der hvor man ønsker sin styrede temperatur, og hvor temperatur påvirkninger udefra må skønnes at have stor indflydelse fx. ved vinduerne.

Allerede her kan vi vist godt konkludere at når man placerer systemets føler bag instrumentbrædtet ved førerens højre knæ, hvor effektivt kan det så regulere ?

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Klimaanlæg i bilen.
« Svar #12 Dato: 14, December 2008 - 10:45 »
Føleren ved knæet fejler ikke noget, der sidder nemlig normalt en lille ventilator der trækker kabineluften hen over føleren. Som jeg forstår at systemet virker så måler klimaen på udetemperatur, indetemperatur samt solstrålingen. Derved bestemmes mængde, temperatur samt hvilke dyser der skal blæses ud af. Men i mine øjne skal temperaturen i kabinen ændres temmelig meget før der ændres på noget. I min Ford Focuc (hvis indstillet på 20 grader), skulle temperaturen op på ca. 35 grader (målt ved føleren) for at den kølede max, ved 30 grader kølede den ca. 75% og ved 25% ca. 50%.
Der er ikke nogen pid regulering for det ændrede sig ikke selv efter flere timers kørsel.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk