ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor og transistorer (BD 681)
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 110
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 39
I alt: 39
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Elmotor og transistorer (BD 681) (Læst 24839 gange)
JMA
Senior
Indlæg: 340
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #15 Dato:
04, Juni 2008 - 00:46 »
"Kusco har ret. Diagrammet er ikke godt, hvis man ønsker mest mulig af forsyningsspændingen til motoren og mindst mulig til transistorerne."
Det er korrekt. Emitterfølgerne giver stort spændingsfald, og er ikke godt her. Transistorerne bliver samtidigt varme, og ved 1A kræves køling. Bruges darlington transistorer i mætning, er tab på 0.9V - 1V og dermed afsættes 1W. For begge transistorer (NPN og PNP) er tabet totalt ca. 2V. Desvære kan transistorene dog ikke direkte udskiftes med PNP transistorer, da diagrammet ikke er lavet for det. Optokobleren, kan sættes imellem basis på transistorerne, og så skulle det fungere.
"Jeg ville nok have brugt relæer i stedet for transistorer i udgangen.
Relæer kan også styres af optokoblere. De der absolut vil med elektronik hele vejen (på nær motoren) vil nok stå sig ved at bruge den foreslåede IC men FET."
Enig - FET IC'er lyder som god idé. Relæer er lidt dyre, hvis de ikke fås billigt på tilbud.
Beklager, at jeg fik det til at lyde negativt omkring den fælles emitterkobling. Steder som her, hvor det ønskes så lavt tab som muligt, er det den bedste kobling. Min "dejlige" emitterfølger, kan dog også bruges i mætning, hvis man har eksempelvis både +12V, 24V og -12V til rådighed.
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #16 Dato:
04, Juni 2008 - 10:57 »
Hej!
Jeg vil gerne takke for den store interesse i mit spørgsmål.
FET'er lyder umiddelbart som den rigtige løsning, men jeg har ikke meget viden om dem.
Hvis jeg skal gætte (ret mig venligst hvis jeg tager fejl), virker sådan en ligesom de transistorer jeg allerede bruger, blot har den andre specifikationer.
Er der en behjertet sjæl som kan komme med et forslag til en FET?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
JMA
Senior
Indlæg: 340
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #17 Dato:
04, Juni 2008 - 13:55 »
Det nemmeste (og billigste) er at bruge en driver chip.
Den viste chip er en mulighed - men her skal huskes, at den kun bruger N-FET's til at lede med. Derfor laver den en større spænding, med lytter fra udgangen, og til driverens forsyning som driver N-FET'ene. Da du kører ved DC, bliver du nød til at have lytter, der kan holde spændingen høj i længere tid. Efterhånden aflades lytten og spændingen på gate - så du må ikke have motoren tændt for altid.
For at skifte aktiv, skal du først have motoren passiv. Lytterne oplades, når motoren er slukket. Du kan ikke tænde motoren, før den har været slukket (og med strøm på). Nok ikke et problem.
Nogle MOS driver kredse, indeholder en charge-pump, der ikke drives af udgangen, men af selvstændig oscillator, og disse fungerer også ved DC.
Driver IC'er findes også som Bipolær, f.eks. L298, der har to drivere, som kan parallelkobles. Spændingsfaldet er her større - ca. 1.2V - 1.3V, hvilket betyder motoren mister typisk 2.5V i forhold til forsyningsspændingen. Det antages, at de to kobles parallelt. Kredsen er lidt billigere end mange MOS drivere.
Logget
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Elmotor og transistorer (BD 681)
«
Svar #18 Dato:
05, Juni 2008 - 07:08 »
Hej JMA
Motoren skal højst være tændt i to sekunder ad gangen, og omkring 10 gange i løbet af dagen.
Hver gang vil den blive "bedt om" at køre først frem og bagefter tilbage med et par sekunders mellemrum.
Er det for meget at bede om et lille diagram til at illustrere dit forslag?
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor og transistorer (BD 681)
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Brutal Viktor Axelsen spiller sig suverænt i finalen i Malaysia
Australsk mineselskab stævner Grønlands selvstyre
43 passagerer fortsat indlagt efter voldsom turbulens på fly
København bygger nye institutioner, mens andre lukkes
Ni sigtet for drabsforsøg på 27-årig mand i Esbjerg - to skal i grundlovsforhør
G7-lande vil bruge russiske milliarder til at hjælpe Ukraine
Kulsort røgsøjle: Højhus brænder i Vejen
Anklager vil give Trump mundkurv på i dokumentsag efter kontroversielle beskyldninger
Brand i Samsø Syltefabrik efterlader medarbejdere uden arbejde
Ozempic bremser udviklingen af nyresygdom hos diabetespatienter, viser nyt studie
Vådt vejr giver mangel på nye danske kartofler
Naturplejere oplever chikane fra dyreaktivister -minister vil bygge bro
Kina har afsluttet to dages militærøvelser ved Taiwan
USA begrænser import af visse fjerkræprodukter fra Australien
Zelenskyj roser soldater for at vinde frem under besøg i Kharkiv
27-årig mand stukket med kniv i Esbjerg: Politiet søger efter vidner
Netto vil ikke længere samarbejde med Copenhagen Pride
En af verdens ældste LGBT+-barer lukker i København
FN: 906 lastbiler med nødhjælp ankommet til Gaza siden 7. maj
Brand i villa på Lolland
Nyt fra ing.dk
Hektarstore brintpaladser skulle gøre fly og skibe grønne: Nu smuldrer fundamentet
Fem tekniske specialenheder baner vej for dansk kampkraft: Få et indblik her
Databrud i EU-Parlamentet: 9.000 ansatte har fået lækket følsomme persondata
Aarhus Universitet afbryder omgående alt samarbejde med kinesiske virksomheder inden for genomforskning
Spækhuggere har sænket syv både: Ny lydkanon skræmmer dyrene væk
Staten er fanget i DXC-kontrakt: Nu stiger prisen for kritisk it-løsning med 187 millioner
Google forvandler sig fra søgemaskine til svaremaskine
Nordic Waste skjulte problemer med vaskeanlæg: »Det er dybt rystende«
DNA-prøve skal opklare det største bævermysterie i 2.500 år
Concito: Landmænd bør producere langt mere og samtidig frigive plads
Bødskov advarer: EU-bøvl spænder ben for den grønne omstilling
Youtube truer russisk menneskerettighedsorganisation med at fjerne indhold om krigen i Ukraine
Coop-CIO løfter pegefingeren: Internationale it-leverandørers priser er urimeligt høje
EU går med i international alliance for AI-sikkerhed
Leder: Regeringen vil udvide stormflodsordningen – stik imod eksperternes råd
Statens It misser deadline for egne klimamål
Kritik af industriens klimaomstilling: Arla, Danish Crown og Carlsberg hænger fast i naturgassen
Bilproducent anklages for miljøsjusk: »De stjæler vores vand«
Krisen i den grønne sektor: Ingeniører søgte mod nye brancher »hen over natten«
Gartneri på Stevns henter CO2 fra Amager - og det er køreturen værd
Datatilsynet lukker Netcompany-undersøgelse efter stort datatyveri
AI-konsortium med opråb til politikere: »Regeringen skal træde i karakter«
Den stille dræber: Elbiler er fodgængernes værste fjende
Danmark indvinder for få råstoffer trods masser af ressourcer: Det kan koste dyrt
Myndighed i USA: Politiske videoer og annoncer lavet med AI skal deklareres
Teknologichef i Mærsk-center om atomdrevne skibe: »Det virker lovende«
Skal vi pille guldtænder ud af de døde i cirkularitetens ånd? På reportage i krematoriet
Efter fire årtiers vandmiljøkamp: Derfor er der stadig iltsvind
Professor om Googles nye AI-søgeresultater: »Vi har tilgået teknologien på en måde, som har været ret umoden«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Google-bestilt rapport sminker AI-gevinster: I bedste fald »meningsfyldt gætværk«
Regeringen præsenterer solcellestrategi: Leasing-ordning og puljemidler er på bordet
Jyske Bank: »Cyberangreb er skyld i nedbrud«
Der skal sættes syv gange flere ladestandere op om ugen, hvis Europas klimamål skal nås
Ledere skal lære at se holistisk på bæredygtighed
Menneske-testikler undersøgt for mikroplast: Resultatet overrasker forsker
Bankernes it-leverandør om AI: Vi stoler på Microsofts løfter
Politikere raser: »Fuldstændig uacceptabelt« at købe olie fra Rusland
Minister: Google skal standse falsk porno med kendte personer
Energiklagenævnet blev ved en fejl – og uden nogen opdagede det – nedlagt i 2022
Synspunkt: Vi har ikke råd til nultolerance over for asbest, for der er asbest overalt
Danske Bank gør klar til at udrulle AI i stor skala
Import af olie fra Indien eksploderet: Danmark risikerer at støtte Putins krigsmaskine
Blogindlæg: Myldretid i lav jordbane
Voldsom turbulens koster flypassager livet og kvæster 30
Forskere efterlyser plan: Vi mangler kulstof til den grønne omstilling
Ny viden hamrer pæl i årelang diskussion: Landvind snurrer sin egen klimabelastning tilbage på få år
Danmarks 40 mia. kr. dyre opgradering af flåden ligner en håndsrækning til udkantskommune
Vil genrejse dansk skibsbyggeri: Komplet fabrik kan stå klar på tre år
Regeringen vil skære ‘ambitiøst’ i byggeriets CO2-udledning: Går dog slet ikke så langt, som branchen ønsker