* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 51
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Billig plæneklipper  (Læst 35400 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Billig plæneklipper
« Dato: 01, Maj 2012 - 12:50 »
For nogle dage siden købte jeg en billig plæneklipper (en selvafhenter i et stort byggemarked) som jeg skal bruge til græsslåning i en ret lille have (græsareal vel omkring 300 kvm).
Pakken med plæneklipperen indeholdt en del løsdele, som jeg uden anvendelse af avanceret ingeniørkunst kunne skrue (bikse) sammen med en hammer, en skruetrækker og en svensknøgle.
Mit indtryk er, at maskinen er fornuftigt bygget med anvendelse af ikke-rustende plastmaterialer og en lille 1-cylindret topventilet 4-taktsmotor. Der er ingen gasregulering af motoren - blot man trækker i sikkerhedsbøjlen på styrehåndtaget kan motoren nemt startes ved et træk i snoren og den kører pænt ved et ikke alt for hysterisk omdrejningstal.
Som en kort test slog jeg et par kvm græs og skulle så stoppe for at tømme græsbeholderen. Da det var sket var det ikke længere muligt at starte motoren >:(.
Trods en del forsøg med startsnoren og en næsten lammet højre-arm forlod jeg den med nogle velvalgte ukvemsord.
Dagen efter ville jeg igen forsøge at overliste motoren og starte den - men den lod sig ikke lokke.
At bringe den tilbage til byggemarkedet for at reklamere havde jeg svært ved at overvinde mig selv til at gøre - derved ville jeg jo bevise for mig selv hvor lidt tekniker jeg har udviklet mig til.
Hammer, skruetrækker og svensknøgle kom igen i brug og efter lidt søgen - og efter en halv times tid og en øl - fandt jeg årsagen til startbøvlet: En løs kontramøtrik på justerskruen på kabeltrækket til sikkerhedsbøjlen havde givet så megen frigang i kablet, at kontakten til kortslutning af tændspolen ikke blev afbrudt. Derfor ingen start ::).
Eftert 15 sekunders energisk indsats med svensknøglen kunne motoren igen køre som ønsket. Ville kvalitetssikring i produktionsleddet have kunnet spotte sådan en fejl?
Det havde måske nok været lettere for en ikke-tekniker at spotte fejlen og udbedre den ::).

HP
p

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #1 Dato: 01, Maj 2012 - 14:33 »

Det havde måske nok været lettere for en ikke-tekniker at spotte fejlen og udbedre den ::).


Koketteri!  ;-)

Jeg synes at var ret strongt af dig at klare fejlen uden at skille karburatoren ad! Dét er det første jeg behandler så nogen dyr med, næsten altid uden resultat, men så går der tid med det, og når motoren er kølet af, plejer de at starte igen, vistnok også selv om man ikke skiller karburatoren ad!  ;-)

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #2 Dato: 03, Maj 2012 - 09:27 »
Jeg håber, at maskinen må "tjene dig vel", og hvis jeg må give et godt råd, så husk at servicere den.

Jeg har selv haft nogle af de billige plæneklippere, men jeg er rent ud sagt en sjuft, når det gælder service, renholdelse, olieskift osv., så jeg har slået de billige maskiner ihjel alt for hurtigt!

Derfor købte jeg en Husqvarna med Honda-motor for nogle år siden...med det naive håb, at hvis maskinen var dyr, ville jeg være mere tilbøjelig til at yde den rette omsorg. Den teori faldt så godt nok til jorden. Men de der Honda-motorer, det er kram!

Bevares, der skulle 3 ryk i snoren til at starte den i år, og de første 5 sekunder med motoren i gang gav minder om dengang, jeg besøgte et kulkraftværk i Ungarn for ca 20 år siden, men derefter spandt den atter, som den skal.

Giver I jeres plæneklippere årligt service? Gør I noget før vinter-hi? -eller om foråret? Hvad?

mvh Henrik
Henrik

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #3 Dato: 08, Maj 2012 - 09:55 »
Plæneklippere er rent funktionelle elementer i haven - de skal fungere, men behøver ikke (ret meget) vedligeholdelse. Motorolien skifter jeg som regel med 3-4 års mellemrum - men jeg kontrollerer ofte om der er olie til stede.
Luftfiltret renser jeg efter behov fordi motoren selv giver signal hvis der ikke slipper forbrændingsluft nok igennem den oliefugtige svamp.
Al anden vedligeholdelse indskrænker jeg til det, som melder sig som funktionsforstyrrelser - gaskabel går tungt - hjul sidder fast og lignende. Kniven slibes efter behov - ofte efter 2-3 år - lidt afhængigt af hvor mange småsten der kommer i vejen.
Denne gang har jeg fået en klipper med et skjold, som er af plast og derfor ikke ruster.
Nu er jeg spændt på, om den holder lige så mange år som de tidligere maskiner af slagsen har gjort.

HP
p

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #4 Dato: 08, Maj 2012 - 10:04 »
Der er så hård konkurrence på motorpriserne, så selv det hæderkronede Briggs & Stratton de senere år er begyndt at levere middelmådige maskiner. De kendes på plast karburator.

Jeg havde heldigvis gemt motoren fra den ældre maskine, hvor skjoldet var rustet op. Den sidder nu på den nyere maskine, hvor motoren ikke kunne holde. Den nyere motor var uden kabel for hastighedsstyring. Den kunne kun ræse afsted med større hast, end den kunne holde til i længden.

Ved vedligeholdelsen så se også efter om køleribberne bliver tilstoppet med fint græs. Det giver overhedning og dårlig motor.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #5 Dato: 08, Maj 2012 - 15:02 »
Sludder Harbst

Plæneklippernes konge er B&S, men der er mange andre motorer der kan noget lignende. De er bare alle dyrere i længden

Alle B&S motorer har en hastighedsbegræning der fra fabrikken er sat til 3600 omdrejninger i minuttet, for de sideventilede og de jeg har set ....og det er nogle stykker af de topventilede og de er også begrænsede

http://www.tulsaenginewarehouse.com/Catalog/4-5-5HP

Derimod har jeg ingen kendskab til deres totaktere, som jeg ikke tror må sælges i Europa.

Mig får man ikke til at købe et andet mærke, til plæneklipperbrug, da det er næsten umuligt at slide en sådan op........hvis man udgår at ramme sten, fliser, træstubbe, så tændingen forskydes og bundlejet og pakning bliver ødelagt fordi akslen bøjes!!! og passer rengøringen herunder at fjerne græs, der kan forhindre regulatorvingen i at virke og tilslut undgår, at strække regulatorfjederen og hvis, ikke erstatte den med noget der ligner istedet for en modelspecifik fjeder.

Jeg levede af at reparere plæneklippere mens jeg læste og den eneste virksomhed der stadig lever fra den gang er Lyngby Teknik som mit daværende firma Scandiatecnique

Min første B&S motor sled en plæneklipper op og blev konverteret til en gokart til brug for junior, der var fem år om at ødelægge den. Den blev 35 år ære være den minde.
På min nuværende plæneklipper har jeg en motor magen til. Den er nu 15 år og starter uden problemer efter nogle ryk hvert forår.

Min sidste B&S sidder på min snerydder, som jeg købte for 1800 kroner i Bauhaus. Det er den nemmest startende motor jeg har haft, bare mine biler havde kunnet det samme når det var koldt.

Det mærke der kommer tættest på som stadig er i live er Honda hvor den højere pris man betaler for disse skyldes deres dere lavere benzinforbrug og flere heste for det samme motorvolumen.






Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #6 Dato: 08, Maj 2012 - 23:10 »
...Den nyere motor var uden kabel for hastighedsstyring. Den kunne kun ræse afsted med større hast, end den kunne holde til i længden. ...


Min erfaring er ellers at maskinerne med fast omdrejningstal kører langsommere end de fleste folk selv vælger.

Mit næstnyeste lossepladsfund var netop justeret til et meget lavere omdrejningstal end jeg var vant til, og jeg lærte derved at græsset blev slået lige så pænt, men med meget mindre larm og ca. 1/3 så meget benzin, dog sikkert hjulpet på vej af en rigtig karburator med svømmer i stedet for membran.

Indenfor hørevidde bor der nogle teknikblinde mennesker, som kører med de maksimale 3500 rpm, gerne fejljusteret så omdrejningstallet oscillerer.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #7 Dato: 09, Maj 2012 - 08:45 »
Det kan da være at den med fast omdrejningstal havde en fejl ved hastighedsreguleringen. Inden den gik helt dårligt begyndte den også med oscillerende omdrejningstal.

Bjarkes erfaringer og påstande om B&S motorerne, svarer helt til min mening om alle gamle modeller og formentlig også om de lidt dyere i dag.

Men markedet er nu oversvømmet af noget billigt middelmådigt med samme mærke på.
Jørgen Harbst

Vile

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 31
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #8 Dato: 09, Maj 2012 - 09:08 »
B&S har i flere år fået fremstillet en del af sine motorer i østen.

Når en B&S motors omdrejningstal svinger er det som regel ikke kun en justeringsfejl.
Det er oftest pga en udtørret membran i karburatoren.
En ny til en 50'er klarer problemet.   

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #9 Dato: 09, Maj 2012 - 09:35 »
En af dårlighederne ved de nye billige er at karburatoren af plast i stedet for et svømmerhus og dyser har en primitiv membranpumpe, som kun holder et par år.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #10 Dato: 09, Maj 2012 - 22:00 »
B&S har altid haft en simpel membrampumpe siden 1920.

Om karburatoren er af trykstøbt Zink eller plast er bedøvende ligegyldigt.

Der har aldrig været svømmerhuse på B&S motorer. Det har der til gengæld været på deres konkurrent Aspera i mange. Det er nok den motor der var almindelig på billige græsslåmaskiner op til 1988 hvor Aspera meldte sig ud af konkurren med B&S og Honda.  Idag er billig markedet overtaget af de kinesiske motorer som ses monteret på Texas redskaber. Membram karburatoren er netop det som Velo Solex adopterede i 1941 på de første prototyper. Hvis man undlader at adskille karburatoren hvert år på en B&S  for at "rengøre den" men istedet kører den tør for brændstof, vil man næppe få problemer med denne.

Jeg har ikke skilt mine sidste ad endnu og gør det næppe heller nogesinde. Men skulle det ske så er en holdbarhed på over 15 år jo acceptabel hvis man sammenligner med biler ikkesandt  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #11 Dato: 13, Maj 2012 - 10:23 »
B&S har altid haft en simpel membrampumpe siden 1920.

Om karburatoren er af trykstøbt Zink eller plast er bedøvende ligegyldigt.

Der har aldrig været svømmerhuse på B&S motorer.


Hellere skråsikker end usikker.....

http://www.briggsbits.co.uk/acatalog/Quantum.html#quantum

Citér
Briggs and Stratton Quantum (2) Engines

They have a paper type air filter on the side of the engine carburetor within a plastic cover.


There is either a cable controlled choke, or a rubber push primer on the front of the carburetor for cold engine starting


The carburetor is a float type mounted to the side of the engine.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #12 Dato: 13, Maj 2012 - 17:53 »
Tak Tranberg så blev jeg klogere ;D

Og vil undersøge hvorfor, formodentligt er en højereliggende tank arsagen

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #13 Dato: 13, Maj 2012 - 18:00 »

Det var en tankændring fra de maskiner jeg kender hvor tanken ligge lavere end karburatorområdet. I dit link er de placeret bag motoren på samme måde som de var på Asperaen

Så jeg må have fat i nogle helt moderne B&S maskiner og kigge dem efter i sømmene ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Billig plæneklipper
« Svar #14 Dato: 13, Maj 2012 - 19:45 »
Sammenlignet med lossepladsfundets forgængere med membrankarburator, blev brændstofforbruget mere end halveret

Udviklingen er ikke gået baglæns.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk