ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Duco og autolakering i tidens løb
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 51
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Duco og autolakering i tidens løb (Læst 14860 gange)
Kenn
Debattør
Indlæg: 16
Duco og autolakering i tidens løb
«
Dato:
22, Oktober 2009 - 21:00 »
Jeg er i annoncer fra 1950’erne stødt på udtrykket ”Duco Lakereri” (evt. sammentrukket ”Ducolakereri” m.m.) og forstår, at der rundt om i de danske byer har været mange (og fortsat er nogle få) autolakerervirksomheder med denne betegnelse. Og at Duco (registreret varemærke) er en sammentrækning for den amerikanske koncern Du Pont de Nemours & Company, der i 1920’erne opfandt en celluloselak til biler, men at produktionen af denne vistnok ophørte i slutningen af 1960’erne. Måske fordi Duco var for farlig, rent arbejdsmiljømæssig, men måske også fordi den vandbaserede lak vandt frem og havde den fordel, at de sprøjtelakerede biler (modsat behandling med Duco) ikke skulle efterpoleres for at blive blank. Holder dette stik?
Det afføder jo også spørgsmålet om ”autolakering” før Duco’s tid?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #1 Dato:
23, Oktober 2009 - 00:11 »
Ak ja, Ducolak hører til mine barndomsminder.
Jeg er bestemt ikke lakekspert, men kan bidrage med lidt om tiden før det store fremskridt, som Ducolak var.
Man brugte dengang en oliebaseret lak, der havde l-a-n-g tørretid. Den kunne man nedsætte ved at køre det færdiglakerede karosseri gennem en varm ovn. Såvidt jeg ved brugte man enten temperaturen 80° eller 120°.
Men det var en proces, der forsinkede produktionen meget, så den hurtigtørrende lak var et stort fremskridt.
Derudover læste jeg engang en anekdote i Det Bedste, som mine morforældre holdt. Den gik ud på, at en kemiker hos DuPont havde udviklet en god lak, som imidlertid var for langsomttørende. Men en dag fik han på et cafeteria serveret på en træbakke, der var lakeret med en hård og blank lak. Han spurgte til bakken og blev henvist til fabrikanten, der dengang selvfølgelig var lokal (!)
Kemikeren udbad sig en prøve af lakken, men da han bad om et kg, blev fabrikanten chokeret, for så stor en portion havde han aldrig blandet før, da lakken var enormt hurtigtørrende og for eksempel uegnet til sprøjtelakering, da den ville størkne i luften.
Utroligt nok viste det sig, at en blanding af den langsomttørrende og den hurtigtørrende lak netop var egnet til autolakering og blev lanceret som Ducolak.
Historien lyder så utrolig, at jeg ville tro den var løgn, hvis ikke kilden var så pålidelig ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kenn
Debattør
Indlæg: 16
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #2 Dato:
23, Oktober 2009 - 16:18 »
Tak for svaret, Jødal, og for den lille historie. At du kalder ducolak for et barndomsminde, tyder vel på, at det ret sent, at den kommer til Danmark
- hvornår mon? Og er det rigtigt, at det var noget giftigt stads, der nu er forbudt?
Mvh Kenn
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #3 Dato:
23, Oktober 2009 - 18:08 »
Nej Duco var en almindelig nitrocelluloselak og dens søster Dulux en alkydemalje.
http://utahrails.net/up/dupont-paint.php
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #4 Dato:
23, Oktober 2009 - 21:36 »
Nitocellulose bruges stadig i lakker, især til træmøbler.
Til biler havde det den ulempe at det kun holder sig blankt ved evig polering, hvor man slider mikroskopisk på den nedbrudte overflade hver gang.
Den gode egenskab var at man kunne lave reparationer med usynlige overgange, så det ikke var nødvendigt at lakere hele tage eller bagskærme på grund af en lille skade.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #5 Dato:
23, Oktober 2009 - 21:43 »
... og jeg kan tilføje, at jeg netop har fået lakeret dele af min bil, som fik en hærværksskade, da jeg havde vovet mig ind i storbyen Aalborg.
Den lugtede ved tilbageleveringen udpræget af "fortynder".
Jeg har ikke gjort forsøg på at identificere laktypen, men den er ganske bestemt ikke vandbaseret!
Derimod er det sikkert rigtigt, at de flotte reklameudsmykninger, man nu om dage ser på en del biler, er lavet med en vandbaseret lak.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kobbernagel
Senior
Indlæg: 191
Sv: Duco og autolakering i tidens løb
«
Svar #6 Dato:
24, Oktober 2009 - 10:34 »
Jeg tror nu at det er meget sjældent at "reklameudsmykninger" på biler er lakerede. De laves med selvklæbende folie som klistres på bilerne.
Jakob
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Duco og autolakering i tidens løb
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
De trak sig fra Copenhagen Pride - nu er Mærsk hovedsponsor for Aarhus Pride
Valgplakater revet ned i indre København
Fem meldes dræbt i russisk luftangreb i Kharkiv
Brand i etageejendom i Randers er under kontrol
Vicepremierminister: Den værste frygt for Ficos helbred er ovre
Knuthenborg Safaripark fordobler deres bestand af løver
Hærværk står i vejen for offentlige handicaptoiletter i Næstved
Royal Run afspærrer dele af København og Frederiksberg hele mandagen
Kong Frederik tager kongeskibet til Royal Run i Fredericia - det kongelige program er klar
20 personer meldes dræbt i israelsk luftangreb
Bjørne har angrebet flere mennesker i Japan - skovområder er afspærret
Fransk politi iværksætter 'stor operation' i Ny Kaledonien
Efterforsker voldsom brand i Nordjylland: Ingen kontakt til beboerne
Beredskab med advarsel til borgerne: Pas på, det er tørt
Vulkan i Indonesien er gået i udbrud
Overlevende turister fra skyderi i Afghanistan er i stabil tilstand
Politiet har anholdt flugtbilist efter vidners hjælp
Russisk angreb på Kharkiv efterforskes som krigsforbrydelse
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Gazastriben
Nyt fra ing.dk
Er det mest energieffektivt at koge vand i elkedel eller på komfuret?
Parlamentarikere om udbredt dansk iltsvind: EU bør gribe meget hårdere ind
Disse kæmpetanke skal lagre dansk CO2, inden den pumpes flere kilometer under havbunden
1984: Strandlegetøj er blevet en olympisk disciplin
Tæl de forskellige knus
Niels Bohr som tegneseriehelt
Et instrumentkomfur til læger, styrmænd og preppere
Værd at vide: Tunneleffektens tidsmysterium
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling – tilmeld dig nyhedsbrevet Big Green
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning
Batterier i mobiler, elcykler og løbehjul brænder som aldrig før
Rapport slår fast: Containerskib mistede fremdrift efter strømsvigt
Topdanmark vil behandle skadesanmeldelser med AI: »Et enormt potentiale«
Derfor satser Normal på low code: Får personalet tættere på kunderne
Nye forsinkelser rammer signalprogrammet: Tre år mere med aflysninger
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen