* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 304
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 290
I alt: 290

Forfatter Emne: Digitalt SLR-kamera  (Læst 38066 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Digitalt SLR-kamera
« Dato: 31, Januar 2012 - 20:20 »
Som nævnt i en anden tråd har jeg opgivet mit gamle spejlreflekskamera - men er ikke holdt op med at savne det.
Så jeg overvejer at anskaffe et digitalt ditto (sådan kalder man jo de gode kameraer med mange muligheder, selv om jeg ikke rigtigt kan se, hvad nytte spejlet skulle gøre i et digitalkamera!).

Så mit spørgsmål er ganske simpelt:
Kender nogen i forummet til markedet?
Gode råd, anbefalinger, faldgruber - alt er velkomment, da jeg er novice på området. Det er et absolut krav, at kameraet skal kunne anvendes med en løs flash - men det er vist en selvfølge i det segment.
Det samme gælder formentlig de øvrige forventninger, som går på en kvalitet, der minder om, hvad jeg har/havde i mit gode gamle Pentax MX-5.
Jo, så vil jeg gerne specifikt spørge til høj lysfølsomhed - det har jeg i mit nuværende Olympus, og det er enormt dejligt at kunne tage billeder i næsten mørke og få noget ud af dem.
Derimod er mit nuværende kamera ret sløvt til at tage billedet efter trykket på udløseren, og det vil jeg også gerne have forbedret.
Men man kan måske ikke få alt?
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #1 Dato: 31, Januar 2012 - 20:59 »
Jeg har selv skiftet til et digitalt spejlrefleks og er meget glad for det, men skulle jeg vælge nu ville jeg måske gå efter dette:
NEX-C3 fra Sony fordi det har spejlrefleks-kameraets gode optik og billed chip men som kompakt-kameraerne bruger en stor skærm på bagsiden i stedet for søger.

Her er kameraet omtalt omtalt og anmeldt i "So ein ding" http://www.dr.dk/dr2/soeinding/?p=2485 som også giver en generel indføring omkring pixels, chip og optik.
Ha en god dag

Mikael Boldt

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #2 Dato: 31, Januar 2012 - 22:54 »
På denne hjemmesider er der til mange timers læsning: www.dpreview.com

Det forslåede kamera er beskrevet her: http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3/

Jeg så tilfældigvis dataene for Sony NEX-5N, bemærk ISO 100 - 25600. Mit lidt ældre Fujifilm lommekamera tager rimelige billeder op til ISO 1600. Så ISO 25600 er bestemt på ønskesedlen, jeg har dog ikke set prisen på NEX-5N kameraet.

Her er beskrivelsen: http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n/

Håber det er rigtig at markere linkene som Hyperlink, jeg skriver ikke så tit herinde (men læser med hver eneste dag).
//Jørgen.
« Senest Redigeret: 01, Februar 2012 - 10:32 af j_skib »

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #3 Dato: 01, Februar 2012 - 06:20 »
mht til priser, så er www.edbpriser.dk din ven.

priser på Sony NEX er ikke som angivet i tv-programmet men lavere f.eks.
NEX C3D  kr.3617,-
Ha en god dag

Mikael Boldt

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #4 Dato: 01, Februar 2012 - 17:28 »
"...jeg ikke rigtigt kan se, hvad nytte spejlet skulle gøre i et digitalkamera!"
Altså - hvis du har haft til spejlrefleks kamera, må du da vide at du med et sådant ser direkte ud gennem linsen - og ikke gennem en søger eller et digitalt billede på bagsiden.
Det syntes jeg er guld værd. Men fotografer er lige så forskellige som mennesker og nogle elsker den digitale visning via skærm på bagsiden ;-)
Jeg har et, efterhånden ældre ( 4 år ), Canon D450.
Det er fantastisk og dets afløsere kan også "live view", altså bruge skærmen som søger +
optage film sekvenser i HD. Værd at kikke på :-)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #5 Dato: 01, Februar 2012 - 22:18 »
Jeg er også ude for at kigge efter et nyt kamera og har idag haft alt hvad der kan fåes i Danmark i hænderne idag.

Alle søgerne i de digitale spejlreflexer fra Nikon og Canon  var alle  overordentlige store skuffelser fra de billigste til de dyreste, for at sige det mildt og jeg gik hjem og fandt mit tussegamle OM1 frem og kiggede i det.....det er en søger som man kan forstå.

De kan sikkert lave gode billeder og de er alle lettere end den gamle Olympus men alle var Ladaer ved siden af fornemmelsen af at køre Rolls Royce med Olympussen når man skulle indstille linserne....plastic fantastic hvis jeg skal være venlig. :'(

Her må de nye systemkameraer uden spejle siges at at være langt bedre i deres linsebevægelser selv om de også er af plastic og de er langt nemmere at søge med og der ingen tvivl om at Sonys Nex 3 er et let kamera med en stor chip der laver utroligt gode billeder og som er nemt at håndtere.
 
og det er i den sektor jeg prøver at vælge og det er svært



http://www.dpreview.com/

Har de en god ovesigt over de spejlløse system kamerarer her

http://www.dpreview.com/articles/8986630048/mirrorless-roundup-2011

Og man kan lave sammeligninger hvis man ønske det

men som tidligere nævnt
 så er edb priser  ens ven  ;D

http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qt=All&nf=specifictaxonomy%3a%5e%22Foto+%26+video%7c20%2fDigitalkamera%7c6%22%24&sp=all


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #6 Dato: 01, Februar 2012 - 23:40 »
"...jeg ikke rigtigt kan se, hvad nytte spejlet skulle gøre i et digitalkamera!"
Altså - hvis du har haft til spejlrefleks kamera, må du da vide at du med et sådant ser direkte ud gennem linsen - og ikke gennem en søger eller et digitalt billede på bagsiden.
Det syntes jeg er guld værd. Men fotografer er lige så forskellige som mennesker og nogle elsker den digitale visning via skærm på bagsiden ;-)

Jeg har haft (har for så vidt stadig, da jeg ikke nænner at kassere selv det ældste) to ægte SLR-kameraer, hvor man ser gennem linsen - undtagen i omkring et sekund under eksponeringen, da spejlet er klappet op. Mit Minolta SRT-101 holdt i 30 år, og efterfølgeren Pentax MX-5 var min trofaste følgesvend i lidt over 10 år.
Så ideen med klapspejlet forstår jeg fuldt ud, og jeg har virkelig nydt, at søgerbilledet er det samme som ender på filmen - uden parallakse.

Men mit nuværende Olympus SP-510UZ har også søgeren bag linsen!
Jeg kan vælge mellem at se motivet på en skærm bag på kameraet, eller jeg benytte søgeren, der sættes til øjet som i de gamle kameraer. Uanset hvad, dannes søgerbilledet dog i billedchippen i kamerahuset - men det giver jo samme garanti for et parallaksefrit billede som spejlet.

PJB, skal jeg forstå din indvending sådan, at der fortsat produceres kameraer med en optisk søger baseret på et spejl, selv om det er en digital billedchip, der sidder bag spejlet?
Det er i givet fald ikke noget jeg vil gå efter, da jeg opfatter det som en helt overflødig mekanisk komplikation! Jeg har opfattet "digital spejlrefleks" som et alias for de egenskaber (fx udskiftelig optik), som de gamle SLR-kameraer udmærkede sig ved.

Jeg takker for de øvrige tips, som ser spændende ud.

P.S. Jeg har forresten taget ret mange gode billeder med mit nuværende kamera holdt i strakt arm - for eksempel, når jeg stod i en folkemængde - og der haft stor glæde af søgerbilledet bag på kamerahuset. Mine tilsvarende eksperimenter med de gamle kameraer gav langt mere tilfældige resultater.
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #7 Dato: 02, Februar 2012 - 11:13 »
Citér
PJB, skal jeg forstå din indvending sådan, at der fortsat produceres kameraer med en optisk søger baseret på et spejl, selv om det er en digital billedchip, der sidder bag spejlet?

Ja , det er lige det jeg mener og det er en unik måde at fange sit motiv på.
Men som sagt: smag & behag .. :-)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #8 Dato: 02, Februar 2012 - 12:01 »
det er en unik måde at fange sit motiv på.
Men som sagt: smag & behag .. :-)

Unik, ja - men ikke den mest præcise mht. billedudsnit. Spejlets vinkel kan jo være en smule forkert, hvorimod den digitale søger gengiver pixel for pixel, hvad der kommer ind på chippen - enten på en stor bagskærm eller en lille skærm foran et øjeglas.
Men jeg vil medgive, at den gammeldags søger nok har en bedre optisk kvalitet end den digitale.
Og nu fik jeg så en teknisk afklaring.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #9 Dato: 02, Februar 2012 - 16:28 »
"Digitalt etøjet systemkamera" er et mere korrekt navn end "digitalt etøjet spejlreflekskamera". "Systemet" er at objektiverne kan udskiftes!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #10 Dato: 04, Februar 2012 - 10:10 »
Diis apparater kaldes nu spejlløse systemkameraer ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #11 Dato: 04, Februar 2012 - 14:47 »
Diis apparater kaldes nu spejlløse systemkameraer ;D

Så er det sådan et jeg går efter. Tak for info.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #12 Dato: 04, Februar 2012 - 16:56 »
Diis apparater kaldes nu spejlløse systemkameraer ;D

Så er det sådan et jeg går efter. Tak for info.

Gerne med eksempler! Selv om jeg som "engineer" altid har beundret spejlmekanismen på de ældre SLR, så kan jeg gerne undvære den vedligeholdelsesknast på et godt systemkamera, hvor der findes mange forskellige objektiver, hvis funktioner er 100 % koblet til kamerahuset!

I afventen på det, kører jeg lystigt videre med mit lommekamera, et Canon Powershot A495, som Netto solgte ud for halvandet år siden for 400 kr.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #13 Dato: 04, Februar 2012 - 23:03 »
Det er et udmærket kamera John, hvis man ikke ryster på hånden. Jeg har et, men selv om det har 10 MP så matcher det ikke min samling af 8MP kameraer  på andet end lommevenlighed. 590 IS fra Canon, 800 S fra Samsung eller DSC 130 fra Sony der alle har billedstabilisering, samtidigt med at de ikke er så batterikrævende. Og netop 495 manglerne har givet mig lyst til at anskaffe mig et nyt kamera, da dets manglende evner ødelage den del billeder for mig ved min datters bryllup. Men ryste på hånden gjorde alle der lånte kameraet for at tage billeder ved den lejlighed. >:(


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digitalt SLR-kamera
« Svar #14 Dato: 05, Februar 2012 - 13:33 »
Jeg kunne godt falde for en af de Sonymodeller, der blev nævnt tidligt i tråden - som de eneste konkrete eksempler indtil nu, flere ses gerne!
Jeg så faktisk den "So ein Ding", Mikael Boldt henviser til, og jeg blev også behørigt imponeret.

Men da vi nu er i gang med at anprise også kameraer af lavere standard, vil jeg da gerne fremhæve mit nuværende Olympus SP-510 UZ, købt for 2,5 kkr i 2008 og med 8,1 Mpixels
Det er lidt for stort til at kunne kaldes et lommekamera - men går dog nok i en frakkelomme. Og den dejligt store (glas!)linse giver til gengæld den høje lysfølsomhed, jeg er så glad for - og objektivet tegner skarpt. Desuden er batterierne 4 stk. AA - hvad der er en uvurderlig fordel.
Jeg købte oprindeligt genopladelige batterier til det, men blev træt af, at de altid var døde, når jeg skulle bruge dem efter en pause. Så jeg satte akut et sæt Duracell i ved en given lejlighed. Nogle måneder og 800 billeder senere (heraf mange med blitz) sad de der endnu, så jeg er gået over til bare at have et ekstra sæt AA med i lommen (jeg sværger nu til Tero).
Kameraet har som tidligere nævnt to søgermuligheder og desuden antirystefunktion. Så det er godt til næsten alt, blot ikke fotos af personer med blitz - da det kun kan bruge den påmonterede.
Den præcise model er sikkert forlængst udgået, men mon ikke Olympus laver noget tilsvarende med et andet serienummer? Absolut anbefalelsesværdigt for mellemklassekøbere.

Men som skrevet øverst: Jeg vil stadig meget gerne have tips om erfaringer med digitale systemkameraer.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk