* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 251
I alt: 251

Forfatter Emne: Maskine til at optage AV-signal!  (Læst 7587 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Maskine til at optage AV-signal!
« Dato: 10, Maj 2010 - 13:17 »
Kære venner!

Jeg har brug for at kunne optage et AV-signal fra sådan et af de her små mini-overvågningskameraer.

Indtil for nylig har jeg brugt en ombygget videomaskine, men den har taget billetten.

Det skal kunne styres uden fjernbetjening (= Mit hjemmebyggeri kan sætte spænding på en ud af et antal ledere for at få den til at optage/afspille/starte/stoppe)

For at få videomaskinen til at kunne styres fra mit hjemmebyg, har jeg selv sat ledninger til knapperne inde bag i fronten. Fungerede fint!

Jeg skal kunne det tilsvarende på denne "optage-enhed"! At fedte noget sammen med den infrarøde fjernbetjening vil jeg ikke, jeg stoler simpelthen ikke nok på at det vil virke når det skal.

Jeg har overvejet en harddiskoptager. Det giver imidlertid to problemer:
-De er for dyre!
-De har ikke betjening på selve maskinen (kun fjernbetjening).

Nu har jeg ledt nettet tyndt uden at kunne finde noget fornuftigt. Og jeg har filosoferet mig frem til, at det jo ikke behøver være en harddiskoptager! En camcorder med AV-in, som optager på memorycards kunne være fint!

Kort sagt: Hvad som helst der kan optage og afspille AV, kan betjenes på selve apparatet, og optager på USB-stick, harddisk eller SD-kort.
Og som kan købes for under en tusse!

Nogen forslag? (alle er velkomne)

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Maskine til at optage AV-signal!
« Svar #1 Dato: 10, Maj 2010 - 22:28 »
To forslag:

1: Find en anden VHS-spiller på ebay eller lignende.

2: Hvis du har en gammel PC stående du ikke bruger længere, så invester i et videograbberkort (internt eller USB) og gem på harddisken. Et tastetryk på tastaturet er vel også OK, eller?

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Maskine til at optage AV-signal!
« Svar #2 Dato: 11, Maj 2010 - 00:00 »
Lidt i forlængelse af Bent Andersens forslag:
Du kan sikkert finde en VHS-afspiller i en genbrugsbutik, og prisen må forventes at være tocifret i kroner.
Jeg har set mange, selv sene, modeller med en stribe betjeningsknapper på frontpanelet, evt. skjult bag et dæksel, så de også kunne betjenes der, når fjernbetjeningen af en elelr anden grund var defekt. Og som jeg forstår dit ønske, vil enhver maskine med et sådant panel kunne ombygges som du ønsker det.
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Maskine til at optage AV-signal!
« Svar #3 Dato: 11, Maj 2010 - 07:48 »
Tak for forslagene indtil videre.

Jeg har selv overvejet en brugt (ja, også en ny) videoafspiller, men sagen er at den jeg havde var købt for et par år siden, næsten altid har været på stand-by og sammenlagt optaget/vist film i mindre end tyve timer! Og så pludselig stod den af! Ikke noget mekanisk, men elektronisk.
Det, og så det at videobånd har begrænset levetid, er den direkte årsag til at jeg hellere vil have alt muligt andet end netop en videomaskine! Heller ikke noget med DVD-brænding, det har jeg ekstremt dårlige erfaringer med.

En PC med et grabberkort! Ja, ideen er jo ikke så dum endda, men så vil jeg nok falde for fristelsen til at lade den optage "altid", og så slette de ældste filer når der var pladsmangel! På den måde kunne man have fuld historik over det som kameraet ser. Ankepunktet her er så, at harddisken også vil køre konstant, og det holder den vel ikke til i al evighed. Hvor lang en levetid har en standard harddisk i en bærbar PC hvis den kører 24/7/365?
Alternativet kunne være et memorycard eller USB-stick, men jeg mener sådan en fyr også har en grænse for hvor meget man kan læse og skrive på den(?)

Venlig hilsen
Mads Aggerholm
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Maskine til at optage AV-signal!
« Svar #4 Dato: 11, Maj 2010 - 16:46 »
Mht. til Grabberkortet:
Det er ekstemt vigtigt at du køber et kort med hardware enkodning, ellers kører din PC på fuldt drøn hele tiden for at lave MPEG-kompression.
Hvis det kun er et overvågningskamere kan du vel sætte bitraten ned til 1...2 Mb/s, så vil du næsten ikke kunne ane harddisklampen mens du optager. DVD-kvalitet er normalt 5...6 Mb/s.

MvH,

Bent.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk