* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 287
I alt: 287

Forfatter Emne: bioethanol  (Læst 32764 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
bioethanol
« Dato: 12, August 2008 - 12:43 »
Nej, dette handler IKKE om biler eller miljø.

Det handler om, at min kone for et års tid siden købte en af disse pejse man hænger på væggen, hvor man afbrænder bioethanol i en lille beholder for at få noget der minder om en rigtig pejs.
Disse produkter blev især solgt på Nettet, men dog også i seriøse pejseforretninger. Nu ser man dem næsten ikke mere, hvorfor?

Jeg har min på en murstensvæg i udestuen og bruger den udelukkende til hygge.
Jeg er klar over, at der har været advarsler om brandfare ved forkert anvendelse, men det er ikke mit emne.

Jeg købte i starten en liter ethanol i Bauhaus for 90Kr - nu kan jeg ikke finde det nogen steder. Jeg har fået den mistanke, at det i virkeligheden burde være afgiftsbelagt og det derfor ikke er helt efter loven. Har jeg ret?

Alm. husholdningssprit er også bioethanol dog med tilsætningsstoffer som vistnok kun er tilsat for at skunne sælge det billigt, har jeg ret?

Men nu til det egentlige: kan jeg ikke lige så godt afbrænde husholdningssprit i min kones pejs?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: bioethanol
« Svar #1 Dato: 12, August 2008 - 13:43 »
Jo.

90 kr for 1 l er bondfangeri.

Det er der så meget, som hedder noget med bio, der er.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: bioethanol
« Svar #2 Dato: 12, August 2008 - 17:51 »
Alm. husholdningssprit er også bioethanol dog med tilsætningsstoffer som vistnok kun er tilsat for at skunne sælge det billigt, har jeg ret?

Men nu til det egentlige: kan jeg ikke lige så godt afbrænde husholdningssprit i min kones pejs?

Ja, tilsætningsstofferne i husholdningssprit har to formål:
1. At få spritten til at smage hæsligt (sprittere omgår dette ved at iblande æblemost - æblesmagen døver den grimme smag)
2. At give fysisk ubehag, mavepine osv., men ikke alvorlig forgiftning (sprittere betragter dette som et mindre onde end at undvære sprit ...)
Begge virkninger er naturligvis alene ønskede for at SKAT skal få fortjenesten på den afgiftsbelagte alkohol.

Og så til dit spørgsmål: Ingen af tilsætningstofferne har problematiske virkninger ved forbrænding. De er organiske og udbrænder fuldstændigt. Og de udgør kun ca. 3% af blandingen.
Så jeg er - uden nogensinde at have set en pejs af nævnte type - helt overbevist om, at du roligt kan bruge husholdningssprit.
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: bioethanol
« Svar #3 Dato: 12, August 2008 - 18:12 »
Kun efter hukommelsen;

Den slags spritter er FORBUDT OG LIVSFARLIGT, da der ikke er noget aftræk. I vores tætte hjem er det næsten det samme som at stikke slange med udstødningsgas fra en bil i huset. !!!!

PAS PÅ....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Marek.

Godt nok BIO, MEN DET ER DØDEN..!!!!!!!!!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: bioethanol
« Svar #4 Dato: 12, August 2008 - 18:26 »
Enhver forbrænding indendøre kræver aftræk (eller ventilation) samt tilførsel af friskluft til forbrændingen. Ellers kan det ende med død af CO forgiftning eller O2 mangel.
Forbrændingen er aldrig helt ideel og fuldstændig. Derfor dannes der uanset rigelig luft større eller minde mængder sundhedsskadelige gasser.
Det gælder også stearinlys (som sjældent er af stearin), tobak, røgelsespinde og alt andet brændsel.

Der er ingen grund til at udsætte sig for den slags, bare fordi kvinder synes , det er så dejligt.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: bioethanol
« Svar #5 Dato: 12, August 2008 - 18:41 »
I princippet har både Marek og harbst jo ret - men hvis pejsens forbrænding kun svarer til 5-6 stearinlys, er risikoen nu begrænset!
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: bioethanol
« Svar #6 Dato: 12, August 2008 - 21:32 »
tak for svarene - så fik jeg alligevel de advarsler som jeg ikke behøvede!
Min pejs sidder i udestuen som er af drivhus-typen med åbent vindue, så jeg er ikke bange.

Her er et link til den slags ethanol som tilsyneladende nu kun sælges på postordre - skummelt. Jeg forstår stadig ikke om den indeholder tilsætningsstofferne som alm. sprit. Hvis ikke rangerer det vel på linie med Whiskey? (prisen jeg gav passede såmænd meget godt, men jeg tvivler på, at toldvæsenet fik sin andel).

http://dk.metropolpejse.dk/data/products/image.aspx?id=199

Under alle omstændigheder prøver jeg alm. sprit næste gang.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: bioethanol
« Svar #7 Dato: 12, August 2008 - 22:10 »
Jeg kan se, at du linker til et firma i Roskilde, som opgiver priser i danske kroner og nævner moms - så jeg tror ikke du behøver at bekymre dig for, om SKAT bliver snydt. Men spritten er sikkert denatureret med et andet middel end almindelig kogesprit.
Prisen på 24 kr. + moms for 1 liter sprit udvundet af canadiske fyrrenåle er uden tvivl hvad firmaet kan få sig til at forlange af godtroende købere.

Jeg har også set på FAQ-listen, og her opgives at 1 liter sprit brænder i 3 timer. Ud fra den oplysning har jeg beregnet, at pejsen i samme tidsrum vil forbruge 12% af ilten i et lille rum på 50 m3 (fx 20 m2 og 2,5 m lofthøjde), hvis rummet er helt uden udluftning.
Som selvmordsmetode vil dette være uhyggeligt langsomt ...
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: bioethanol
« Svar #8 Dato: 13, August 2008 - 00:07 »

90 kr for 1 l er bondfangeri

Det er der så meget, som hedder noget med bio, der er.

Enig.
Det samme med "øko", det er nærmest blevet en religion der kan retfærdigøre hvad som helst.

Afsporer jeg tråden ?  <undskyld>

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk