* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 244
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 48
I alt: 48

Forfatter Emne: Bøger i Google  (Læst 6879 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Bøger i Google
« Dato: 03, November 2013 - 14:08 »
Fornylig eftersøgte jeg en ældre bog - med henblik på om den kunne skaffes, eller alternativt om teksten skulle ligge på nettet.
Mine hits hos Google omfattede op til flere scans af bogens forside og bibliografiske oplysninger - hvoraf jeg bl.a. kunne udlede, at bogen ikke er gammel nok til at teksten er frigivet.
Men der var heller ikke links til en e-bogsudgave eller i det hele taget links til nogen udgave eller boghandel.

Min videre søgning går gennem bibliotekerne (bibliotek.dk, statsbiblioteket, det kongelige bibliotek). Den skal I ikke involveres i.
Men min nysgerrighed er vakt: hvad er egentlig meningen med disse Google-scans af forsider, som jeg er stødt på før?
Jeg har hørt om Googles store ambitioner om at indscanne Verdenslitteraturen. Men dels er denne bog absolut ikke verdenslitteratur, har bare min nørdede interesse, dels er et forsidescan under alle omstændigheder slet ikke nok.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Bøger i Google
« Svar #1 Dato: 03, November 2013 - 16:24 »
Hmm, er det ikke meningen at man skal blive interesseret og så købe den?
Jeg støder af og til på noget tilsvarende fra den tekniske verden, dog med adskillige sider scannet - men altså ikke allesammen.

Lidt ved siden af dit "problem": Jeg læser også nørdede bøger fra historien som aldrig kommer til Danmark, og dem finder jeg som regel på Amazon i England. Man kan ofte vælge at købe brugt - jeg er netop lige nu ved at læse en som jeg købte brugt for ca kr. 50 og det synes jeg er meget tilfredsstillende.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Bøger i Google
« Svar #2 Dato: 03, November 2013 - 16:56 »
Lidt små-kommentarer til ovenstående:
Læste engang en artikel om at scanningsprojekt hvor ambitionen var at scanne alt trykt materiale  - bøger, aviser og magasiner. at sende en kopi af alt til en havn i USA, hvor det herefter skulle scannes og lagres.
Måske var det historien om Google books?

Læs historien om Google books her: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Books

Du kender måske CAPCHA verificering?

Da denne verificering blev introduceret med 2 ord var det første ord genereret kode, medens andet ord var scanning af tekst som computeren på et af de store amerikanske universiteter ikke kunne decifrere, men som det menneskelige øje åbenbart kan.
Ved at bruge CAPCHA hjælper man faktisk med at digitaliserings-processen.
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk