* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 318
I alt: 318

Forfatter Emne: DAB-antenne  (Læst 37369 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #15 Dato: 20, November 2011 - 17:17 »
Jeg har ikke DAB radio, men mener at det er de gamle TV VHF frekvenser der anvendes og med dem skulle man kunne "se" senderantennen og det er vel det fænomen der gør sig gældende her hvis man ikke kan det.

Fordelen med DAB skulle være at hele landet kan anvende den samme frekvens hvor hvor lokale nabo FM sendere skulle oprerere på hver sin frekvens
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #16 Dato: 21, November 2011 - 10:47 »
Du har helt ret i det første, og det andet er også rigtigt - men ikke en tilstrækkelig grund til at opbygge et helt nyt sendenet! Problemet med skift mellem forskellige sendere er jo forlængst løst med RDS, som findes i enhver moderne bilradio.

Derimod er der anført en række mere væsentlige grunde i det citerede fra Christian Kjeldsens præsentation.
En detalje, som jeg nyder, er displayet, som hele tiden fortæller mig hvad det egentlig er jeg lytter til, og somme tider, hvad der ligestraks kommer.
Det er der både på min halvgamle transportable DAB-radio (som jeg ikke kan bruge i min stue pga antenneproblemerne, men som virker meget fint i mit somemrhus og i andre af hjemmets rum) og flottere på min nye tuner.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #17 Dato: 21, November 2011 - 21:58 »
Nu må digital transmissioner jo nærmest minde om god gammedags telegrafi med morsetegn........bare lidt hurtigere ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #18 Dato: 21, November 2011 - 22:32 »
Ja, en del hurtigere (har selv kunnet morse engang). Faktisk er det en kombination af amplitude og fasemodulation, kaldet QAM.

Nu da emnet DAB synes at fortsætte får jeg lyst at dreje det en anelse. Vi har hørt i årevis at digital lyd har bedre kvalitet and analog, først i CD, så mobiltelefoner, MP3 og nu denne FM erstatning. Jeg har nu altid haft svært ved at se (høre) denne kvalitetsforbedring, specielt ved mobiltelefoner, som efter min mening havde bedre lyd da de var analoge.

Jeg ved at DAB teoretisk har potentialet til en bedre lydgengivelse, men har ladet mig fortælle at de enkelte radiostationer beskærer frekvensområdet samt komprimerer dynamikområdet kraftigt - for at få plads til flere kanaler på samme frekvens. Resultatet behøver altså absolut ikke at være bedre end det analoge, men jeg vil ikke påstå at kunne høre forskellen.

Hvad siger I om lydkvaliteten i relation til vores gamle FM radio?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #19 Dato: 22, November 2011 - 01:42 »
Jeg ved at DAB teoretisk har potentialet til en bedre lydgengivelse, men har ladet mig fortælle at de enkelte radiostationer beskærer frekvensområdet samt komprimerer dynamikområdet kraftigt - for at få plads til flere kanaler på samme frekvens. Resultatet behøver altså absolut ikke at være bedre end det analoge, men jeg vil ikke påstå at kunne høre forskellen.

Ja, det er fint at diskutere DAB bredere, nu da antennespørgsmålet vist er fuldt oplyst.
Min DAB-lytning er udelukkende på P1 - altså en ren talekanal. Så de fine nuancer i den høje diskant mærker jeg ikke noget til. Men min oplevelse af signal/støjforholdet på DAB er særdeles positiv. Efter at jeg har fået den gode antenne op og sat tuneren til stuens stereoanlæg, er jeg tilbøjelig til at kalde støjniveauet for under 0 dB - end ikke det svageste sus kan jeg høre.

Som ved al digital gengivelse er samplingraten helt afgørende, og den kan ganske rigtigt være forskellig.
Jeg har fundet en engelsk hjemmeside, der diskuterer problemet HER
Bitraten svinger mellem 64 kbps og 192 kbps på forskellige stationer. Så vidt jeg ved ligger P1 på 92 kbps.
Det er muligt at gå op på 256 kbps, og feinscmeckere vil kunne høre forkel på musikgengivelsen - hævdes det.

Forøvrigt er der i hele Europa debatter om, hvornår FM-nettet skal slukkes. Tidligst ude er Frankrig, som har meldt datoen 1. september 2013. Spændende om de kan overholde det!

P.S. Et helt andet aspekt: Det sker, at min kone og jeg hører samme program i hver sit lokale og på hver sin radio - hvoraf den ene er DAB, den anden FM. Og vi har da bemærket, at DAB-signalet er betydeligt bagefter FM - flere sekunder, så man kan risikere at høre en hel sætning to gange, hvis man går fra DAB-lokalet til FM-rummet!
Jeg ved ikke om forsinkelsen opstår på sender- eller modtagersiden - eller er delt ligeligt.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #20 Dato: 22, November 2011 - 08:06 »
Nu vi skriver om digitale signaler og kvalitet af lyd, så glæd jer til at HD-voice bliver standard i mobiltelefoner!

http://www.mobilsiden.dk/tips/hvad-er-hd-voice-og-hvordan-virker-det,lid.17210/


vh.
Claus

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #21 Dato: 22, November 2011 - 16:25 »
Nu kommer 10000 kroners spørgsmålet.  Hvad bruger du en DAB radio til når alle progammerne herunder P1 kan høres på en PC.

Jeg har trådløs netforbindelse der gør at jeg kunne slå mig ned hvor jeg ville og høre P1 samtidigt med at jeg kunne sidde og kommunikere med Jer.

Helt uden antenne.....Whauuuu.....som Søren Østergårds spåkone gør det  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #22 Dato: 22, November 2011 - 17:49 »
Jeg har trådløs netforbindelse der gør at jeg kunne slå mig ned hvor jeg ville og høre P1 samtidigt med at jeg kunne sidde og kommunikere med Jer.

Jeg har valgt min bærbare PC efter andre kvaliteter. Herunder en stor skærm, som har den bivirkning, at bæstet er lidt klodset og tungt.
Men alligevel er højttalerne slet ikke i nærheden af at give samme lydkvalitet som dem der sidder i mit stereoanlæg.

Det var to grunde til at vedblive at bruge en dedikeret radio - men jeg hører da også radio på computeren ind imellem.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #23 Dato: 22, November 2011 - 19:27 »
Det er så synd for dig, for min hørelse kan sagtens høre musik og tale, uden at jeg bruger mine høreapparater på begge ører. Stereo anlæg giver mig ikke specielle oplevelser som jeg vil give noget som helst for, jeg glæder mig faktisk over besparelsen.

Jeg kan ikke stemme min guitar uden en elektronisk stemmebox,  men jeg sagtens høre når kassen trænger til at stemmes.

Jeg er tilfreds med lyden fra PCen ,men må tilstå at det er mine børn ikke. De synes at den lyder rædselsfuldt. Dem om det, jeg har stor glæde af den musik jeg kan finde.

Hvilket nok skyldes at jeg kan huske hvordan den lød fra dengang jeg havde fuld hørelse ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk