* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 244
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 78
I alt: 78

Forfatter Emne: Genstridigt dørhåndtag  (Læst 13353 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Genstridigt dørhåndtag
« Dato: 24, Maj 2010 - 20:20 »
Jeg skal skifte låsecylindre på vores hoveddør og har derfor brug for at tage håndtaget af. Håndtaget er af metal og sidder fast til den gennemgående firkantede stang med en nitte, som jeg har måttet bore ud. Håndtaget sidder uhjælpeligt fast, jeg har givet det noget rustopløsende, men lige fast sidder det. Jeg kan have kommet til at lave en grat da jeg borede nitten ud. Jeg kan heller ikke komme til at trykke det ud med et lille koben, der er ikke rigtig noget at få fat i. Findes der en form for en aftrækker, man kan bruge, eller er der andre gode råd?
Venlig hilsen
Eigil Winkel

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Genstridigt dørhåndtag
« Svar #1 Dato: 24, Maj 2010 - 20:47 »
Jeg skal skifte låsecylindre på vores hoveddør og har derfor brug for at tage håndtaget af. Håndtaget er af metal og sidder fast til den gennemgående firkantede stang med en nitte, som jeg har måttet bore ud. Håndtaget sidder uhjælpeligt fast, jeg har givet det noget rustopløsende, men lige fast sidder det. Jeg kan have kommet til at lave en grat da jeg borede nitten ud. Jeg kan heller ikke komme til at trykke det ud med et lille koben, der er ikke rigtig noget at få fat i. Findes der en form for en aftrækker, man kan bruge, eller er der andre gode råd?

Hej Eigil!

Der sidder vel et håndtag på hver side af døren? Kan du ikke give dem begge et ordentlig gok mod hinanden.Så er der en chance for at spærrende grater må opgive modstanden. Brug en mukkert og fx bagsiden af en flækkeøkse som modhold, evt. med lidt stof eller pap imellem, hvis du ikke ønsker at håndtagene skal få mærker!

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Genstridigt dørhåndtag
« Svar #2 Dato: 25, Maj 2010 - 07:28 »
Jeg har ikke prøvet bankemetoden endnu, men det lyder som en smart ide. I mellemtiden har jeg fundet ud af, at det måske slet ikke er nødvendigt at tage håndtaget af, se de sidste indlæg her:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/1168/afv/topic
Opdatering: Det var alligevel nødvendigt, at tage håndtaget af. Den yderste cylinder er sikret med en ring, der sidder fast i dækpladen, der igen sidder fast i håndtaget. Men ved hjælp af et koben lykkedes det. Der sad stadig lidt af nitten tilbage, sammen med korrosion var det årsagen til at det sad fast.
« Senest Redigeret: 25, Maj 2010 - 09:10 af eigilw »
Venlig hilsen
Eigil Winkel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk