* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 208
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 10
I alt: 11

Forfatter Emne: Vibrationsdæmpere  (Læst 17075 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Vibrationsdæmpere
« Dato: 23, Marts 2010 - 20:33 »
Nu må jeg altså høre jeres mening om en detalje som irriterer mig hver gang jeg ser den.

De som kører MC kender måske den slags vibrationsdæmpere som man kan montere for enderne af styret. De er som regel lavet i farvet aluminium og der reklameres tit med "CNC bearbejdet".
Jeg har ganske vist aldrig haft sådan en i hånden, men at dømme efter størrelsen kan der ikke være tale om ret megen vægt.

Jeg har selv fyldt styrenderne med rent bly, omkring 0,5 Kg i hver - og jeg har ikke kunnet mærke nogen nævneværdig vibrationsdæmpning.

Er det rent gas?? SKAL det være CNC bearbejdet aluminium for at virke? (ironi)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #1 Dato: 24, Marts 2010 - 09:05 »
Hvis bly skal have nogen virkning som svingningdæmper i et styr skal det være iform af løse blyhagl. Det kan give problem hvis styret er af typen monkeyhanger for det vil kræve en anseelig mængde blyhagl.
Her er det så dine CNC styr endepropper komme ind. For er de rigtigt lavet, så er de en beholder der indeholder alt fra sand op til guldhagl. Bløde tunge metaller er at fortrække. Guldhagl er nok for ørkenens blide dumme sønner.

Den  eneste motordrevne cykel, der har givet mig vibrations døde hænder er den uaffjedrede Velo Solex.....så hvis man har brug for svingningsdæmpere på en motorcykel, skyldes det nok at man anvender den forkert......en muskelbørve der kan køre mach 0.3 er ikke beregnet som transportkøretøj. Den er for hård i affjedringen og beregnet som praleobjekt til bodegaen og lige hjem igen ;D

Omvendt kan man gå hen og betragte en Goldwing og prøve at finde årsagen at 1000kms kørsel ikke trætter.
Først er der vægten 370 kg hvilket indikerer rimelige godstykkelser
så er der sæder
så er kørestilling
så er der en 6 cylindret motor
Så er der kåben
og endeligt er der prisen 500 000kr  ;D


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #2 Dato: 24, Marts 2010 - 19:46 »
Ja, en 6-cylindret motor vil nok vibrere mindre end min 1-cylindret Vespa, men derfor kører jeg alligevel ikke Goldwing.
Mon den her virker?
http://bontrager.com/model/04579

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #3 Dato: 24, Marts 2010 - 22:52 »
En Vespa hvad?

Ciao
APE
125 LX scooter
250 GTV scooter
300 GTS 300 Super
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #4 Dato: 25, Marts 2010 - 08:17 »
Jeg skal hilse og sige at på en suzuki GS500 er det nødvendigt med de svingningsdæmpere for at få en behagelig tur.......

Har prøvet både med og og uden - man kan sagtens mærke forskel.
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #5 Dato: 25, Marts 2010 - 12:09 »
Svingningsdæmpere kan virke forbavsende godt på trods at små fysiske dimensioner. Det drejer sig om at der er dæmpende materiale i dem og at de er afstemt til systemets egensvingningstal.

Se engang på de store højspændingsledninger i terrænnet. Der sidder svingningsdæmpere ret tæt på ophænget ved isolatorerne. De er så små at man skal vide de er der, for at få øje på dem. 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #6 Dato: 25, Marts 2010 - 17:01 »
Igen, hvis man presser en ting for hårdt, er der et sted hvor der er sparet GS 500 kostede 69000, i en 6 gearsudgave
GS 600 kostede 109000 sidste år og den deciliter mere rum kan alene ikke forsvare merprisen på 40000kr
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #7 Dato: 25, Marts 2010 - 21:34 »
En Vespa hvad?

Ciao
APE
125 LX scooter
250 GTV scooter
300 GTS 300 Super

Rally 200

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #8 Dato: 26, Marts 2010 - 10:07 »
Det er jo en gammel svend fra 1980-83 der har fået parkinson ;D

Selv om det er en kraftig totakter, så mindes jeg ikke at vibrationerne var særligt kraftige på min GS 160 i 1970, nærmest tvært om.

Har du prøvet at afbalancere forhjulet? Har du målt dæk og hjulkastet . er der slør i affjedring og styrlejer? Det er en gammel sag og mekanik lever ikke evigt selvom Vespa er kram så er 30år altså 30år.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #9 Dato: 26, Marts 2010 - 18:09 »
1974, og ALT er renoveret og udskiftet ned til mindste skrue, så den er bedre end ny. Men det er stadig én cylinder i et pladejernschassis.

Jeg har iøvrigt også en P177X og to stk. GS150 fra 1961. Vibrationerne er nogenlunde de samme på alle fire.
Jeg er sikkert paranoid og skal bare leve med det!
Jeg kører ca 8000Km hver sommer-sæson, så det er ikke erfaring der mangler.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vibrationsdæmpere
« Svar #10 Dato: 27, Marts 2010 - 11:25 »
Her er et bevis på hukommelsens forgængelighed idet jeg mindedes at Vespa GS var lig en amerikansk flyder vibrasionsmæssigt, ved siden mine motorcykler dengang.(Untagen på brosten). Harley flathead 1948,Nimbus 1952, Honda CB250, MZ 150 og Velo Solex.
Og at Vespa 200 Rally kom frem i slutningen 1978, Og var den sidste store totakter fra Vespa. For der var en vis polemik om 2takt versus 4takt hvor Honda faktisk satte sig på markedet.

Din  1974 kommentar fik mig til at gå på nettet og se efter og du har selvfølgelig ret.

 Tja..Hukommelser er ikke hvad de har været.  ;D

En anden ting der kan have påvirket min hukommelse er, at jeg boede i Sverige og havde et voldsom styrt den sidste dag i året 1975 Ved Barsebäck og har ikke kørt tohjuler siden. :'(

Den hændelse kan jeg sagtens huske, og bruger den som pejlemærke for hvad der var på markedet da jeg holdt med at køre motorcykel og der husker jeg ikke Rally 200 før end sidst i 1970erne, netop med totaktsdiskussionerne.

 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk