ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Lavprofildæk - modefænomen?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
olbmogcyvz@rambler.ru
Statistik
Total antal indlæg: 16002
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 87
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 67
I alt: 67
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Lavprofildæk - modefænomen? (Læst 17557 gange)
HP
Senior
Indlæg: 260
Lavprofildæk - modefænomen?
«
Dato:
12, Juni 2014 - 09:28 »
På mange nyere personbiler ses lavprofildæk kombineret med alu-fælge. Dækkets udvendige diameter ses ofte samtidig forøget - 15" eller 16" er erstattet af f.eks. 17".
Hvor stor betydning har lavprofildæk kombineret med større udvendig diameter for køreegenskaberne - styre- og bremseegenskaber - dæklevetid - kørekomfort?
Er der tale om en reel teknisk forbedring eller er det hele blot et modefænomen?
Hilsen
Logget
p
Kobbernagel
Senior
Indlæg: 191
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #1 Dato:
12, Juni 2014 - 09:50 »
Normalt er det ikke den udvendige diameter der øges, men fælgens diameter der øges, hvorved man er nødt til at montere lavere profil dæk, for at bibeholde den udvendige diameter.
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #2 Dato:
12, Juni 2014 - 12:52 »
Jeg har prøvet at være passager i en bil med meget lave dæk profil, umiddelbart vil jeg sige at det er en ulempe for komforten da affjedringen i disse dæk naturligvis er mindre end ellers.
Umiddelbart vil jeg dog tro at det forbedrer køreregenskaberne da dækket ikke i samme grad kan krænge i sving.
/Tommy
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #3 Dato:
13, Juni 2014 - 17:29 »
Det er ret let at google fordele og ulemper ved lavprofildæk, og det har jeg gjort.
Nedenfor har jeg indsat tre af de links, jeg finder mest overbevisende. Der er mange flere, men en del skriver direkte af efter hinanden (eller efter en tredje ukendt kilde?).
Der er stor enighed - og konklusionen er, at lavprofildæk giver bedre køreegenskaber på tør vej, især ved "rå" kørsel med stor hastighed.
Til gengæld er kørekomforten klart mindre.
Dertil nogle mindre forskelle, som kan læses i linkene.
Den fremstilling giver jo klart basis for, at man også kan vælge at montere lavprofildæk for at signalere, at man er den type bilist, der har brug for dem ... ligesom der er folk, der anskaffer en firhjulstrækker, selv om deres kørselsbehov kun er ture på asfaltvej.
Men læs selv:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/16-056.pdf
http://www.daektryg.dk/daektips/lavprofildaek/
http://www.weindex.info/3/2012/02/fordele-og-ulemper-af-lavprofil-dek.html
Logget
Mvh. Morten Jødal
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #4 Dato:
15, Juni 2014 - 10:50 »
Lavprofildæk er en del af våbenkapløbet mellem de billister der gerne vil frem og de planlæggere, der forsøger at dæmpe hastigheden til skridtgang alle andre steder end motorvejen.
Med lavprofildæk kommer man hurtigere igennem de alt for mange og alt for små rundkørsler som de ellers gennemgående veje ødelægges med, og man kan også holde farten oppe på de snoede veje som forbinder de mange rundkørsler, og derved gør dem endnu mere attraktive genveje, når man alligevel ikke kan holde en højere hastighed på de tidligere hovedfærdselsårer.
Trafikplanlæggerne planlægger så man skulle tro at målet var at lede mere trafik gennem småbyerne. Hvad hjælper en ny motorvej, når tidbesparelsen ædes op af at hastigheden på de tilsluttede veje sættes tilsvarende ned?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #5 Dato:
16, Juni 2014 - 01:42 »
Folk med ekstreme lavprofildæk bruger ofte samtidig bredere dæk end de originale .
Jeg ved at det ikke var det originale spørgsmål vil alligevel nævne at bredere dæk i almindelighed betyder dårligere sikkerhed.
De skrider nemmere på vådt eller løst underlag.
På sne er de direkte farlige.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Lavprofildæk - modefænomen?
Seneste Debatindlæg
STORE og små tal.
af
jj-
[04, April 2025 - 20:09]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[09, Januar 2025 - 20:18]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
Mand fundet hårdt kvæstet i sønderjysk industrikvarter
Fynsk betjent får nej til navneforbud i sag om tjenestemisbrug
EU-landene vil lempe på ulvens beskyttelse
Færre er migreret til EU i årets første tre måneder
Tysk læge tiltalt for at dræbe ti patienter
Fransk justitsminister efter nyt fængselsangreb: Et forsøg på at destabilisere staten
Skaderne efter brand i Frederikssund Rådhus er enorme, siger borgmester
Det Etiske Råd har fået ny formand
Mixedkonkurrence i golf kommer på OL-programmet
Navneskilt på Palæstinas Plads skal ændres efter hærværk
Fødselsdagsportrætter af dronning Margrethe offentliggjort
NSK og australsk politi har anholdt 15-årig svensker
Digitalkameraer og Ralph Lauren hitter hos konfirmander
Danmark sender ubevæbnede soldater til Ukraine
Saunahytte brændt ned ved nordjysk svømmehal
Ejendomsmæglere har haft den næsttravleste start på et år
Ældre mand donerer over en million til genopbygning af Børsen
Mand anholdt og sigtet for at have sat ild til rådhus
Mand stak af fra psykiatrisk afdeling - nu er han anholdt i Tyskland
Paramilitær gruppe har selvudråbt konkurrerende regering i Sudan
Nyt fra ing.dk
Kinesisk skib slæbte anker 330 kilometer: Men ingen beviser for sabotage på kabel
Faglig boksekamp om atomkraft i Danmark bryder løs: Derfor er eksperterne rygende uenige
Nyt datasystem på vej til sundhedsvæsnet: »Kan have kæmpe potentiale for Danmark«
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Spørg Scientariet: Skal smør virkelig stå i køleskabet?
Amerikansk journalist er ikke i tvivl: Tech-milliardærer vil bruge Grønland til deres drøm om at skabe »netværksstaten«
Cyberangreb koster danske universiteter millioner: Alligevel mangler flere afgørende våben
Tropenætter og dødsfald: »Europa er det kontinent, der opvarmes hurtigst«
Læge snagede i tusindvis af patientdata i Sjælland og Hovedstaden: Jyske regioner afviser lignende kan ske
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Kim har tjekket sikkerheden i Temu-skrammel: Massivt snyd med CE-mærkning
Er din virksomhed omfattet af NIS2-loven? Nyt værktøj giver dig svar
Ligesom på film: Storbritannien udvikler værktøj til at forudsige mord
Spørg Fagfolket: Hvorfor skummer minimælk bedre end sødmælk?
Lyssignaler i Jylland mister radarstyring: Fører til »fuldstændig kaos«
Danmark tøver: Svensk kystby opgiver nu et helt lavtliggende boligområde
Helikopterfirma lukker efter dødsulykke i New York
Netcompany-chef om big tech-afhængighed: Èn ting spænder ben for løsningen
Økonom har regnet på dansk atomkraft i et år. Nu er han klar med en kontroversiel konklusion
Virksomheder nøler med AI: Sådan kommer man bedst i gang
Håndlavede mikrofoner fra Asnæs bruges på verdens største scener
Midt i toldkrigen: »Særregler for amerikansk Big Tech vil ødelægge EU's indre marked totalt«
T=tu/L: Sådan laver du den største vandbombe i svømmehallen
Spørg Fagfolket: Findes der en grænse for rotationshastighed?
Ekspert kalder det »noget pladder«: Hvorfor bliver biotek-firma ved med at ville genskabe uddøde dyr?
1896: Den blev aldrig til noget: Den rullende båd
Forskere i skænderi over Microsofts påstand om kvantebit
Trods ny ministermelding om exitplaner: DFDS holder fast i amerikansk tech
På Københavns højeste punkt præsenterede minister de værste trusler mod danskerne. Men det vigtigste svar manglede
Nasa fjerner tegneserie, der inspirerer piger til at blive astronauter
Synspunkt: Civilingeniør: Dansk industri har ikke rykket sig siden 2013
Advokat med 30 års erfaring i miljøret slår fast: Odense Kommune skal gribe ind over for letbanestøj
Mere fjernkøling sendes i kredsløb: »Bæredygtighed og energieffektivitet er øverst på dagsordenen«
Seks personer dræbt i helikopterstyrt i New York
Leder: Vi er teknologisk dybt afhængige af USA: Trusler og alternativer skal på bordet nu
»Intet realistisk alternativ«: Dansk topchef advarer mod haste-exit fra Microsoft og co
Partier klar til at overveje tysk open-source alternativ til Microsoft 365
Fra Sputnik til SpaceX - tag med på rumfartshistorie
Snagelæge efterlader kritisk log på 300.000 linjer: »Det er bestemt ikke godt nok«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles
Flere sager om mærkelig dyreadfærd: Især heste vil ikke drikke vand
Udviklingschef for Banedanmark: Det skal du forberede dig på, hvis du er togpendler
Erfaren konsulent rådgiver om omdannelse til natur: En særlig type vådområde har den største effekt på kvælstof
Sundhedsvæsenet vil have dansk kæmpe-cloud: »Vi har et åbenlyst behov«
Nu gør København klar til at åbne skjulte åer: Én er lige til at gå i gang med
Danskerne flygter fra big tech: Så mange er på vej til tysk Microsoft-alternativ
Brandsikkerhed halter på Njals Tårns søsterhuse: »Alvorlige og potentielt personfarlige«
EU klar med AI-plan: Gigafabrikker og dataadgang skal sikre lederskab på kunstig intelligens