ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Lavprofildæk - modefænomen?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15983
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 119
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 65
I alt: 65
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Lavprofildæk - modefænomen? (Læst 16634 gange)
HP
Senior
Indlæg: 260
Lavprofildæk - modefænomen?
«
Dato:
12, Juni 2014 - 09:28 »
På mange nyere personbiler ses lavprofildæk kombineret med alu-fælge. Dækkets udvendige diameter ses ofte samtidig forøget - 15" eller 16" er erstattet af f.eks. 17".
Hvor stor betydning har lavprofildæk kombineret med større udvendig diameter for køreegenskaberne - styre- og bremseegenskaber - dæklevetid - kørekomfort?
Er der tale om en reel teknisk forbedring eller er det hele blot et modefænomen?
Hilsen
Logget
p
Kobbernagel
Senior
Indlæg: 191
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #1 Dato:
12, Juni 2014 - 09:50 »
Normalt er det ikke den udvendige diameter der øges, men fælgens diameter der øges, hvorved man er nødt til at montere lavere profil dæk, for at bibeholde den udvendige diameter.
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #2 Dato:
12, Juni 2014 - 12:52 »
Jeg har prøvet at være passager i en bil med meget lave dæk profil, umiddelbart vil jeg sige at det er en ulempe for komforten da affjedringen i disse dæk naturligvis er mindre end ellers.
Umiddelbart vil jeg dog tro at det forbedrer køreregenskaberne da dækket ikke i samme grad kan krænge i sving.
/Tommy
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #3 Dato:
13, Juni 2014 - 17:29 »
Det er ret let at google fordele og ulemper ved lavprofildæk, og det har jeg gjort.
Nedenfor har jeg indsat tre af de links, jeg finder mest overbevisende. Der er mange flere, men en del skriver direkte af efter hinanden (eller efter en tredje ukendt kilde?).
Der er stor enighed - og konklusionen er, at lavprofildæk giver bedre køreegenskaber på tør vej, især ved "rå" kørsel med stor hastighed.
Til gengæld er kørekomforten klart mindre.
Dertil nogle mindre forskelle, som kan læses i linkene.
Den fremstilling giver jo klart basis for, at man også kan vælge at montere lavprofildæk for at signalere, at man er den type bilist, der har brug for dem ... ligesom der er folk, der anskaffer en firhjulstrækker, selv om deres kørselsbehov kun er ture på asfaltvej.
Men læs selv:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/16-056.pdf
http://www.daektryg.dk/daektips/lavprofildaek/
http://www.weindex.info/3/2012/02/fordele-og-ulemper-af-lavprofil-dek.html
Logget
Mvh. Morten Jødal
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #4 Dato:
15, Juni 2014 - 10:50 »
Lavprofildæk er en del af våbenkapløbet mellem de billister der gerne vil frem og de planlæggere, der forsøger at dæmpe hastigheden til skridtgang alle andre steder end motorvejen.
Med lavprofildæk kommer man hurtigere igennem de alt for mange og alt for små rundkørsler som de ellers gennemgående veje ødelægges med, og man kan også holde farten oppe på de snoede veje som forbinder de mange rundkørsler, og derved gør dem endnu mere attraktive genveje, når man alligevel ikke kan holde en højere hastighed på de tidligere hovedfærdselsårer.
Trafikplanlæggerne planlægger så man skulle tro at målet var at lede mere trafik gennem småbyerne. Hvad hjælper en ny motorvej, når tidbesparelsen ædes op af at hastigheden på de tilsluttede veje sættes tilsvarende ned?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.403
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #5 Dato:
16, Juni 2014 - 01:42 »
Folk med ekstreme lavprofildæk bruger ofte samtidig bredere dæk end de originale .
Jeg ved at det ikke var det originale spørgsmål vil alligevel nævne at bredere dæk i almindelighed betyder dårligere sikkerhed.
De skrider nemmere på vådt eller løst underlag.
På sne er de direkte farlige.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Lavprofildæk - modefænomen?
Seneste Debatindlæg
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[
I dag
ved 14:05]
Novo Nordisk
af
harbst
[22, November 2024 - 13:45]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Filippinernes vicepræsident truer præsident under pressemøde
Trump udpeger beskæftigelsesminister
Udenrigsministeriet advarer mod metanol i Sydøstasien efter dødsfald
Danske curlingherrer sikrer oprykning og EM-finaleplads
Herberger har ikke plads til alle og må trække lod om sengepladser
Mindst 11 dræbt og 63 såret efter israelsk luftangreb i Libanon
Politi forlader park efter jagt på muligt begravet spædbarn
Mindst 18 døde i Pakistan efter sekterisk drab
Lufthavnsforsker om ny investor til Aarhus Lufthavn: Kan være sidste skud i bøssen for rutefly
EU-parlamentarikere vil undersøge, om Elon Musk har udbredt egne indlæg på X
Over 300 ngo'er i fælles opråb: Smut fra COP-forhandlinger, hvis ikke der kommer flere penge på bordet
Slut med bratwurst og glühwein: Flere julemarkeder i København skal være mere lokale
Briterne må købe frugter andre steder fra efter spanske oversvømmelser
Angela Merkel er bekymret for Trumps tætte forbindelser til Elon Musk
Nato-generalsekretær har mødtes med Donald Trump
Hver tredje elev bliver forstyrret af telefoner og computere i undervisningen
Staten New York ophæver en over 100 år gammel lov mod utroskab
Israelsk angreb rammer boligblok i Beirut
Empire State Building i New York lyste op i rødt og hvidt til ære for danske Victoria
Vejdirektoratet melder om rolig nat og kun pletvis glatte veje
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Selvbetjenings-teknologien sniger sig ind overalt - det er til at få spat af
Voldsom oprustning på en uge: Her er missilerne, der har eskaleret krigen i Ukraine
Ugens debat: Hvorfor kørte han gennem muren?
Unik teknologi bag danske højtemperatur-superledere: Sådan løser de udfordring med vekselstrøm
Spørg Fagfolket: Hvorfor ligger sneen så ujævnt på fliserne?
Nye anbefalinger for AI på ungdomsuddannelser
Superleder-svindelforsker får sparket
Podcast: Missiler over Ukraine, Musk raketter til Månen og Bluesky til alle
Ny finanslov gør det billigere at reparere hårde hvidevarer
Efter Ingeniøren-afsløring: Derfor skal danskerne drikke giftig PFAS
Saudi-Arabien nægter aftale om stop for olie og gas
The New York Times vs. OpenAI: ChatGPT-skaberen har slettet data i retssag, hævder avisen
Ingeniøren beklager uberettigede udsagn i leder om By & Havn
Komplicerede krumspring for vandmiljøet: Nu er vejen banet for Aarhus’ store renseanlæg
Synspunkt: Grøn aftale er historisk – dårlig – for Bornholm
Amazon gav op: Sådan virker Danmarks første Føtex uden ansatte
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky