efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Forskere og virksomheder i USA og Australien vil tackle klimaændringen ved at hælde bjerge af gødning i det åbne hav.Så eksploderer algevæksten nemlig, og algerne sender CO-2 fra atmosfæren ned på havbunden.Det er firmaer som amerikanske Planktos og Australske ONC, der vil tilbyde særdeles billig fjernelse af CO2 fra atmosfæren ved at sprede store mængder af kvælstofgødning eller bare jern i havet - nemlig de ting algerne mangler mest af alt i det næringsfattige verdenshav.
- Størrelsen af det her indgreb, det har man ikke set tidligere. Man kan ikke overskue konsekvenserne. Havet består jo af andre elementer end kvælstof og jern.
Her gik jeg og troede at dræber-algen var en fjende.
Morten skrev for et par indlæg siden:Efter udvindingen af det værdifulde stof står man så tilbage med en større mængde organisk affald - og selv om jeg ikke kender processen, tør jeg godt vædde en øl på, at dette affald bortskaffes på en måde, der hurtigt returnerer CO2 til atmosfæren.Jamen hvad er der i vejen med det? Det er jo ikke en forøgelse, men en cirkulation....når man ser bort fra transport CO2.
Du mener alger, der bestemt ikke er tang.
Alger omfatter to forskellige grupper:Små encellede organismer, også kaldet planteplankton, der lever i vand og som kan omdanne solens lys til kemisk bundet energi, og Store tangplanter, som f.eks. blæretang og søgræs.