efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Mit spørgsmål er bare: hvorfor 12 V? hvorfor ikke 18.6V så kan min Laptop forsynes direkte?
Jeg vil på forhånd afstå fra at deltage i diskussionen mellem jj og harbst om effektmåling. Men der kom et interessant indspark om 12 V undervejs (måske havde det egentlig fortjent sin egen tråd?)
Hvad hjælper det, når man ikke kan se forskel på elregningen, fordi det meste er afgifter?
Forskellen i den rene kWh-pris er vel max 5 eller 10 øre?
Med hensyn til stand-by forbruget på el-udstyr skal man også tænke på at den forbrugte energi i den sidste ende bliver til varme, så det vil spare lidt på olieregningen.
Hvilke lamper er velegnede til 12-volts drift? jeg tænker ikke blot på energiøkonomien, men også på om de giver et behageligt lys. Der findes vist lysstofrør til lavspænding, men de giver et uhyggeligt lys, og fornylig købte jeg en diode-spot, der heller ikke er altfor behagelig.
Hvilke omformere findes der til apparater der ikke lige kører på 12 volt, f.eks laptop-en der kører på 18,6 volt?
Hvilken kabeldimension skal man bruge for at ikke al energien går tabt i kablet?