* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 69
I alt: 69

Forfatter Emne: USB-hub  (Læst 5965 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
USB-hub
« Dato: 21, November 2007 - 11:17 »
Små (kompakte) flytbare harddiske er en velsignelse når lidt større datamængder dagligt skal flyttes mellem f.eks. hjem og arbejde! Bare de så var lige så driftsikre som de fast installerede.
Gennem tiden har jeg (meget) ofte oplevet, at den flytbare pludselig "går ned" - dvs. "fryser" og først kan genoplives efter genstart af maskinen. Derved lider tilliden og og datasikkerheden i forbindelse med disse USB-diske.
Nu har jeg imidlertid (tror jeg nok) fundet årsagen til miseren. Jeg bruger USB-hubs hvor diskene (og andre komponenter) sluttes til med et kabel.
Forleden "frøs" USB-disken igen midt i arbejdet og den trådløse mus opførte sig samtidig som om den manglede nye batterier. Under arbejdet med at skifte batterier oplevede jeg, at USB-disken straks opgav strejken da jeg flyttede på komponenterne forbundet til hub'en. Først troede jeg, at der alene var tale om interferens mellem USB kablerne - indtil jeg dagen efter på arbejds-maskinen opdagede, at problemet også løstes når hub'en kobledes fra og komponenterne blev forbundet direkte til USB-udtagene på PC'en. Efterfølgende købte jeg et nyt internt kort med 4 ekstra USB-udtag og forbandt USB-diskene (og andet) hertil.
Derefter har jeg ikke oplevet, at diskene "frøs" eller at musen (og andre ting) opførte sig unormalt.
Min konklusion: En USB-hub er en udmærket ting, men kun til nogle opgaver. Harddiske, mus, scannere og måske andre komponenter bør ikke forbindes gennem en hub!
Det kunne være interessant at høre om andre har haft de samme (stærkt irriterende) oplevelser.

HP

Rolig nu!
p

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: USB-hub
« Svar #1 Dato: 21, November 2007 - 16:37 »
Nu går jeg ud fra at det ikke er rigtige harddiske men flash memory sticks du mener.

Hvis det er rigtige harddikse, og af den slags med strømforsyning fra usb porten , så er forklaringen den enkle, at din hub ikke kan levere strøm nok til at drive disken sikkert.

En usb port skal foruden data ind og ud kunne levere støm til et tilsluttet apparat. 5 v og 500 mA så vidt jeg husker pr port. Det rækker til de helt små harddiske.
De små hubs bruger selv strøm og resten kan de så fordele ud på hubens porte. Det bliver kun en reduceret strøm til hver.

Der fås usb hubs med en solid tilsluttet ekstern strømforsyning, som kan klare problemet.

Jeg går ud fra at en hub også må dele den maksimale datastrømshastighed på de tilsluttede enheder, så den også er reduceret via en usb hub.
« Senest Redigeret: 21, November 2007 - 19:09 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk