* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15985
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 119
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 58
I alt: 58

Forfatter Emne: Flyrejser og CO2  (Læst 26983 gange)

o-s

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Flyrejser og CO2
« Dato: 07, December 2007 - 14:32 »
Hvor langt kan man køre i bil for den co2 der spares ved ikke at flyve på ferie i Thailand?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #1 Dato: 07, December 2007 - 15:38 »
1kg diesel bliver til ca 3 kg CO2
så det er et spørgsmål om hvilken bil du kører i,
alternativt, hvilket fly du flyver med, og om det er med eller uden mellemlandinger.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #2 Dato: 07, December 2007 - 15:40 »
Lidt længere end ved ikke at flyve til australien.

Der er masser af steder man kan lade være med at flyve til.

Men hvad har det med bilkørsel at gøre?

det at man ikke flyver et eller andet sted hen , gør jo ikke forureningen ved bilkørsel mindre.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.461
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #3 Dato: 07, December 2007 - 15:59 »
Svar dog på hvad manden spørger om.

Et Dash 8 Q 400 fly forbruger 0.053 liter brændstof per passagerkilometer

Der er  8300 km til Bankok

Til det bruger Dash 8 flyet , 440 liter brændstof per passager.


Hvis du kunne køre distancen lige så kort som flyet ,ville du kunne køre alene i en dieselbil ,der kunne køre over 20 km literen med den samme brændstof mængde.

Men to personer i bilen ville turen nok være mere realistisk for jeg tror at vej distancen, er mindst dobbelt så lang.

Hvormeget længere tid det vil tage i bil, tør jeg ikke spå om.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #4 Dato: 07, December 2007 - 16:05 »
Besparelsen er der jo kun fuldt ud, hvis flyet ikke flyver, når vedkommende ikke er med. Og i så fald er det jo ikke flyets forbrug pr pasager, som der skal regnes med.

Hvorfor regner du så ikke med forbrug pr passagerkilometer for alle tolv personer i bilen ?

Det jeg mener er at den slags regnestykker under alle omstændigheder er irrelevante.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.461
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #5 Dato: 07, December 2007 - 16:26 »
Hov jeg var lidt hutig med musen.

Deraf kan det ses at man ikke kan spare CO2 ved at køre bil istedet for at flyve med fly.

Et almindeligt fly som Cessna 172 flyver uden besvær 14 km literen.
I luftlinie. En bil er nødt til at følge veje, hvor den godt nok kan køre længere på literen.

Der min bil kører 14 km literen  og der hvor jeg holder ferie i Frankrig er der 1870 km af vejen og 1300 i luftlinie. Cessnaen ville da forbruge 92 liter og jeg skulle bruge 133 liter. Eller på en anden måde, flyet forbruger ville her kun forbruge godt 70% af hvad en bil skulle bruge til samme distance.

Hvilket igen ville sige at bilen ville udlede 100 kg mere CO2 end fly, hvis man bruger Mikaels tal.


 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.461
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #6 Dato: 07, December 2007 - 16:45 »
Nej Harbst

For med fire passagerer i bilen, vil den stadig køre 20 km på literen.

For at transportere fire personer, skulle flyet forbruge 1760 liter brændstof, hvis det kunne nøjes med at flyve og forbruge efter, det antal passagerer der var ombord. Det kan det ikke. For at flyve den omtalte distance, skal flyet bruge 33200 liter brændstof.

Flyets forbrug er øremærket, per person, per kilometer. 

Det er bilens ikke!



Og

Så er kostpris per sædekilometer, absolut nogle vigtige tal for for flyfabrikanterne. Det er noget flyveselskaberne går meget højt op i.

http://www.qantas.com.au/info/flying/inTheAir/ourAircraft/seatMapDash8

Her kan du se hvad SAS lægger vægt på.

http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark2/SAS-Danmark-i-tal/Flyflade/?vst=true
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

o-s

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #7 Dato: 07, December 2007 - 18:19 »
Tak skal i have.
Jeg ser nu at 25000 km i en alm. bil nogenlunde svarer til 2 flyrejser t/r til Phuket.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #8 Dato: 07, December 2007 - 20:40 »
Hej Bjarke

Jeg tror ikke du læste og opfattede mit indlæg rigtigt.

Sådan som jeg forstår dine data kan turen slet ikke gennemføres uden mellemtankning i et Dash 8 fly.
og så bruger det omkring 2 l brændstof pr /km.

Så det er vist ligegyldigt hvor man ikke flyver hen med det, i stedet for  at køre i bil. 

Mit pointe er at det er uden mening at beregne besparelse af CO2 ve ikke at gøre noget.

I aften kørte jeg ikke i bil til københavn. Sparede jeg så CO2 i forhold til at jeg ikke tog toget til københavn ???


Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.461
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #9 Dato: 08, December 2007 - 13:04 »
Først Jørgen Harbst

Dash 8 bruger 4 liter per km.

I vore liv bruger vi  ofte hypoteser til at belyse en kommende beslutning. Du undlod at tage bil og tog og sparede en masse CO2 og københavnerne for din tilstedeværelse ;D ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #10 Dato: 08, December 2007 - 19:54 »
Maximum Fuel Capacity   3,160l/835gals 
Range With Full Payload   1,557km/970m

Det får jeg til ca. 2 l/km .

Men du kan måske forklare data bedre. Jeg har jo ikke meget forstand på flydata. Specielt forstår jeg ikke de 970 m. Er det meter eller mil , og i givet fald , hvad slags mil.

« Senest Redigeret: 08, December 2007 - 19:55 af harbst »
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.461
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #11 Dato: 08, December 2007 - 20:42 »
Du skal op til din optiker Harbst og have nye briller, for du læser ikke hvad der skrives og når du går ind i et link så ser du dig ikke for.

Dash 8 fås i flere versioner. Den version som SAS har og som jeg går udfra og tidligere har skrevet om, er Dash 8 Q400

Se da for he....de under det rigtige fly

Jeg citere lige mig selv

Citér
Svar dog på hvad manden spørger om.

Et Dash 8 Q 400 fly forbruger 0.053 liter brændstof per passagerkilometer

Der er  8300 km til Bankok

Til det bruger Dash 8 flyet , 440 liter brændstof per passager
.

Q 400 var det fly  jeg skrev om i mit første indlæg.

Så hvis du går ind på dette site igen og går lidt ned af siden,  vil du opdage, at der er tre modeller  beskrevet, hvor Q 400 er det største

http://www.qantas.com.au/info/flying/inTheAir/ourAircraft/seatMapDash8


Her vil du kunne se, at Q 400 kan rumme 6690 liter brændstof, på hvilket den kan flyve 1668 km (Med en halv times sikkerhed). HVILKET GIVER 4,01 KM PÅ LITEREN.

At man skal lære netop dig. at læse og regne er uventet.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 219
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #12 Dato: 09, December 2007 - 03:24 »
Citat: At man skal lære netop dig. at læse og regne er uventet.  ;D

Så vidt jeg kan regne, flyver den 249m og 32cm på 1 liter brændstof.
Sagt på anden måde: Den bruger 4,01 l brændstof pr. Km
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.107
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #13 Dato: 09, December 2007 - 07:44 »
Min kalkulator giver samme resultat som Uffe Kaagaard's :)
6690/1668 = 4,010791366906475 L/km
1668/6690 = 0,2493273542600897 km/L
Murphy's lov virker stadig :)

mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: Flyrejser og CO2
« Svar #14 Dato: 11, December 2007 - 14:02 »
Mit sidste svar er åbenbart ikke kommet med i debatten. så nu gentager je det i forkortet form.

Det var et andet og mindre Dash 8 fly jeg regnede med.

Hvis O-S undlader at tage et større fly sparer han han jo mere CO2, som han efter jeres tossede logik, så kan bruge til noget andet.

Hvis vi alle på den måde undlader jævnligt at flyve med ikke eksisterende flyafgange, ender vi vel med underskud på CO2 kontoen.   :)

Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk