* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 248
I alt: 248

Forfatter Emne: Vaskemaskine centrifugerer ikke  (Læst 41365 gange)

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Dato: 16, December 2007 - 19:26 »
Husstandens vaskemaskine, som ellers har tjent os trofast i de sidste 6 år, vil pludselig ikke centrifugere mere :(

Når den når til centrifugeringen i programmet, lyder det som om den drejer langsomt rundt (lyder som når den roterer tromlen under selve vaskedelen af programforløbet). Der kan derudover høres en "summen" fra maskinen (denne summen formoder jeg er tømme-pumen?)

Jeg ville være taknemmelig for hjælp til hvordan man fejlfinder på sådan en sag, så jeg forhåbentlig kan undgå at ødelægge den - på grund af den forestående højtid - anstrengte økonomi yderligere!!

Maskinen er en AEG Lavamat 41360 (topbetjent)

På forhånd tak for hjælpen

Jakob Kobbernagel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #1 Dato: 16, December 2007 - 20:54 »
Et skud fra hoften.
Nogle vaskemaskiner har en kontakt, som påvirkes hvis tromlen skingrer for meget, på grund af uligevægt under centrifugeringsstart.

Hvis den kontakt hænger konstant aktiveret vil du få de observerede symptomer.

Normale for moderne vaskemaskiner er at de trækkes med en rem til en jævnstrømsmotor, søm får spænding fra en styret ensretter. Styringen her bestemmer så omdrejningstal og retning , evt med retursignal fra et simpelt tachometere på motoren.  Der er således mangt og meget, som kan svigte og bevirke manglende centrifugeringshastighed.

Når sådan en maskine svigter plejer  opvasker, fryser, køleskab og støvsuger at følge efter indefor kort tid.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #2 Dato: 16, December 2007 - 21:24 »
Så køber man straks en ny maskine.

Jeg har præcis det samme problem. Vores vaske maskine der er fra 1993 og kostede  4000 kr. bliver udskiftet imorgen, med en anden der koster 3900 kr. Vore børn er flyttet hjemmefra.

Reparationer af vaskemaskiner, kan ikke betale sig efter garantien er udløbet.

Selv en af mine venner, der er læge, der hele livet har har fundet det morsomt, at reparere sin families og mine hvidevarer, har nu også opgivet sin hobby.

Han har indset, at det er sjovere( hvad jeg har indset i ganske mange år), at tage en tur på golfbanen, end at rode med produkter, hvor alle elmenterne er timet til,  at gå istykker næsten samtidigt.

Han har ikke troet på begrebet værdianalyse, men har lært at forstå det, på den hårde måde.

Når en ting fungerede ,efter en reparation, så gik den næste del ned.
Ingeniører bliver impirisk dygtigere og dygtigere til at regne rigtigt, de har haft meget gavn af at regnestokken ikke anvendes mere.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #3 Dato: 16, December 2007 - 22:21 »
Jeg tror jeg følger rådet fra Harbst. Jeg har lagt maskinen ned for at kunne komme til motoren. Jeg har Googlet mig til at der sidder en kontakt for enden af motoren, som skulle være den der "holder øje med" om tøjet er rigtigt balanceret (jeg har også tjekket kullene nu jeg var i gang, men det ser ikke umiddelbart ud til at de er slidt op (der er ca 15 mm. kul tilbage) Maskinen skulle vist også give en fejlkode hvis de var slidt op)

Bjarkes forslag er selvfølgelig den nemme løsning, men dels er der da ikke meget "sport" i det, og dels rækker økonomien desværre slet ikke til en ny maskine lige nu!

Med venlig hilsen

Jakob Kobbernagel
« Senest Redigeret: 16, December 2007 - 22:25 af Kobbernagel »

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #4 Dato: 17, December 2007 - 08:44 »
Læg også mærke til om der er vand i maskinen. På de flest moderne maskiner er start af centrifugering også betinget af, at vandstanden er lav.

Check om vandstanden falder - eller kig på pumpen, når nu den alligevel ligger på siden - i øvriget er det bedre at stille den op på en buk, så man kan kravle ind under og måle, kigge, rode og rage, mens maskinen kører.

Hvis den pumper vandet ud, som den skal, kan det evt. være galt med trykafbryderen, som skal detektere, at vandstanden er faldet. Der kan sidde en snavsprop i slangen mellem karret og trykafbryderen - eller trykafbryderen kan "sidde fast". Det sidste kan evt klares ved at puste/suge i slangen til trykafbryderen, så den "motioneres".

Go' jagt på "synderen".

(Jeg må indrømme, at jeg trods en fortid som elektriker kørte ud og købte en møgdyr Miele, da min 4 år gamle 4.000,- kroners maskine opførte sig på samme måde, pinligt!  ;D -men jeg havde set mig sur på maskinen!)
Henrik

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #5 Dato: 17, December 2007 - 17:29 »
Gjorde som jeg skrev.

Købte en 7 kg A mærket  Elektrolux for 3600 kr. Skal lige spise og vil så "hygge" mig med at installere og læse instruktionsbog. ;)



Den gamle maskine vil selvfølgelig blive opduceret. ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #6 Dato: 17, December 2007 - 19:47 »
Du har vel checket at det ikke bare er remmen som er gået til.
Jørgen Harbst

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #7 Dato: 17, December 2007 - 20:45 »
Så Centrifugerer maskinen igen. Den løsning jeg fandt frem til viser sig at være præcis den samme som Henrik Boch foreslår:

Hvis den pumper vandet ud, som den skal, kan det evt. være galt med trykafbryderen, som skal detektere, at vandstanden er faldet. Der kan sidde en snavsprop i slangen mellem karret og trykafbryderen - eller trykafbryderen kan "sidde fast". Det sidste kan evt klares ved at puste/suge i slangen til trykafbryderen, så den "motioneres".

Hele operationen tog 15 minutter, og maskinen kører som den skal - Julen er hermed reddet!

Tak for de gode råd!

Jakob Kobbernagel

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #8 Dato: 17, December 2007 - 22:07 »
Tillykke-tillykke.

Nu har jeg stillet den nye vaskemaskine op og nu vil jeg engang i julen forsøge de gode råd. Hvis de virker, skal I nok få det at vide
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #9 Dato: 17, December 2007 - 22:16 »
Vores snart 12år årige Lavamat har vist nu 6 gange nægtet at centrifugere.
Jeg tror nok det er en klassiker på området.
De der særlige beklædnings genstande konen smyger om sine ellers ikke voldsomt store attributer, de er udstyret med metal forstærkning som har en uheldig tendens til at bryde ud af indretningen og sætte sig fast i pumpe vingerne.
Det giver en pokkers masse vand på gulvet men ellers en rimelig nem operation at fjerne igen.

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #10 Dato: 18, December 2007 - 09:42 »
Nu har jeg stillet den nye vaskemaskine op og nu vil jeg engang i julen forsøge de gode råd. Hvis de virker, skal I nok få det at vide


Købte sidste jul ny vaksemaskine og fik den installeret. 3 vaske senere ville maskinen ikke centrifugere  :(

Service montør i mellemjulen: "der er bare pumpehjulet der skal skiftes det er en fejl fra fabrikken"

Det er åbenbart billigere at sende en service montør end at bruge 1/4 time på at skift hjulet inden de bringer maskinen :-\

Er det god service ikke at for tælle os om problemet inden vi køber maskinen ???

God debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Vaskemaskine centrifugerer ikke
« Svar #11 Dato: 18, December 2007 - 14:39 »
Problemet med min vaskemaskine var åbenbart et ganske andet end Kusco's:

Vores snart 12år årige Lavamat har vist nu 6 gange nægtet at centrifugere.
Jeg tror nok det er en klassiker på området.
De der særlige beklædnings genstande konen smyger om sine ellers ikke voldsomt store attributer, de er udstyret med metal forstærkning som har en uheldig tendens til at bryde ud af indretningen og sætte sig fast i pumpe vingerne.
Det giver en pokkers masse vand på gulvet men ellers en rimelig nem operation at fjerne igen.

Hos mig var det kun en lille prop i en slange op til den sensor der registrerer om maskinen er tømt for vand.

M.h.t. metalbøjlerne fra konens beklædningsgenstande, kan jeg anbefale vaskeposer. Vi vasker aldrig sådanne beklædningsstykker uden disse poser, og har aldrig haft vildfarne metalbøjler.

Med venlig hilsen

Jakob Kobbernagel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk