efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Drivhuseffekten og ozonnedbrydningen hænger indirekte sammen.
Methan vil blive frigivet langsomt - og næppe i større omfang før efter at ozonlaget er blevet "repareret".Methan er ikke i sig selv særligt giftig, og du kan ikke tælle døde individer som følge af methanforgiftning - vi vil under alle omstændigheder tale om mængder i ppm-området.
Methan er ikke i sig selv særligt giftig,
Altså, nu er vi jo ovre i miljøhændelser, som ligger uden for mit egentlige fagområde, men så vidt jeg forstår, taler du om lokalt katastrofale hændelser a la bundvendinger i søer.
Det er klart, at sådanne hændelser kan få særdeles ubehagelige følger for beboerne af områderne, som kan dø af 1. kvælning (ved meget dårlig luftudskiftning), 2. sult (hvis de lever af fisk, som er meget sårbare over for bundvendinger) 3. giftgasser, som frigives samtidig med methanen (især svovlbrinte) 4. andre følgevirkninger (de omtalte skibsforlis har jeg ikke hørt om, men fysisk er de mulige).
Hvad jeg derimod skriver om, er en frygt for, at jordens opvarmning vil føre til frigivelse af store mængder methan fra tundraområder i polare og subpolare egne. Det vil i givet fald ske over lang tid og dermed ikke være akut farligt - men bidrage til drivhuseffekten, som dermed kan få positiv tilbagekobling.Jeg vil ikke afvise, at opvarmning også kan føre til flere akut katastrofale hændelser, men kvantitativt betyder tundraen mere.