* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 77
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 81
I alt: 81

Forfatter Emne: Program til at fjerne vokal fra mp3  (Læst 20756 gange)

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Program til at fjerne vokal fra mp3
« Dato: 26, August 2009 - 22:53 »
I forbindelse med en festlig højtidlighed for et kært familiemedlem, har jeg planlagt at medbringe en omskrevet "sang".

Da min familie ikke er bemidlet med hverken rytmisk eller musiske talenter, vil jeg gerne medbringe melodien på en cd, der så spiller i baggrunden og holder takten, så der på den måde er mere overskud blandt festdeltagerne, til at holde tonen i et fornuftigt leje og kunne følge med i teksten.

Her kommer så en lille opgave. For jeg har jo skrevet teksten lidt om og i sidste ende vil vi jo helst selv synge, så jeg vil gerne have fjernet vokalen fra det stykke musik, jeg pt. har liggende i mp3 format.

Er der nogen der har erfaring med samme opgave og måske et program der kan anbefales ? - som altid gør det ikke noget hvis programmet også er gratis ;o)

Plan B er at bruge midi-filer - det har jeg fundet for sangen, men det lyder mere forfærdeligt end familiens skønsang, så det ville være betydelig mere ønskeligt at anvende musikken fra den mp3 jeg allerede har.

Pht.

vh.
Claus

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Program til at fjerne vokal fra mp3
« Svar #1 Dato: 27, August 2009 - 14:38 »
Det tror jeg ikke på kan lade sig gøre med mp3, vokalerne bliver jo ikke gemt separat i filen.
Kan du ikke forsøge at få fat på en Karaoke version i stedet for?

Bent.

Morten Johansen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Program til at fjerne vokal fra mp3
« Svar #2 Dato: 27, August 2009 - 15:15 »
Når det bare skal bruges som baggrundsmusik til en familiefest behøver det næppe at være helt perfekt, og et program som Audacity (http://audacity.sourceforge.net/download/) kan ofte bruges til at fjerne vokaler. Hvis sangen indeholder flere stemmer i stereo kan det være svært at fjerne vokalerne, men i de fleste tilfælde er vokalen centreret (ens i begge kanaler), og så fungerer det fint. I det fleste tilfælde kan vokalen efterfølgende kun anes svagt i baggrunden - og bestemt ikke noget man bemærker når først festen er i gang.

Programmet er gratis og forholdsvist nemt at bruge - i hvert fald til dette:
 - Installér programmet
 - Åbn mp3 filen
 - Vælg Effekt, Utility, Vocal Remover
   (hvis nødvendigt kan man justere frekvensbåndet der skal fjernes)
 - Gem filen igen (Fil, Export)
   (der er mange muligheder for export, evt. som .wav fil så den kan brændes på en CD og afspilles i en alm. CD afspiller)

Når det skal bruges som selskabssang hvor folk ikke kender teksten, kan det måske være en idé også at sætte tempoet en anelse ned. Dette kan gøres under Effekt, Pitch and Tempo, Tempo. Ændringen angives procentvis, dvs. for at reducere tempoet med f.eks. 5% skal der indtastes -5%.

Jeg kan se at der i dag findes 2 versioner af programmet: 1.2 for alle brugere og 1.3.8 i beta version for avancerede brugere. Jeg bruger selv version 1.3.6 og ved desværre ikke om Vocal Remover er med i version 1.2. Jeg vil derfor anbefale at du henter version 1.3.8 selvom det er en beta version.

God fornøjelse.

Edit: Nu prøvede jeg lige med lidt forskellige sange, og må desværre melde at der er meget stor forskel på hvor godt vokalen bliver fjernet. Nogle sange virker det helt fint med, og andre er det stort set umuligt at få noget fornuftigt ud af. Desværre er det mest de ældre og måske mere potentielle festsange jeg har mest problemer med, hvorimod nyere pop og rock ser ud til at fungere bedst. Jeg vil dog stadig anbefale at gøre et forsøg med Audacity - ved at lege lidt med justeringsmulighederne kan det være at du kan få noget fornuftigt ud af det.
« Senest Redigeret: 27, August 2009 - 16:05 af Morten Johansen »
mvh
Morten Johansen

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Program til at fjerne vokal fra mp3
« Svar #3 Dato: 27, August 2009 - 21:43 »
Hej Morten

og tak for hintet. Jeg har forsøgt mig frem og det virker meget som du beskriver. Selvfølgelig er det nogle gamle klassikere, hvor vokalen nærmest er groet fast med årene, men det er godt nok formålet og jeg bruger det så godt som audacity kan gøre det. Det er under alle omstændigheder bedre end at bruge midi-filer til at give baggrundsmusik.

Til mit held (og dovenskab) har jeg kun delvist omskrevet teksterne, så at vokalerne ikke er fjernet helt gør ikke så meget, men det er godt at vokalen bliver dæmpet så meget at familien nemt kan overdøve det der er tilbage.

Mange tak for hjælpen.
vh.
Claus

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Program til at fjerne vokal fra mp3
« Svar #4 Dato: 28, August 2009 - 08:00 »
Nu bliver jeg da lidt nysgerrig.

Umiddelbart tænkte jeg det samme som Bent Andersen, men ville ikke poste noget jeg ikke anede noget om.

Hvordan lyder det ?  ..bliver vokalen blot dæmpet, erstattet af noget andet (en svag støj) eller hvordan ?

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Program til at fjerne vokal fra mp3
« Svar #5 Dato: 28, August 2009 - 08:11 »
Vokalen bliver dæmpet og musikkvaliteten bliver væsentlig dårligere, men dog stadig god nok til baggrundsmusik.

Jeg vil faktisk gå så langt og sige at det ikke virker særlig godt - i hvert fald ikke med de 2 musiknumre jeg har arbejdet med, men til at synge med efter, er det en fordel at melodien overdøver vokalen. I mit ene eksempel som er "Smuk som et stjerneskud", bliver omkvædet ikke særlig godt, men verset betydelig bedre.

Jeg har ikke prøvet med noget moderne popmusik, men kan godt forestille mig at funktionen er betydelig bedre ved det.

Prøv det selv - det er enkelt og tager ca. 5 min. incl. installering af programmet. Har egentlig også brugt audacity før og syntes det er et godt program at redigere lyd i, når man er på begynderniveau - og så er det desuden så smart at man kan høre resultatet med det samme.

vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Program til at fjerne vokal fra mp3
« Svar #6 Dato: 28, August 2009 - 08:56 »
Har du søgt efter melodien uden sang?
Der findes mange "suppe/steg/is" musikere som har lagt prøver på deres kunnen på internettet.

Derudover er der mange karaoke sider hvor der også ligger melodier
Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Program til at fjerne vokal fra mp3
« Svar #7 Dato: 28, August 2009 - 09:33 »
Ja, jeg har søgt efter karaokeversioner, men har ikke umiddelbart fundet nogen hjemmesider hvor det er gratis.
vh.
Claus

Morten Johansen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Program til at fjerne vokal fra mp3
« Svar #8 Dato: 28, August 2009 - 10:18 »
'Smuk som et stjerneskud' el. 'Fly on the wings of love' var netop én af de sange jeg ikke havde den store succes med i Audacity.

Det er dog en af de sange der findes i mange versioner - nok flest i den engelske version - og på TDC Play kan jeg se at den findes i forskellige instrumentale versioner (f.eks. med Tischmusik). Hvis du er TDC Kunde kan der downloades gratis - ellers koster det 8,- per nummer.
mvh
Morten Johansen

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk