efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Måske det var et alternativ at kigge på Krystalpærer i stedet for.Jeg har endnu ikke haft mulighed for at teste nogle, men umiddelbart lyder de til at være et reelt alternativ til de nuværende glødepærer.Se f.eks. nedenstående link.http://politiken.dk/tjek/bolig/energi/article771169.eceMVH Tommy
De smarte egenskaber tillader lampedesigneren at benytte en varmere glødetråd. Til gengæld skal kolben helst være lille og bliver derfor også meget varm, så den er normalt lavet af kvartsglas
Tjah!Jeg overvejede også om jeg burde reagere på John Larssons indlæg, men valgte i første omgang at lade være.Sagen er jo, at en halogenpære holder fint, blot den en gang imellem får lov at brænde med fuld styrke. Men den har ikke godt af at være konstant dæmpet. Forøvrigt har dæmpningen de to effekter, at den giver en lavere farvetemperatur (= et varmere og mere rødligt lys, i stil med en gammeldags glødelampe), og at der alt i alt spares energi, da der går mindre strøm igennem pæren. Men forholdet mellem lys og varme udvikler sig i ugunstig retning ved dæmpning.
Måske er forskel på "farven" ved en pære på nedsat spænding, og en på fuld spænding. Men åbentbart ikke en ulempe, for en projektor.