efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Al beton indeholder knust granit og afgiver dermed i sig selv radon. Dette har tidligere været et stort debatspørgsmål blandt fagfolk, men Risø har påvist i en fin rapport fra 2005, at udsivning fra beton kun har lille betydning sammenlignet med udsivning fra jorden (som dog er forskellig fra egn til egn).Læs rapporten HER.Uanset kilde til radon er der et enkelt universalråd: God udluftning! Udeluft har en ganske lav radonbelastning.
Udsivningen fra jorden ØGES ved udluftning (undertryk i boligen); for at STANDSE udsivningen, skal man blot installere en 10 watts blæser der blæser udeluft IND i kælderetagen.
Citat fra: John Larsson efter 31, Oktober 2009 - 20:31Udsivningen fra jorden ØGES ved udluftning (undertryk i boligen); for at STANDSE udsivningen, skal man blot installere en 10 watts blæser der blæser udeluft IND i kælderetagen.Jeg må medgive, at der også i Risørapporten står noget om tryk, og at det ikke var det afsnit, jeg læste grundigst.Jeg må dog påpege, at udluftning kan foretages på forskellig måde, og din konklusion gælder kun mekanisk udluftning.Hvis man følger rådet om at lufte ud ved at åbne alle vinduer på vid gab i 10 minutter (ikke længere, for ikke at afkøle væggene for meget), vil jeg vove at påstå, at det IKKE skaber undertryk!Det afhænger selvfølgelig af bopælen, om dette råd eller en elektrisk ventilator er mest fristende.
*) Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor xenon kan være fælleskøn, når de andre ædelgasser åbenbart ikke kan være det?
Har nogen nogensinde vovet sig ud i at sætte tal på menneskelige omkostninger pga. radon i hjemmene ?
Jeg har altid set mig som hævet -i bogstavelig forstand- over problemet, der er nemlig krybekælder under huset. En slags kælder 60 - 80cm's højde udluftet via aftrækshuller rundt i soklen.
Mht. de sproglige fejl undrer jeg mig ofte over hvor meget selv etnisk-dansk højere uddannede kan kløjs i brugen af for-får.
Indsigten er at dette er en "tastatur-fejl" og ikke et udtryk for almindelig ordblindhed; med tastatur-fejl mener jeg stavefejl som man aldrig kunne have begået i håndsskrift.
Endnu en fysiklærer der ikke kan sine ting.1 kwh er 3.6 Mj = 3.600.000 j hvilket medfører at resultatet bliver 25000 år.