efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Den måde med at slå på bunden kan måske nok fjerne betonen, men ikke før du har fået bunden væk fra dens plane facon, så kasserollen ikke er god på en kogeplade mere.
Endelig bør du overveje at give op!Hvad koster en ny tilsvarende ksasserolle?
Tja, hvis jeg ikke kan fjerne kalken, vil jeg alligevel gemme gryden.!
Jeg kikkede lige i wiki, og forklaringen er muligvis gemt under emne "brændt kalk"
Slag virker ikke da den er tykbundet.
Netop en rimeligt tyk bund er forudsætningen for, at elasticitet kan "vinde over" deformation. Men HUSK en mellemklods til at fordele trykket!Og inden du overhovedet gør mere, må du også huske at holde en lineal på tværs ad bunden og se op mod lyset. Kan du se noget under linealen, enten i midten eller (værst) ved siderne - ja, så ER det for sent! :'(
Din genopretningsplan dúr ikke, heller ikke i teorien! Når man trykdeformerer et metalemne ...
Citat fra: John Larsson efter 10, September 2010 - 06:54Din genopretningsplan dúr ikke, heller ikke i teorien! Når man trykdeformerer et metalemne ...Blot for at rette en misforståelse: Jeg er enig med dig og harbst i, at hvis bunden først er skæv, kan den ikke rettes op. Min metode beskrev en elastisk (altså reversibel) deformation, ikke en genopretning - læs dog hvad jeg skrev!Det ser ud til på chrismarks seneste indlæg, at han kan få metoden til at virke. Jeg må dog medgive, at en sandwichbund med kobberlag absolut er mindre elastisk end rent stål, så vi mangler endnu at høre, om deformationen blev permanent eller elastisk.God campingtur, Marek!