* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 87
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 54
I alt: 54

Forfatter Emne: Switch?  (Læst 16683 gange)

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
Switch?
« Dato: 11, Oktober 2010 - 17:36 »
Jeg har udvidet mit trådløse net med et access point, og det virker også - nu kan jeg komme på i hele huset, modsat før, hvor det kun var på udvalgte positioner i huset.
Men det nye net er væsentligt langsommere end det gamle, under 1 Mbit/s, mod 6-7 Mbit på det gamle (jeg har betalt for 10), på trods af at AP'en lover 54 Mbit.
Jeg har i princippet et netstik for lidt, og jeg har en kraftig fornemmelse af, at problemet ligger i mange pakkekollisioner i den gamle hub, jeg fandt frem og satte ind mellem routeren og den første trådforbundne PC for at få  en ekstra kabelforbindelse til mit AP. Den har da også en rød lampe, der viser kollisioner, og den blinker lystigt.

Mon der findes en prisbillig switch, der kan løse dette problem for mig?
Mvh. Morten Jødal

plammox

• Senior
    • Vis profil
Sv: Switch?
« Svar #1 Dato: 21, Oktober 2010 - 10:41 »
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 21, Oktober 2010 - 18:09 »
Ja tak, den ser spændende ud!
Mvh. Morten Jødal

PJB

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 21, Oktober 2010 - 20:53 »
Måske en switch uden ruter funktion kan bruger ?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=693666

plammox

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 22, Oktober 2010 - 09:37 »
Ja, hov, det var en fejl. Det bedste ville vel være en router med trådløst net *og* f.eks. 8 ethernet porte, så man kun har én enhed med færre kabler og mindre strømforbrug . De ser dog ud til at være svære at opdrive til menneskepenge.
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 22, Oktober 2010 - 13:29 »
Mit problem er, at jeg har fået indgangen fra mit fibernet placeret et noget uheldigt sted, nemlig i et kælderrum, hvorfra signalet fra min router ikke kan nå hele huset.
Jeg har desværre kun 1 ethernetkabel til hvert af de rum, hvor der står en stationær PC. hvorfor jeg har etableret et ekstra accesspoint i et rum i stueetagen. Det er forgreningen til dette og computeren i samme rum, der giver problemer - og ja, jeg tror også det er fint med den billige rene switch.
« Senest Redigeret: 22, Oktober 2010 - 21:42 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 22, Oktober 2010 - 23:16 »
Hej Morten,

Hvis du kan nøjes med 100Mbit kan du selv splitte kablet op i 2 x 100 Mbit. Standarden for 100Mbit ethernet benytter kun 2 snoede par dvs. 4 af de 8 ledere i et ethernet kabel.
På den måde kan du undgå at skulle have en ekstra strømsluger sat ind i dit netværk.

Du kan se et "diagram" herunder.
http://www.instructables.com/file/FQP430DO1NEP27ZK4R/?size=ORIGINAL

Du kan også købe splittere.
http://www.bj-trading.dk/newshop/default.asp?pv=127603&pn=Equip&vare=456698
http://www.dustinhome.dk/pd_5007510534.aspx

Der skal en splitter i hver ende af det normale vægstik.
Jeg har på to tidligere arbejdspladser brugt dem med succes... Selvom jeg af princip er modstander af mere end en enhed på hvert vægstik !

MVH Tommy

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 22, Oktober 2010 - 23:47 »
Fin  ide Tommy. Nogen steder har man brugt de disponible ledere til telefon.
Men for en ordens skyld skal det vel nævnes at et ethernet ikke nødvendigvis  er  med otte ledere. Det er ikke engang altid med tvisted pair.

Coax , optisk fiber og radio er andre fysiske  måder at realisere ethernet på. 
« Senest Redigeret: 22, Oktober 2010 - 23:53 af harbst »
Jørgen Harbst

TommyRump

• Senior
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 23, Oktober 2010 - 03:20 »
Fin  ide Tommy. Nogen steder har man brugt de disponible ledere til telefon.
Men for en ordens skyld skal det vel nævnes at et ethernet ikke nødvendigvis  er  med otte ledere. Det er ikke engang altid med tvisted pair.

Coax , optisk fiber og radio er andre fysiske  måder at realisere ethernet på. 

Korrekt.
Jeg skulle selvfølgelig have skrevet 100BASE-TX også kaldet Fast Ethernet, så der ikke kunne være tvivl herom....
Hvis man er interesseret kan man læse en overfladisk beskrivelse af standarden herunder.
http://en.wikipedia.org/wiki/802.3u

MVH Tommy

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 23, Oktober 2010 - 11:06 »
Først en stor tak til Tommy for hvad der lyder som det helt rigtige råd for  mig.
Jeg betaler for 10 Mbit internet (og får ca. 6), og mit intranet bruges næsten kun til filudveksling - dog har jeg en enkelt applikation, som ligger på den ene PC, men lejlighedsvis tilgås fra tastaturet på den anden. Så jeg kan let "nøjes med" 100 Mbit.
Min faste nstallation er som de fleste med UTP og RJ45-stik.

Nogen steder har man brugt de disponible ledere til telefon.

Elektrikeren, der lavede min installation, "snød" mig, for jeg mente at have specificeret 2 stik til Ethernet OG telefonstik i hvert af to opholdsrum, hvor jeg vidste, at der skulle stå en PC - men det havde jeg ikke skrevet tydeligt nok, så i et af rummene huggede han det ene RJ 45 til telefonforbindelsen. I det andet havde jeg heldigvis markeret telefonstikket for langt borte fra netforbindelsen - men jeg havde ikke været forudseende nok, for det ekstra stik røg siden til "det nye TV-signal".

Coax , optisk fiber og radio er andre fysiske  måder at realisere ethernet på.  

Ja, jeg får jo signalet ind i huset via et fiberkabel (og har selv tidligere specificeret et intranet med en fiber som backbone pga for store afstande), og da jeg skulle bruge et ekstra kabel til TV, undersøgte jeg muligheden for at benytte coax - men converterne til enderne er for dyre.
Radiosignaler er jo, hvad de fleste af os nu om dage bruger til "det trådløse netværk", som netop er, hvad der driller mig, så selvfølgelig ...

Derimod var jeg slet ikke opmærksom på, at der er overflødige ledere i de nomale kabler, og det løser givetvis mit problem - billigt og uden ekstra strømforbrug.
« Senest Redigeret: 23, Oktober 2010 - 11:09 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk