* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 62
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 64
I alt: 64

Forfatter Emne: Brændeovnsrøg  (Læst 11956 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Brændeovnsrøg
« Dato: 09, Januar 2012 - 22:27 »
Jeg er ved at blive helt som Tranberg var det før end han fik brændeovn....overfølsom overfor lugten af brænderøg.

Jeg skal ikke kunne sige om det er fordi  gas og olie er blevet dyrere, og der så er blevet flere der oftere fyrer døgnet rundt i min omegn men førhen gjorde det mig intet, men lige nu generer det mig hele tiden sådan at forstå at jeg kan lugte det hele tiden.

Om det skyldes at jeg har forladt værkstedsmiljøet til fordel for kontoret, skal jeg ikke kunne sige, men da jeg sover for åbent vindue er det yderst generende at jeg kan lugte det nu
« Senest Redigeret: 11, Januar 2012 - 17:58 af E. Tranberg »
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Brænde ovne
« Svar #1 Dato: 09, Januar 2012 - 23:57 »
Når der bliver opstillet nogle vindmøller omkring Dig, vil Du glemme alt om at "sove med åbne vinduer". Du vil glemme alt om at sove en god søvn. Du bør installere filter mod røg, bakterier og støj, lidt som Howard Hughes.
At Du ikke kan sove på grund af manglende røg fra min brændeovn, rager mig en s... , da Du er fortaller for de forbandede vindmøller, der afgiver en forbandet rungende dyb lyd, som fratager mig både søvn og livslyst. Hellere noget røg end det modbydelige lavfrekvente støj.


B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Brænde ovne
« Svar #2 Dato: 10, Januar 2012 - 12:56 »
Hej Marek du skulle købe dig en bedre hukommelse, da jeg er kendt som fortaler for Akraft....Bare spørg Morten Jødal ;D

Dernæst så sover jeg udmærket selv om jeg kan lugte røg.......og det er ikke ensbetydende med at jeg vil have brændeovne afskaffet...tværtom....jeg konstaterer bare at nu kan jeg lugte dem hele tiden.

Med hensyn til møller så har jeg en større Vestas mølle inden for synsvidde, Widex møllen ,der står ude i vort industrikvarter i vassingerød og jeg kan næsten ikke høre den når jeg står neden under den.....med mindre jeg tænder for begge mine høreapparater ;D

Så vindmøllestøj vil næppe heller forstyrre min nattesøvn.

Men du føler dig plaget af støjen derfra.....det gjorde min far også påstod han......indtil han fik sin hørelse undersøgt og det viste sig at være høreskader fra hans orgelspil, der havde givet ham tinnituslignende høreskader......som han fik lavet et høreapparat til at modvirke......og så kunne han ligepludselig ikke høre møllerne mere.

Min kone der kan høre græsset gro og hader mig når jeg snorker føler sig heller ikke generet af møllen

Du har selvfølgeligt fået din hørelse undesøgt for infralyd?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brænde ovne
« Svar #3 Dato: 10, Januar 2012 - 13:28 »
Jeg har den dybeste medlidenhed med folk, der er overfølsomme for infralyd.
Ikke mindst fordi de i mange år blev anset for at være gale, da ingen måleinstrumenter kunne registrere deres problemer.

Det er ikke tilfældet længere, men til gengæld er vindmøllebranchen udsat for en efter min opfattelse urimelig hetz. Det er lige så galt, og det gør det sværere at diskutere de reelle problemer med støj og lysreflekser, for de findes skam - lokalt.

Jeg må medgive Bjarke, at han trods det seneste forsvar for vindmøllers problemfrihed ikke tidligere har skrevet positivt om disse, men ofte om Akraft. Det er dog ikke principielt umuligt at være glad for begge dele ...

Nu handler denne tråd jo om brænderøg, og jeg er tiløjelig til at tro, at den tydelige lugt, man for tiden kan mærke i Allerød og omegn, må skyldes specielle atmosfæriske forhold. Her i Himmerland kan jeg se, at lufttrykket i lange perioder har opført sig "underligt" - mest ved at være stabilt lavt i mange dage, ikke sammenfaldende med det par storme vi har haft.
Derimod er luften klar og ren, og jeg kan ikke registrere min nabos nabos brændefyr på anden måde, end at det svinder kraftigt i hans brændebeholdning, så det må være i brug.

Min egen brændeovn i stuen er også i brug i flere timer end sidste år. Sådan en suppleringsvarmekilde følger ikke altid graddagene. En kold solskinsdag sender megen gratisvarme ind i stuen, og gasfyret sørger jo for grundopvarmningen. Men en rå og fugtig gråvejrsdag lægger op til et hyggebål, der hæver stuetemperatuen et par grader.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Brænde ovne
« Svar #4 Dato: 11, Januar 2012 - 11:10 »
Vi har en genbo på den anden side af vejen som brændefyrer. Der er nok også andre i området som bruger brændeovn mere sporadisk. Vi bor ellers i et område hvor praktisk taget alle har fjernvarme.

Hidtil har jeg ikke kunne lugte brændrøg ude. Men lige i disse dage kan jeg, så Morten har sikkert ret i at noget atmosfærisk gør at brændrøgen ikke stiger så godt op og spreder sig.

Røg vil normalt , når den forlader skorstenen i stille vejr stige op samtidig med at den opblandes med omgivende luftog udtyndes.

Hvis røgen  ikke er varm nok sker dette ikke i tilstrækkelig grad og man har generne i omgivelserne. Det er problemet med folk, som prøver at få ovnen til at brænde natten over ved at fylde med frisk brænde og knibe på  forbrændingsluften. Det giver en giftig og stinkende luft langt omkring. Det burde være strafbart.

Men under ekstreme vejrforhold kan luftens densitet i lav højde falde så meget at opdriften bliver utilstrækkelig, hvis man samtidig fyrer småt på grund af milde udetemperaturer.   
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Brænde ovne
« Svar #5 Dato: 11, Januar 2012 - 11:54 »
Jeg har det faktisk lige omvendt i disse dage. En håndfuld af mine naboer har også brændeovn til at supplere deres fjernvarme og enkelte af dem har ikke lært at fyre ordentligt, men når jeg læser denne tråd, minder det mig om at det er længe siden at jeg har kunne lugte mine naboer ;o)

vh.
Claus

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk