* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 66
I alt: 66

Forfatter Emne: Afkalkning af vandrør  (Læst 57694 gange)

bovbjerg

  • Gæst
Afkalkning af vandrør
« Dato: 23, Februar 2012 - 09:31 »
En bekendt af mig har et problem med tilkalkede vandrør. Udskiftning af rørene er en meget omstændig affære, da de ligger indstøbt i gulvet gennem det meste af huset. Det er en almindelig ½" rørinstallation, og det er nemt at frakoble rørene fra den øvrige installation.
Er der nogen der har erfaring med at udsyre sådanne rør, evt. med eddikesyre?
Det forekommer mig, at emnet har været drøftet før i dette forum, men det er ikke lykkedes mig at finde tråden igen med søgefunktionen.

m.v.h.
Jens

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #1 Dato: 23, Februar 2012 - 23:47 »
Jeg husker ikke at vi har diskuteret problemet ud fra netop den vinkel, men jeg kan da godt komme med nogle input, selv om du ikke giver så mange oplysninger, at det gør noget..

1. Du foreslår selv eddikesyre.
Det er velkendt, at eddikesyre opløser kalk - og 10-15% eddikesyre er det bedste til dette formål. Altså stærkere end almindelig husholdningseddike, men nem at fremstille ud fra den 32% eddikesyre, der kan købes til tekniske formål.
Men så kommer problemerne:
En af de ting, du ikke har oplyst, er hvordan den omtalte rørstreng kan udluftes. Kalkfjernelse med eddikesyre frigiver meget store mængder CO2, som skal fjernes løbende. Det gør processen umådeligt vanskelig at styre i et langt skjult rør; hvortil kommer, at der også vil komme kalkslam, der skal skylles ud. Alt i alt nok ikke egnet til formålet.

En anden metode er at bruge en kompleksdanner, der binder calciumioner i opløst form. I vaskemidler bruges phosphater til dette formål, men EDTA (som man en overgang forsøgte at introducere i vaskemidlerne som mere miljøvenligt) er en del mere effektivt.
Et sidespring:
Grunden til at EDTA hurtigt forsvandt fra vaskemidlerne igen, var at stoffet ganske vist er biologisk nedbrydeligt, men ret langsomt. Og det viste sig desværre også at kunne frigøre ellers velsedimenterede tungmetaller fra bunden af de vandløb, der aftog spildevandet - hvilket var meget skadeligt for vandmiljøet. På samme tid blev teknikken til fældning af phosphat i rensningsanlæggene så udbredt, at det oprindelige problem blev betragtet som mindre vigtigt.
Sidespring slut.

Det er givetvis muligt at cirkulere en kompleksdanner i den pågældende rørstreng ved hjælp af en pumpe og dermed løse problemet. Men jeg ville overlade opgaven til et firma, der har erfaring med processen.

Metode nr. 3 - som bruges af og til i boligblokke - er at cirkulere CO2-holdigt vand under tryk i rørene. Kulsyre (CO2 opløst i vand) er faktisk også kalkopløsende.
Men igen en metode, der kræver erfaring og bør overlades til professionelle.

Jeg har googlet afkalkning vandrør - og det giver masser af hits. Der er to her:
http://www.kruger.dk/da/industri/produkter/rens/?gclid=CPihqceNta4CFUm9zAodhylIqQ
http://www.amtech.dk/hvordan-virker-amtech-aqua-miljoe/er-dine-vandroer-tilstoppet-med-kalk.html
Du kan sagtens selv finde flere. Og læs med skepsis! Det ene af mine to links har også anprisning af metoder jeg ikke tror på - men praler dog af mange års erfaring.

Hold dig fra alt med magneter! Magnetisk vandbehandling har en vis dokumenteret virkning som forebyggende behandling, men jeg er særdeles skeptisk overfor påstandene om, at magneterne også kan fjerne allerede udfældet kalk.
Ligeledes er jeg skeptisk i forhold til ultralyd, der også anprises af nogle firmaer som metode til "kemikaliefri behandling".
Men der er faktisk firmaer, der har afkalket skjulte rør med held i mange år.
Jeg ville ikke turde risikere mine egne rør på at prøve selv!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #2 Dato: 24, Februar 2012 - 14:54 »
Er det ikke billigere og mindre besværligt at trække nye synlige rør....alternativt i fodpaneler der er fremstillet til formålet.


Se her
http://www.hedestoker.dk/shop/category_id_178/skjulte%20roerpaneler.htm

Se her

http://www.delupe.dk/shop/?q=R%C3%B8r-panel&gclid=COqxtbrhtq4CFQEj3godmyrUrg

 og  her ( siden er lidt længe om at komme frem, bag en sort skærm))

http://hz-weitzel.de/fileadmin/PDFs/int_PDFs/Endkundenfolder_Nord.pdf
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #3 Dato: 26, Februar 2012 - 18:19 »
Lektor P. Sedum-Larsen lærte os i materialelære, at det er kalken i vandet der gør jernrør brugbare i Danmark.

Tilsvarende skulle det være manglen på kalk i vandet, der er baggrunden for at englænderne har rørene udenpå husene, da gennemtæringen sker hurtigt.

Jeg ville derfor ikke turde afkalke indstøbte rør.

Ved nyinstallation ville jeg vælge ø15 x 1mm rustfri rør samlet med presfittings

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #4 Dato: 26, Februar 2012 - 20:12 »
Jeg er sådan set enig med dig i din endelige konklusion, men ham den gamle lektor der, han havde vel ikke så meget at have den slags udtalelser i; hvad siger en mere moderne lektor emeritus?  ;-)

Belægninger kan være meget heldige. Det erfarede allerede de gamle romere, som ikke nåede at blive blyforgiftet før vandet i akvedukterne allerede havde fået et beskyttende lag af diverse fældninger i renden!

Min erfaring med gamle vandrør går ikke primært på at den største, jeg skal måske hellere sige FØRSTE, risiko er at vandet ligefrem tærer godstykkelsen igennem, men at det er i rørsamlingerne der åbenbares utætheder, når belægningerne fjernes! Og, der er nu andre belægninger end kalk der udfældes. "Tætningen" sker nemlig primært ved at der sker et trykfald i eventuelle utætte rørsamlinger. Derved udfældes der opløste ting og sager, uanset om vandet er en anelse til begge sider pH-7!
« Senest Redigeret: 27, Februar 2012 - 17:06 af John Larsson »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #5 Dato: 26, Februar 2012 - 20:43 »
Idag bruger man vist isolerede  PEX rør overalt, trukket i rørkanaler med større diameter  end PEX rørene, så PEX rørene kan udskiftes i kvalitetsbyggeri.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #6 Dato: 27, Februar 2012 - 00:48 »
Jeg er sådan set enig med dig i din endelige konklusion, men ham den gamle lektor der, han havde vel ikke så meget at have den slags udtalelser i; hvad siger en mere moderne lektor emeritus?  ;-)

Faktisk har jeg personlige erfaringer med engelske vandrør - omend jeg kun var 6-7 år, da jeg boede i landet. Men min far, som slæbte mig med derover og siden hjem igen, diskuterede sagen med en lokal mand, som forklarede omhyggeligt, at det var mest praktisk at have vandrørene uden på husene - "for så er de nemmere at komme til at tø op, når de fryser"!  ;D.
Langt senere har jeg også oplevet et engelsk snekaos: ca. 5 cm sne, som faldt i en enkelt byge og bl.a. gav store togforsinkelser 3 dage efter! Londons fortove var alle spejlglatte, for ingen ryddede sne - og den engelske TV-avis gav plads til en anlægsgartner, der beroligede de skræmte haveejere: sneen var skam ikke farlig for deres planter, tværtimod kunne den virke beskyttende, når det nu var frostvejr.

Med andre ord: Min konklusion på briternes valg er, at de simpelthen er vant til et mildere klima end vi - og hvis frost i større omfang er sjælden, er det naturligvis praktisk at kunne komme til sine vandrør.

Dansk vand kan være både hårdt og blødt. Jeg er selv flyttet fra ca. 15°dH til 6°dH. Så kalk i vandet er ikke en generel fællesnævner.
Det er derimod med ganske få undtagelser generelt, at vi bruger grundvand, der som sin eneste og vigtigste behandling (udover filtrering) bliver udsat for en iltning. Det betyder, at et sort rør hurtigt vil blive dækket indvendig af en belægning af wurzit (jernoxid, FeO) - som IKKE må forveksles med rust, men tværtimod danner en tæt hinde.
Jeg er enig med John i, at den største risiko ligger i rørsamlingerne - medmindre installationen er lavet af en klamphugger, der placerer kobberrør før jernrør eller laver andre skøre ting.

Så mit råd er fortsat at spørge et seriøst firma om hjælp. Om firmaet er seriøst, vil vise sig hurtigt i den indledende samtale, nemlig ved om de spørger til rørenes kvalitet inden de går i gang!
Alternativet er at følge Bjarkes gode råd, kappe den gamle streng og lave en ny.
Mvh. Morten Jødal

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #7 Dato: 27, Februar 2012 - 08:55 »
Tak for alle kommentarerne.
Jeg kan nu oplyse, at problemet med held er løst ved at cirkulere 15 % eddikesyre med en pumpe over nogle timer.
Der var selvfølgelig den risiko, at røret blev utæt, men da alternativet alligevel var et nyt rør, tog vi chancen.

m.v.h.
Jens

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #8 Dato: 27, Februar 2012 - 09:23 »
Jamen tillykke med, at den allersimpleste metode faktisk virkede!
Mvh. Morten Jødal

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #9 Dato: 27, Februar 2012 - 18:34 »
Jeg glemte lige at skrive, at grunden til at vi ikke brugte EDTA var, at det havde de ikke i Brugsen. :_)
Måske Jødal ved hvor det kan købes.


m.v.h.
Jens

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #10 Dato: 28, Februar 2012 - 15:41 »
Det fås hos ethvert kemikaliefirma!
Men som vi har diskuteret før i mange tråde, er anskaffelse af selv uskadelige kemikalier efterhånden blevet et stort problem for private  >:(
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #11 Dato: 28, Februar 2012 - 19:26 »
Hvornår åbner du din planlagte "kemikaliebrugs" Morten ?
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #12 Dato: 28, Februar 2012 - 20:55 »
Ja, jeg tænkte nok der var en, der ville komme i tanker om den sag! :'(
Problemet er lokalekravene.
Man kan ikke handle med kemikalier uden at have et aflåseligt lokale, der ikke bruges til andet (plus nogle andre, i denne forbindelse mindre væsentlige, krav).
Da jeg lancerede ideen, mente jeg at kunne skaffe et sådant lokale, men inden jeg kom fri af efterlønnens snærende bånd, der gjorde enhver fornuftig virksomhed umulig, var det ikke længere muligt at opfylde kravet.
Jeg tror desværre ikke den forventede omsætning i min netbutik vil kunne bære leje af et fremmed lokale, så jeg har måttet droppe tanken. :(
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #13 Dato: 10, Marts 2012 - 12:22 »
Idag bruger man vist isolerede  PEX rør overalt, trukket i rørkanaler med større diameter  end PEX rørene, så PEX rørene kan udskiftes i kvalitetsbyggeri.

Er disse ret tyndvæggede kobberrør mon årsagen til at "kvaliteten" i dag ofte er så ringe at vandrørene sprænges i frostvejr?

Jeg har erfaring med masser af vandinstallationer af den gammeldags type med galvaniserede jernrør, bl. a. hestevandingsanlæg, hvor der aldrig er sket rørsprængninger. Når der kommer lidt tøvejr fungerer de igen!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afkalkning af vandrør
« Svar #14 Dato: 10, Marts 2012 - 17:03 »
Køb dig en lille container som dem der vises her

http://dancovershop.dk/group.asp?group=166&gclid=CLrNnu_Z3K4CFcrwzAodSAnGXQ

og placer den på din sommerhusgrund ;D

Der er vel kun krav om aflåsning og ikke "rockerbevogtning"
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk