* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 77
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 101
I alt: 101

Forfatter Emne: Træbeskyttelse  (Læst 26313 gange)

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Træbeskyttelse
« Dato: 05, Juli 2012 - 11:37 »
Jeg har et par træ/brædder på huset i forbindelse med taget (sideafslutning på taget, men kan ikke huske det korrekt ord for det).

Træet ligner at være trykimprægneret i sin tidligere behandling.

Nu har det så været udsat for sollys igennem nogle år og ser ud til at kunne trænge til lidt maling/behandling.

Hvad skal man så male det med? - i reklamerne for bygge/supermarkeder er der jo en del af vælge imellem. Vil dog gerne høre fra nogle med erfaringer inden jeg køber et tilfældigt produkt. Prisen betyder ikke så meget, for det er et lille areal der skal males.


vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Træbeskyttelse
« Svar #1 Dato: 05, Juli 2012 - 18:52 »
Ja, der er en del at vælge imellem, og alle typer er "det bedste for træet" - men der er kun nogle få parametre, du skal kikke på.

Indtrængen:
Den er altid kun nogle få mm - "træbeskyttelse" er en overfladebehandling, uanset art. Men er dog lidt bedre for oliebaserede produkter end for vandbaserede.
Personligt sværger jeg til det oliebaserede, når det gælder udendørs behandling - også fordi jeg har set vandbaserede malinger skalle af i flager i langt højere grad dend de oliebaserede. Vedhæftningen er altså bedre for en oliebaseret maling - specielt efter flere års hærdning i vind og vejr.
De professionelle vil helst bruge vandbaserede produkter, men vi amatører kan godt kaste os ud i lidt omgang med organiske opløsningsmidler - det er jo sjældent og i korte perioder for vores vedkommende.

Lysdækning.
Træ nedbrydes af sollys - især den ultraviolette del. Så jeg vil altid vælge en heldækkende maling til gammelt træ. Er du meget glads for synlige årer, bør du i det mindste vælge en mørk farve.

Svampedræbende middel:
Det er mindre vigtigt, hvis træet faktisk er trykimprægneret i forvejen. Men det er forøvrigt standard til udendørs træbeskyttelse. Der er dog kke stor forskel på de forskellige produkter, bortset fra at det kan være udeladt i visse typer økomaling.
I det hele taget er netop maling et af de steder, hvor "øko"-begrebet er lidt problematisk, fordi man afskærer sig fra en række ingredienser med dokumenteret gavnlig effekt. Og hvis træet eller malingen så kun holder halvt så længe, bliver gevinsten tvivlsom ...
Jeg vil dog medgive, at pigmenterne i almindelig maling godt kan være lidt hårde ved miljøet, men selve basen er til gengæld mere holdbar.
Selv holder jeg mig fra øko på dette område - modsat en lang række andre felter.

Endelig skal du være opmærksom på, når du påfører malingen, at træets endeflader SKAL mættes med maling, og det kan godt være svært, hvis det oprindelige træ ikke er behandlet udover trykimprægneringen. For indtrængningen er jo betydeligt bedre i poreretningen end på tværs. Men du vil kunne se det på træet om nogle år, hvis du ikke er omhyggelig netop med dette.
Mvh. Morten Jødal

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Træbeskyttelse
« Svar #2 Dato: 05, Juli 2012 - 19:00 »
Hej, jeg har en del malere som venner, de siger alle: Jem & Fix, det er ok produkter, ikke lige så gode som Gori, men der er råd til at give en ekstra omgang eller 2.................. Skål

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Træbeskyttelse
« Svar #3 Dato: 05, Juli 2012 - 22:41 »
Harald Nyborg sælger nogle træbeskyttelser med en en utrolig dække evne. De sælges i 4 liters spande til de halve af  Gori´s pris og har en langt bedre dækkeevne(grøn umbra).

Ikke alene er det halv pris, men den langt bedre dækkeevne gør at prisen nærmest må siges at være en trediedel.

28 kvadratmeter farveskift fra brun til grøn med 3.5 liter !
Det gøres bare ikke bedre.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Træbeskyttelse
« Svar #4 Dato: 06, Juli 2012 - 08:22 »
Tak for svar.

Jeg vil prøve at finde en spand halvdyr Gori, der er oliebaseret og som har svampedræbende middel - så kan det vist ikke gå galt.


vh.
Claus

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Træbeskyttelse
« Svar #5 Dato: 06, Juli 2012 - 17:16 »
Har du overvejet trætjære?

Jeg har ikke selv nogen erfaring med produktet, men jeg har for nogle år siden besøgt nogle, flere hundrede år gamle, norske stavkirker, som skulle være behandlet med det.
Jeg blev fortalt at det var nok at behandle hvert 20. år på skyggesiden. På solsiden lidt oftere, men altid efter et skøn.
http://www.wolfs.dk/nyheder/doc/folder_traetjaere.pdf

http://www.kulturarv.dk/information-om-bygningsbevaring/overfladebehandling/traetjaere/


Hilsen Uffe
« Senest Redigeret: 06, Juli 2012 - 17:33 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Træbeskyttelse
« Svar #6 Dato: 06, Juli 2012 - 20:05 »
Trætjære er særdeles effektivt som beskyttelsesmiddel, og det indeholder IKKE det kræftfremkaldende kreosot!  ;)
Der kom for få år siden et generelt EU-forbud mod brug af tjære til træbehandling, hvilket fik alle kulturarvsfolk helt op i det røde felt! :o For hvad skulle de dog gøre med alle deres gamle huse, både m.v.? ???
Løsningen blev at få EU-systemet til at indse, at stenkulstjære og trætjære er to forskellige ting - og derpå bemærke, at den undersøgelse, der påviste store mængder kreosot i tjære, var foretaget på stenkulstjære, så forbudet gælder nu kun dette produkt.
Det er herefter "forbudt" at undersøge trætjære for kreosot og publicere resultaterne - for selvfølgelig er der også kreosot i trætjære!  ;D

Nå det gælder jo stadig, at amatørers lejlighedsvise brug af et produkt ikke udgør nogen stor risiko.
Man skal blot være opmærksom på, at skift til tjære er et permanent valg. Intet andet produkt kan bruges ovenpå tjære. I nødsfald kan man dog indkapsle tjæren med shellak og derpå male ovenpå - men det er en dyr og besværlig metode.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk